Je potrebné budovať si PR aj na Slovensku?

  • Často krát sa stáva, že domáce PR kontakty sú k ničomu, pretože vás nedostanú do Ameriky a vy si predsa zaslúžite aspoň článok v TechCrunchi. A tak sa tu objavila otázka, či slovenský startup potrebuje budovať PR vôbec na Slovensku? Tu je preto pár postrehov na túto tému…
image_1426068150.jpeg
  • Často krát sa stáva, že domáce PR kontakty sú k ničomu, pretože vás nedostanú do Ameriky a vy si predsa zaslúžite aspoň článok v TechCrunchi. A tak sa tu objavila otázka, či slovenský startup potrebuje budovať PR vôbec na Slovensku? Tu je preto pár postrehov na túto tému…

 

Startup v začiatkoch potrebuje prijímať nových ľudí. Ideálne čo najzručnejších, vyznávajúcich startup spirit, pričom si nepýtajú tisíce. A ako ich získate? Prečo by mali ísť práve k vám, keď vás nepoznajú? Prečo by vás vôbec mali sami vyhľadať? Ak vás doma nikto nepozná, ide to oveľa ťažšie, potrebujete náročnejšie HR procesy a nakoniec aj viac peňazí. Druhá strana mince sa búcha do pŕs, že oni sú v Amerikách populárni a že nepotrebujú aby sa o nich doma tapetovalo. Nuž verte mi, že im sa robí HR 6x ťažšie… Ale nato startup nemá čas.

 

Robiť PR vonku je efektívnejšie?

Nie vždy. Nám sa napríklad cez slovenské PR podarilo dostať do veľmi zaujímavých krajín. A stálo nás to pritom oveľa menej energie ako budovanie PR v zahraničí.

Osvedčila sa nám aj spolupráca so slovenskými korporáciami (medzinárodnými firmami). Do lokálnej pobočky sa dostanete ľahšie, a ak sú s vami spokojní, odporúčia vás kolegom v iných krajinách (môj obľúbený príklad).

Doma sa každopádne cvičí ľahšie a skúsenosti z komunikácie sa potom dajú pekne využiť pri dôležitejších kontaktoch v zahraničí. Príklad: Novinár vám neodpíše na pitch email, ale na ďakovný email po zverejnení už reaguje (čo je úplne iná pozícia v komunikácií). Treba teda vedieť, kedy sa pripomenúť, kedy neplakať a kedy ďakovať.

 

 

V ktorej fáze (ne)robiť PR?

Ak ste startup v pivot fáze, tak možno presvedčíte poľského novinára v Mashable aby o vás napísal. Ale nieje lepšie ho osloviť až potom ako si overíte, že váš produkt je market-proof? Predtým ako Rovio spravilo 51 neúspešnú hru – nemyslím, že zakaždým písali Jacekovi, aby o nich napísal. Preto rada pre vás, radšej mu priebežne posielajte krowky a sústreďte sa na produkt. Dôležité predsa je, aby o vás napísali v pravý čas. Ak si tento jeden náboj vystrelíte príliš skoro, ďaľší pokus už pôjde oveľa tažšie.

A naopak, ak už máte overený / zaujímavý produkt, tak Jacek o vás rád napíše a následne aj rôzne slovenské média (viď príklad Vestigen).

 

PR hacking

Pozreli ste si prednášku Neila Patela a hneď idete skúšať jeho PR hacking v praxi? Uff, zabudni! Nikdy! Spolu s vami jeho triky už vyskúšalo tisíc ďaľších ľudí, takže to je cesta, aby vás akurát tak pridali na black-list.

Stretol som sa aj s výmenou kontaktov na novinárov, ako keby to boli kartičky hokejistov. Hackovanie PR je proste ľahká vidina úspechu, ktorá je však veľmi zriedkavá, takže treba zabudnúť na všetky skratky a začať sa s novinármi kamarátiť – budovať si vzťah. Nezabúdajte, chcete aby o vás napísali včas, keď pustíte vonku tú 52-hú hru. Chcete aby poznali váš tím.

Priznám sa, že v mojom rannom podnikateľskom štádiu som aj ja písal Janovi Šifrovi listy typu: “Jano, boa, daj nejaké kontakty na novinárov…“. Chcel som za každú cenu aby o nás napísali, ale neuvedomoval som si, že náš produkt je nestabilný a firma takmer neexistovala. Janči mi vtedy poradil, aby som najskôr robil dobrý kontent, že ono to potom príde samé. Myslel som si, že ma kruto odbil, nechápal som, prečo mi nechce pomôcť. Samozrejme, dnes to vidím ako výbornú lekciu. Naučili sme sa robiť veci inak a napokon novinári za nami naozaj prišli sami.

 

Prečo by vôbec o vašom startupe mali napísať?

Myslím, že momentálne nastáva čas, kedy nieje problém, aby o vás niekto napísal. Keď nie ste úplne šmatlaví, tak ku kontaktom sa dostanete. Problém je ale úplne inde a otázka znie, prečo by o vás vôbec mali napísať? Prečo majú písať o niečom, čo nepridáva čitateľom žiadnu hodnotu? Samozrejme, predstavovacie články a oznamovacie články nemám na mysli (tie majú svoj význam v startup ekosystéme), skôr mi ide o hodnotný – pokročilý obsah. Skôr nastáva doba, kedy čitatelia sú už unavení klasickými product-pitchmi v článkoch, novinári to dobre vedia a ľahké žánre o startupoch jednoducho písať nebudú. A ak aj napíšu, budú čoraz kritickejšie, bez ružových okuliarov, takže váš produkt/firma na to musí byť pripravená.

 

 

Dobre, tak už o vás napísali. Čo teraz?

S medializáciou prichádza zodpovednosť a záväzok splniť pekné riadky, čo o vás napísali. Ak o vás napísali príliš skoro, nebudovali ste si vzťahy a nesplnili očakávania… nabudúce máte smolu. Preto sa netreba ponáhľat a radšej ísť nato poctivo a budovať si s novinármi vzťahy. Je pravdepodobné, že počas vývoja pár krát úplne zmeníte produkt a meno. Myslíte nato a radšej komunikujte viac váš tím ako produkt, aby si vás neskôr lepšie pamätali (aj keď toto sa ľahšie píše ako v skutočnosti aj robí).

No dobre, tak už o vás napísal TechCrunch, dostali ste v analytikse pekný pupenec, ale po týždni ste tam, kde ste boli na začiatku. Vtedy zistíte, že asi nebol nato správny čas, alebo že z PR ste mohli získať viac (otestovať lepšie záujem o produkt + otestovať pricing). Je toho oveľa viac, takže ak budete mať záujem, popísmenkujeme si na túto tému nabudúce.

 

No a tým všetkým som chcel povedať, že:

  1. PR na Slovenskú je dôležité, ale venujte mu vyhradenú snahu a robte ho systematicky

  2. Vždy zvážte efektivitu, čo vám prinesie PR doma vs. vonku

  3. Nie je dôležité ako robiť PR vonku, otázka je KEDY ho robiť

 

 

AK ŤA TENTO ČLÁNOK ZAUJAL, NEZABUDNI HO SHARNUT A DAŤ TAK O ŇOM VEDIEŤ AJ SVOJIM ZNÁMYM A KAMARÁTOM… STARTUPY DOKÁŽU SLOVENSKU PRINAVRÁTIŤ DRIVE! POMÔŽ TÝMTO AJ TY.

 

zdroj: frantisek.com

 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá