Je reálne, že diaľničné známky budú naozaj zrušené, no môžeme očakávať ich náhradu, tvrdí expert

  • Poslanci Národnej rady SR budú už na dnešnej mimoriadnej schôdzi rokovať o zrušení diaľničných známok pre autá do 3,5 tony
  • Ak zákon prejde parlamentom a podpíše ho aj prezidentka Zuzana Čaputová, od 1. januára 2021 si už nebudeš musieť kupovať diaľničnú známku
  • Podľa experta na dopravu však nie je vylúčené, že za diaľnice budeme platiť novým spôsobom
stu
TASR, Pixabay.com
  • Poslanci Národnej rady SR budú už na dnešnej mimoriadnej schôdzi rokovať o zrušení diaľničných známok pre autá do 3,5 tony
  • Ak zákon prejde parlamentom a podpíše ho aj prezidentka Zuzana Čaputová, od 1. januára 2021 si už nebudeš musieť kupovať diaľničnú známku
  • Podľa experta na dopravu však nie je vylúčené, že za diaľnice budeme platiť novým spôsobom

Dopravný analytik Jozef Drahovský pre Startitup konštatuje, že ide o predvolebnú aktivitu bez domyslenia ekonomických dopadov na údržbu diaľnic. Dokonca je možné, že súčasné diaľničné známky budú nahradené novou formou elektronického mýta. Z nej by podľa neho ťažili najmä ľudia, ktorí po dialnici jazdia len sporadicky. 

Čítaj viac TU>>Je to oficiálne. Vláda schválila zrušenie diaľničných známok

V princípe je možné, že diaľničné známky budú skutočne zrušené, ale tak, že o niekoľko rokov budú nahradené elektronickým mýtom aj pre vozidla do 3,5 tony,” hovorí.

zdroj: pixabay.com

Upozorňuje, že súčasné diaľničné známky sú poplatkom za používanie diaľnic, ktorý sa platí paušálne. To sa však môže zmeniť.

Zakúpite drahšiu známku za 50 euro a jazdíte celý rok koľko chcete. V EÚ sú návrhy, aby aj osobné autá mali mýtnu jednotku a platili nie paušálne, ale za vzdialenosť a druh ciest. Pre tých, čo jazdia málo, to bude výhoda, lebo neminú ani spomenutých 50 euro, ale pre tých, čo jazdia veľa, zaplatia aj desaťkrát viac,” objasňuje pre Startitup Drahovský.

K problematike sa pre agentúru SITA vyjadril aj riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo – Rastislav Cenký. Podľa neho by výber poplatkov za použitie vybraných ciest mal byť primárne použitý na údržbu a rozvoj cestnej siete. Dá sa polemizovať o výške spoplatnenia, no odkláňame sa tým od riešenia skutočného problému.

Cenký poukázal aj na neefektívny výber poplatkov, ako aj na to, že financie z výberu nie sú dostatočne použité na rozvoj cestnej siete a zlepšovanie jej parametrov a bezpečnosti.

Čítaj viac TU>>Dopravný expert: Ak zrušíme spoplatnenie využitia ciest, finančne tým zaťažíme všetkých Slovákov

 „Prehodnotenie spoplatnenia ciest diaľničnou známkou je opodstatnené napríklad v prípadoch, kde cesty nie sú dokončené a skolaudované a nedosahujú tak požadované parametre. V praxi sú to úseky ciest označené dočasným oranžovým zvislým dopravným značením,“ poznamenal Cenký. 

Zobrať si úver na výstavbu cestnej siete, respektíve financovať výstavbu z externých návratných zdrojov, nie je podľa riaditeľa IDH v istých prípadoch nesprávny prístup. V prvom rade by však mala byť jasná vízia, stratégia a ciele, ako aj plán na ich dosiahnutie.

Zdroj: SITA

Najnovšie videá

Trendové videá