Jediná aplikácia čoskoro nahradí všetky. Post-app éra je za rohom

  • Kedy si si naposledy stiahol aplikáciu, ktorá zásadným spôsobom zmenila tvoj život?
  • Prieskumy ukazujú, že 80 % času, ktorý trávime na telefónoch, využívame v priemere iba 5 aplikácií.
V QBSW vedia, že svet IT sa každým dňom mení a týmto zmenám sa treba prispôsobovať
Shutterstock
  • Kedy si si naposledy stiahol aplikáciu, ktorá zásadným spôsobom zmenila tvoj život?
  • Prieskumy ukazujú, že 80 % času, ktorý trávime na telefónoch, využívame v priemere iba 5 aplikácií.

Po boome, kedy každá firma chcela mať svoju vlastnú aplikáciu len preto, aby mohla povedať, že ju má, prechádzame do doby, kedy používateľ preferuje menej aplikácií, ktoré majú viac účelov. Nebaví nás prehrabávať sa obrovským množstvom aplikácií, ktoré riešia iba čiastkovú potrebu. Omnoho viac využívame appky, ktoré riešia problém akéhokoľvek druhu čo najrýchlejšie. Ako vnímajú túto situáciu odborníci? O post-app svete sme sa rozprávali s Petrom Augustiničom – obchodným a marketingovým riaditeľom popredného slovenského softvérového domu QBSW.

Jedna za všetky, všetky za jednu

„Nie je podstatné KTO je autorom aplikácie, ale ČO nám aplikácia prináša,“ začína Peter a dodáva, že prvými priekopníkmi v našich končinách boli napríklad Liftago, Netflix či Spotify.

„Ak sa človek potrebuje prepraviť z miesta na miesto, je mu jedno, či použije Liftago alebo aplikáciu niektorej z taxislužieb. Jeho cieľom je prepraviť sa podľa svojich vlastných kritérií – čo najrýchlejšie, čo najlacnejšie, čo najekologickejšie… Rovnaký princíp platí pri sledovaní seriálov. Používateľ si pre prístup k seriálom nechce sťahovať x rôznych aplikácií. Chce jednu aplikáciu, ktorá mu sprístupní všetky seriály.“

Takýto princíp využíva aj čínska aplikácia WeChat, ktorej mega úspech sa snaží zreplikovať aj Facebook. WeChat, okrem toho, že funguje ako sociálna sieť, umožňuje svojim používateľom napríklad objednať taxi, nakupovať online, dohodnúť si stretnutie u lekára, ale aj zaplatiť daň mestu. Vďaka tomu až 95 % času, ktorí Číňania strávia v aplikáciách, strávia vo WeChat. V tejto univerzálnosti zatiaľ prekonáva čokoľvek, čo na „západe“ používame. Treba však pripomenúť, že takýto úspech sa podaril vďaka nemalému tlaku zo strany štátu.

QBSW je slovenský softvérový dom, v ktorom sa vyvíjajú prvotriedne aplikácie.

Od dotyku k hlasu

„V QBSW veľmi intenzívne vnímame, že post-app éra prinesie ústup používania dotyku ako primárneho spôsobu ovládania aplikácií,“ približuje Peter pohľad IT firmy. Hovorí, že s rozvojom umelej inteligencie a zlepšujúcim sa spracovaním prirodzeného jazyka sa ovládanie zariadení v našom okolí posunie od dotyku k hlasu.

V spojení s univerzálnosťou aplikácií na spôsob WeChat sa teda appky stanú skôr virtuálnymi osobnými asistentmi, ktorí vybavia na pokyn čokoľvek od zapnutia kúrenia v dome, cez nákup leteniek až po platobné transakcie. Typickým príkladom je Alexa alebo Siri, ktoré dokážu s pomocou aplikácií ako Yelp nájsť a rezervovať miesto v reštaurácii, alebo objednať Uber. Pokiaľ pri týchto asistentoch dosiahneme dostatočnú úroveň úspešnosti s rozpoznávaním ľudského jazyka, asistenti budú mať podobu autonómnych chatbotov. Títo chatboti budú schopní cez analýzu textu „pochopiť“ našu požiadavku, relevantne nám odpovedať a vykonať zodpovedajúce operácie.

Technická podpora a podpora pre zákazníkov sú segmenty, v ktorých sa sila chatbotov prejaví najrýchlejšie a bude mať najväčší ekonomický dopad. Čo presne z toho vyplýva pre nás?

„Predstavte si, že chcete zmeniť výšku zálohových platieb u poskytovateľa elektriny. Dnes je to tak, že buď zavoláte a čakáte na prepojenie na operátora, ktorý len málokedy vie poskytnúť uspokojujúcu odpoveď a nakoniec aj tak budete musieť posielať dokument emailom, alebo pôjdete cez webový prehliadač na rozsiahly zákaznícky portál, prehrabete sa cez FAQ, podmienky služby, dohľadáte potrebný formulár a jeho podpísaný scan pošlete na danú emailovú adresu,“ ozrejmuje Peter Augustinič dobre známu, nie veľmi príjemnú realitu.  Jedným dychom ale dodáva, že takáto realita už nepotrvá veľmi dlho.

„Chatbotovi viete napísať počas meetingu z mobilu, on pochopí, čo chcete, pošle formulár, ktorý cez mobil elektronicky podpíšete a obratom pošlete naspäť cez ten istý chat.  Easy a ani nemusíte štyrikrát stratiť nervy,“ usmieva sa Peter.

Peter Augustinič z QBSW má jasno v tom, čo nám prinesie post-app éra.

Najprv renovovať, potom inovovať

Ako sa post-app éra dotkne samotného vývoja appiek? Peter hovorí o zmenách na úrovni infraštrukútry, ktorú síce bežný užívateľ appiek až tak nevidí, ale pre firmy, ktoré vyvíjajú appky, bude táto zmena citeľná.

„Zmeny čakajú nielen také spoločnosti, akou je naše QBSW, ale aj veľké svetové spoločnosti. Mnohé firmy si za roky pôsobenia vypestovali obrovské ekosystémy rôznych, hlavne desktopových a webových aplikácií, ktoré jednak zaťažujú firemné systémy a často aj ich používateľov. Hlavne z dôvodu ich technologickej zastaralosti a nesúladu so súčasným nastavením firmy. Prerábka a odstavenie takýchto aplikácií sú často finančne náročné, práve kvôli previazanosti so zvyškom ekosystému. To, čo nás čaká v post-app ére, je zmena spôsobu kreslenia infraštruktúry, kde sa bude klásť dôraz predovšetkým na jednoduchosť, prehľadnosť a biznisovo orientované API.“

Podstata post-app konceptu teda nespočíva v úplnom odstránení aplikácií, ale v zmene ich účelu a spôsobu používania. Do tohto konceptu však neustále vstupuje množstvo nových faktorov, s ktorými bude potrebné počítať. Sú teda typy služieb, ktoré pre nás ešte istú dobu bude výhodnejšie riešiť osobne či telefonátom. Na iné nám však už teraz stačí vymakaná appka či web.

Článok vznikol v spolupráci s QBSW.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK