Joel Spol­sky a jeho zása­dy budo­va­nia Stackoverflow.com

Peter Lastovecký / 15. decembra 2015 / Tools a produktivita

Joel Spol­sky, zakla­da­teľ zná­me­ho por­tá­lu Stack Overf­low vysvet­ľu­je, ako vytvo­ril plat­for­mu pre deve­lo­pe­rov, kto­rej hod­no­ta sa dnes počí­ta v mili­ó­no­ch.

Zaujímavý je jeho pohľad na to, ako sa snaží tento portál byť zobrazovaný na top priečkach pri vyhľadávaní otázok zameraných na programovanie. Tento blog, ako iste všetci vieme je tvorený programátormi a určený pre kohokoľvek, kto o programovanie prejaví záujem.

stackoverflow

 

Prečítajte si teda Joelove postrehy:

Rozumejte platforme inovácií : Nechcite hneď zarábať na platforme, z ktorej je veľká časť tvorená práve používateľmi

Stack Overflow bol schopný prekonať podobnú Q&A komunitu s názvom Experts Exchange. Táto komunita získavala finančné prostriedky od programátorov, ktorí chceli získať odpovede na svoje otázky. Bola to obrovská platforma ktorá vznikla pred dvanástimi rokmi. Táto platiaca stránka navodzovala dojem, že sú v nej odpovede na všetky otázky. No za všetko bolo potrebné platiť. A to bolo pre programátorov nepríjemné. Tento problém sa stal naším prvým cieľom. Vytvoriť používateľom generovaný obsah, ktorý bude verejný, kvalitný a naozaj nápomocný.

 

Ľudia sa k vám musia chcieť vracať

Aj Stack Oveflow si uvedomoval dôležitosť toho, že ľudia sa ku Vám musia opätovne vrátiť. To mohol v tomto ponímaní zabezpečiť hodnotný obsah. Našťastie si Joel vybudoval komunitu, v ktorej bolo 30 000 vývojárov. Túto širokú komunitu získal pomocou jeho známeho a populárneho blogu „Joel on Software“. V roku 2008 Joel predstavil blog Stack Overflow, kde po jeho zverejnení navštívilo túto stránku 30 000 ľudí, čím bol vytvorený veľmi dôležitý základ pre jej fungovanie.

s3

 

Padnite rýchlo

Joel zvýraznil aj dôležitosť experimentovania v biznise. Pri svojej prvej spoločnosti „Fog Creek“ vyskúšal veľa nových vecí. Niektoré boli úspešné, no iné nie. „V priemere sme stále vyskúšali jeden nový biznis za jeden rok.“ Medzi najúspešnejšie projekty patria ovšem Trello a Stack Overflow. Raz sme sa však pokúsili vytvoriť experiment, v ktorom bolo naším cieľom učiť developerov v Indii tvoriť lepší softvér pri súbežnom efektívnom plánovaní úloh. Na naše sklamanie sme predali len jeden inzerát za 25 rupií. Tak sme ho teda okamžite uzavreli.„

 

Zamerajte sa na najvášnivejších používateľov vášho segmentu

Používateľ v našom ponímaní = výrobca + spotrebiteľ

Internetová stránka etsy.com je zameraná na predaj remeselného tovaru. A tak sa na nej nachádzajú kupujúci a aj predávajúci, čo vo väčšine prípadov predstavuje rovnaké osoby.

Stack Overflow má teda tak isto obrovský záväzok voči  vývojárom. „My sme tu na to, aby sme slúžili komunite developerov“, povedal Joel. Vďaka tomu sme schopní udržiavať vysokú kvalitu obsahu, pretože sme zameraní na našu najdôležitejšiu časť ľudí pre ktorých je Stack Overflow určený.

 

Nastavte si pravidlá a štandardy: odmeňujte tých najlepších

Dôležitý komponent v tejto platforme je práve vzťah medzi platformou, osobami, ktoré daný obsah vytvárajú a osobami, pre ktoré je obsah určený. Ako Joel vysvetlil, „Vždy sme vedeli, že chceme ponúknuť developerom odpovede. Ak nájdu odpoveď, môžu ju šíriť ďalej. Vedeli sme aké správanie chceme docieliť v našom systéme. Hneď pri používateľskom profile je číslo, opisujúce používateľovu reputáciu. Toto číslo zaručuje to, že sa ľudia budú správať vhodne. Následne im priradzujeme odznaky, ktoré im zabezpečujú väčšie právomoci v systéme.“ Preto sa učte vždy ohodnotiť tých najlepších.

5307654241_1ca723e937_z

 

Motivácia ku dobrému správaniu

Veľká výhoda a spôsob, ako ušetriť peniaze vidím v koncepte decentralizácie, respektíve vo využití externého manažmentu. Ako príklad uvediem opäť UBER. Vodiči Uberu nepotrebujú manažéra, len sa prihlásia do aplikácie a tá ich naviguje za zákazníkmi, po ukončení zákazky sa odhlásia. Táto efektívna platforma si nevyžaduje veľa starostí a plánovania z našej strany. Pre Stack Overflow je to podobné, delegovali moderovanie a vylepšovanie obsahu tejto platformy na jej používateľov. Toto je pekný príklad toho, ako platforma   využíva motiváciu prispievateľov k dobrému správaniu na rast kvality jej obsahu. Zamestnávatelia dnes hodnotia aj profily programátorov na tejto stránke pri uchádzaní do zamestnania.

 

Majte čo najviac špecifikované zameranie

Každý rozpráva o dosiahnutí kritického množstva „zákazníkov“ ako o mnohoročnej ceste spojenej s veľkým úsilím. Je to pravda, no len do istej miery. Ak sa zameriate na menšiu skupinu ľudí ktorú, máte lepšie definovanú, môžete dosiahnuť práve tú kritickú masu s menším počtom používateľov. Stack Overflow je v tomto veľmi opatrný. Veľmi dôsledne si premyslia, či nový vytvorený kanál môže uzrieť svetlo sveta aj pre širokú verejnosť. „Vytvorili sme 150 podstránok na Stack Exchange sieti s rôznymi témami. No žiadna z nich by nevznikla bez toho, aby za ňou neboli ľudia, ktorí ju chcú mať a zároveň do nej pravidelne prispievať. Špecifikovali sme si kritickú masu nasledovne: potrebujeme 200 veľmi aktívnych ľudí a 500 – 1000 menej aktívnych. Nemohol nastať prípad že sa niekto spýta otázku no nedostane na ňu odpoveď.“ Stack Overflow má aj experimentálnu zónu nazvanú „Area 51“, kde používatelia môžu navrhnúť témy pre nové kanály. Ak získajú dostatočnú pozornosť zo strany ostatných ľudí, Stack Overflow umožní jej zverejnenie.
Má zmysel sa snažiť a objavovať nové veci, veď ako Joel povedal, nikdy neviete, kedy motyka vystrelí.

3041738-inline-i-1-millennials-want-to-work-at-organizations-that-focus-on-purpose-not-just-profit

Zdroj: inc.com

Pridať komentár (0)