Juraj Vaculík: Rozhodli sme sa písať príbeh AeroMobilu ako slovenský

Lukáš Gašparík / 14. septembra 2015 / Lifehacking

Jeden z otcov a zakladateľov slovenskej reklamy, muž, ktorého odhovárali od založenia reklamnej agentúry, ale aj napriek tomu uspel. Meno Juraja Vaculíka poznajú aj v zahraničí a vďaka nemu spoznal svet aj AeroMobil – lietajúce auto zo Slovenska, ktoré spolu so Štefanom Kleinom vyniesol do výšin.

 

Ahoj Juraj, som veľmi rád, že si si našiel čas a mohli sme sa stretnúť. Začnime teda tak zľahka. Ako si si užíval leto, bol si niekde na dovolenke?

Uprostred leta som sa vrátil z Francúzska, kde som si bol oddýchnuť aj s rodinou. Teraz som už však v plnom pracovnom nasadení.

 

Prejdime teda k tvojej práci. Ako vyzeral deň Juraja Vaculíka predtým, ako sa spojil s AeroMobilom a ako vyzerá dnes?

Vo veľa veciach sa nezmenil, ale v niektorých predsa len áno. Ja som bol vždy ten typ človeka, ktorý mal rád veľké výzvy a tak aj vyzerá celý môj život. Napríklad rozbiehať reklamnú agentúru kedysi a dnes, je obrovský rozdiel. Vtedy ma všetci presviedčali a odrádzali od toho, avšak nedal som sa a podarilo sa mi vybudovať firmu, ktorá je úspešne na trhu už 20 rokov. Ďalšia veľká výzva pre mňa prišla, keď som sa rozhodol, že nechcem fungovať len v lokálnom prostredí, ale chcem ísť aj za hranice. Dokonca aj napriek tomu, že oblasť reklamy nie je vôbec jednoduchá, pretože tu človek musí každý deň bojovať o úspech, rešpekt a celkovo o to, aby sa uživil.

 

fotka: AeroMobil

 

Jednoducho povedané, „agentúra je taká dobrá, ako dobrá je jej posledná kampaň.“ Našťastie sa nám darí a hrdo môžem povedať, že agentúra MADE BY VACULIK je úspešná. Dokonca aj v zahraničí, kde sa nám podarilo si vybudovať meno, čo dokazuje napríklad aj to, že klientov sme mali napríklad už aj z Ruska, Číny a iných významných trhov. Doteraz sme pracovali pre klientov už vo viac ako 35 krajinách sveta. Postupom času ako sa nám začínalo dariť a uvedomoval som si, že mám v agentúre skvelý management, ktorému musím nechať priestor na realizaciu, som sa aj ja začal obzerať po iných oblastiach a nových výzvach a začal som sa pomaly vnárať do startupového sveta. Pretože naplnením jednej výzvy okamžite prichádza ďalšia. Pre mňa osobne bol najdôležitejší ten moment, keď som rozmýšľal nad tým, či budem už len hrávať napriklad golf a budem známy, ako sa hovorí, jeden z „otcov a zakladateľov slovenskej reklamy“ alebo si začnem napĺňať opäť ďalšie osobné a profesné výzvy.

 

Zhodou okolností si ma práve vtedy tie výzvy začali nachádzať samé. Postupne mi zaklopalo na dvere množstvo zaujímavých projektov a ešte zaujímavejších ľudí. Jeden z nich prvých bol práve Štefan Klein, ale aj dalšie ako napriklad Synopsi a Pexeso Rasťa Tureka, ci LokalTV Adriany a Jakuba Kronerovcov. Každý s iným príbehom, s inou víziou, trhom a produktom, avšak spoločné mali to, že hľadali nejakého partnera. Naviac vždy v celkom hraničných až existenčných situáciach. Pochopiteľne, bolo aj zopár iných projektov, ktoré nevyšli a v rôznych fázach sme ich museli zastaviť, ako aj množstvo takých, ktoré ma vôbec nezaujali. Avšak tie, pre ktoré som sa rozhodol boli práve také, že som si povedal, že by bola obrovská škoda, do nich neísť a neskúsiť to. Vtedy som prišiel na to, že práve toto sú tie výzvy, ktoré dom hľadal a potreboval. AeroMobil je v tomto ale veľmi špecifický, pretože vtedajšia pôvodná predstava sa dramaticky líši od dnešnej reality.

 

Do AeroMobilu som spočiatku vstúpil hlavne ako investor a spoluzakladatel firmy so snahou pomôcť zmeniť Štefanov sen na reálny biznis projekt. Zaujímavé na ňom bolo, že to bol projekt, ktorý nebol úplne neznámy. AeroMobil ako jeho idea tu už bol nejakých 20 rokov, písalo sa o ňom párkrát a ako som neskôr zistil, Štefan sa snažil niekoho pre projekt získať a presvedčiť, hovoril s mnohými, ale nikto tomu neveril. Štefan, ktorého si veľmi vážim, je uznávaný pedagóg na VŠVÚ, skvelý dizajnér, ale nie je podnikateľ a biznismen. Práve preto sa veľmi doplňame a fungujeme spolu.

 

A čo teda tvoja agentúra, zvládajú to bez teba? :)

Musím sa priznať, že agentúra MADE BY VACULIK, (kde MADE zastupuje Media, Advertising, Digital, Events) stále nesie moje meno, som na ňu nesmierne hrdý a stále som za ňu zodpovedný, avšak už ju denno-denne neriadim. V agentúre mám skvelý tím ľudí, na čele so Zuzkou Ďurčekovou, ktorí odvádzajú skvelú prácu a som na nich patrične hrdý. Dokonca sa priznám, že keď sme naposledy opäť vyhrali Zlatý klinec ako najlepšia agentúra, nešiel som ani na pódium. Prišlo mi to nepatričné a tak som iba stál a tlieskal z publika, pretože to už bol ich úspech, nie môj. Ale bol to skvelý pocit!

 

fotka: Innovation Award na festivale SXSW 2015 v Austine. Na fotke slovenský veľvyslanec v USA – Peter Kmeco, Juraj Vaculík, Štefan Vadócz (AeroMobil)

 

Do AeroMobilu si teda na začiatku vstúpil iba ako investor. Financie si investoval svoje?

Áno presne tak, vložil som do AeroMobilu v podstate skoro všetky svoje úspory. Velmi rýchle som ale zistil , že pomáhať iba finančne nebude stačiť, ale bude potrebné, aby som sa zapojil do projektu aj aktívne manažérsky. Našim cieľom bolo nielen vytvoriť fungujúci produkt, ale postaviť funkčnú firmu s udržateľným ekonomickým modelom a neskrývam, globálnymi ambíciami.

Musím povedať, že mňa projekt AeroMobilu tak uchvátil, že od tohto momentu som bol možno ešte viac nadšený ako Štefan. ☺

 

Prečo si myslíš, že sa mu túto myšlienku nedarilo posunúť ďalej?

Ťažko presne povedať, ale možno to bola kombinácia doby, kvality a presvedčivosti argumentov a možno aj veľkosti a komplexnosti celkovej vízie. Nakoniec však niekedy na prelome rokov 2009/2010 prišiel Štefan, ako som už spomínal za mnou a mne sa to enormne zapáčilo. Ja som o AeroMobile vedel už dávno, ešte zo školských čias. V tom čase teda prišiel za mnou už značne frustrovaný, že stále, už 20 rokov má tento sen ale stále stojí na jednom mieste, hľadá partnera, ale nikto nie je ochotný do toho ísť s ním.

Vtedy mi Štefan povedal, že ma berie ako poslednú inštanciu pre jeho vysnívaný projekt a veril, že mu budem ochotný pomôcť splniť jeho sen. Môžem prezradiť, že ma to vtedy tak nadchlo, že už na úplne prvom meetingu som sa rozhodol, že áno, ideme do toho. Ale nie kvôli tomu emocionálnemu kontextu, že som možno posledná šanca pre neho. Pokým ma Štefan presviedčal o svojej vízií skôr z tej designerskej a inžinierskej stránky, ja som za ňou videl obrovskú podnikateľskú príležitosť a predstavoval som si, čo všetko za tým môže byť. Fascinovala ma predstava ako by sa dala táto technológia v budúcnosti použiť a čo všetko by sme mohli vďaka nej dokázať.

 

 

Je skvelé počúvať takýto príbeh, ale neprevládala na začiatku naozaj u teba tá povestná “podnikateľská dravosť”?

Priznám sa, že samozrejme som videl za celým projektom niekedy v ďalekej budúcnosti aj biznis príležitosť, avšak hneď som pochopil, že tu ide o oveľa viac. Že je to projekt, ktorý ma šancu zmeniť, pretvoriť svet. A ja chcem byť pri tom a dokázať to uskutočniť.

Práve preto som sa začal AeroMobilu venovať úplne naplno a riadenie agentúry som prenechal svojim veľmi schopným a kompetentným kolegom. Tento projekt som nikdy nebral iba ako “ďalšiu” investíciu. AeroMobil mi od začiatku prirástol k srdcu. Po tomto všetkom som si uvedomil, že toto je TÁ výzva, ktorú som hľadal. Práve preto sa AeroMobilu venujem absolútne full-time.

 

Srší z teba priam pozitívna energia a vidno, že ty tvojimi projektmi priamo žiješ. V tematike si bol však viac menej laikom, aké boli teda tvoje prvé kroky v AeroMobile?

Áno, AeroMobil je teraz môj život. ☺ Hneď potom, ako som začal pôsobiť full-timovo v AeroMobile začal celý projekt rásť. Roky 2010, 2011, 2012 boli nábehové, skôr to bola pre mňa príprava na to, čo prišlo neskôr. Diskutovali sme veľa o projekte, o technológiách, možných aplikáciách. Projektovala a stavala sa verzia AeroMobilu 2.5. Pre mňa to bolo osobne enormne zaujímavé, pretože som musel absorbovať ohromné množstvo informácií, začať budovať team, vystavať celý business koncept a dokázať komplexne uchopiť celú, pre mňa novú tému a problematiku.

A čím viac som sa AeroMobilom zaoberal, tým viac som mu veril a neváhal som preto do tohto projektu investovať o mnoho viacej, ako som si myslel na začiatku. Číslo hovoriť nebudem, ale od roku 2010 do apríla 2015 bol každý jeden účet AeroMobilu hradený výhradne z mojich úspor.

 

Kedy a aké boli doterajšie zlomové body v AeroMobile podľa teba?

Ak preskočím založenie firmy a spojenie mňa a Štefana, tak zlomové bolo pozvanie na kongres SAE / AeroTech do Montrealu. Vtedy som sa rozhodol, a berúc do úvahy aj môj marketingový inštinkt som si povedal, že tam nepôjdeme iba ako nejakí abstraktní vizionári, ale urobíme to úplne inak. Následne sme v úplne extrémne krátkom čase dokončili pred-pototyp AeroMobil 2.5 a pár dní pred odletom do Montrealu, sme uskutočnili prvé úspešné testovacie lety a natočili sme materiál, ktorý sme potom prezentovali na AeroTechu.

Práve Montreal bol ten moment, ktorý akceleroval dovtedajší príbeh AeroMobilu, vtedy sme doslovne „rozbili bank.“ Podarilo sa nám vyraziť dych mnohým globálnym expertom aj tým, že sme neukázali len nejakú animovanú víziu, ale tým, že náš AeroMobil skutočne existoval, jazdil a lietal.

Vtedy som si povedal, že musíme ísť do toho na plný plyn! Začali sme stavať reálny, full timeový tím veľmi kvalitných ľudí, pretože dovtedy bol AeroMobil naozaj iba Štefan, ja a pár ľudí, ktorí sa vyslovene brigádnicky podieľali na vývoji. Rozhodol som sa štruktúrovať AeroMobil ako budúcu naozaj veľkú globálnu firmu, aj keď je ešte iba v startupovom štádiu. Uspieť môžeme iba vtedy, keď to nebude koncipované iba ako nejaký lokálny technický hobby pokus, ale ako naozaj veľmi ambiciózny projekt, ktorý má za cieľ zmeniť spôsob osobnej prepravy na globálnej úrovni.

Preto hľadám a snažím sa získať do teamu najlepších ľudí a takisto spolupracujúce firmy. Či sú to už technologické firmy, alebo aj právne a konzultačné. Kedže som veril, aj v čase, keď tomu ešte nič nenasvedčovalo, že budeme potrebovať tých najlepších, najal som firmy ako Allen&Overy alebo KPMG, aby sme mali vo všetkom tých najlepších možných partnerov.

 

fotka: Prezentácia AeroMobilu počas Founders Forum v Londýne – na snímke Brent Hoberman, zakľadatel Founders Forum a Juraj Vaculík

 

A čo sa teda udialo v apríli tohto roka? :)

V apríli nastal moment, keď prišli prvé externé peniaze od externého investora. Ide o venture kapitálovú spoločnosť, LRJ Capital, na ktorého čele stojí Peter Irikovský. Majú veľmi zaujímavé investície od Čiech, Izraela, USA, Slovenska, Nemecka, dokonca som zistil, že sme co-investori aj v Pexese, kde som bol zhodou okolností prvým investorom. Rokovania prebiehali od januára do apríla tohto roku, kedy sme podpísali zmluvu.

 

Vysvetli mi prosím ťa, prečo si sa teda rozhodol pre slovenský venture kapitál a nie zahraničný? Pre projekt vášho zvučného mena nemohol byť problém získať peniaze aj mimo Slovenska.

Pravdupovediac máme stále rozjednaných aj viacero ponúk zo zahraničia. Od samotných a nielen amerických investorov sme ale dostali spätnú väzbu, že ešte predtým ako budeme raisovať v zahraničí, pokiaľ sa nepresťahujeme do Bay Area alebo niekde inde, bližšie k investorom, bude dobré mať za sebou lokálneho investora.

Priznám sa, že ja som vždy staval všetky svoje podnikateľské aktivity veľmi organicky. Všetky vyrástli bez pôžičiek, iba s mojimi vlastnými reinvestovanými peniazmi. Pri AeroMobile mi však bolo jasné, že toto je úplne iný prípad a aj keď som doň vložil omnoho viac vlastných zdrojov, než som pôvodne rátal, tak pokiaľ budeme chcieť vyrásť globálne, budeme potrebovať ďaľšie a naozaj veľké a hlavne správne smart investície.

 

Čiže si sa svedomite pripravoval a vzdelával predtým ako ste začali riešiť investorov…

Áno presne. Prečítal som čo sa dalo, stretol som sa s množstvom odborníkov, avšak musím povedať, že vlastnú skúsenosť nenahradí nič. Z toho dôvodu som skoro celý minulý máj strávil spolu s Martinom Brunckom, naším CFO a zároveň Chief Strategy Officerom v Silicon Valley, kde sme absolvovali rôzne stretnutia. Moje vôbec prvé stretnutie v živote s nejakým VC bolo práve s jedným z najväčších a najslávnejších VC fondov na svete. Bolo to skvelé, oni boli tiež nadšení, pretože „flying car“ je veľmi lákavá a ambiciózna téma. Keď si dnes uvedomím akú mieru informácií a dát sme mal v tej chvíli, je až neuveriteľné, že sme to celkom dobre zvládli.

Narážali sme však na veľké množstvo problémov a otázok, na ktoré som niekedy nevedel odpovedať. Treba však povedať, že ľudia z VC fondov sú zvyknutí na takéto situácie a odpovede, keďže často sa stretávajú s podobnými prípadmi, kedy ľudia prídu so skvelým nápadom, avšak nemajú ešte dostatok informácií o danom probléme. Po tomto pobyte som pochopil množstvo faktov a súvislostí. Som rád, že som si toto celé mohol zažiť na vlastnej koži, pretože som bol oveľa lepšie pripravený na ďalšiu fázu. Napríklad jedna z vecí, ktorú som si tam uvedomil bola, že sme spravili veľmi dobre, keď sme si dali naše riešenie patentovať. Momentálne už máme viacero celosvetových patentov. Niektoré ešte v pending štádiu, ale niektoré už granted.

 

fotka: Founders Forum Londýn

 

Viem, že tento proces je veľmi zdĺhavý a náročný, keďže ho musia robiť ozajstní profesionáli. Ako teda zo Slovenska spraviť svetové patenty?

Celý proces patentovania bol veľmi zaujímavý a dal mi veľa skúseností. Oslovil som slovenskú spoločnosť AK Brichta&Partners, o ktorých som aj z vlastnej skúsenosti vedel, že na Slovensku sú v oblasti IP špičkou. Tí však hneď pochopili globálny rozmer našej situácie a odporučili nám do projektu prizvať aj iných. Na stole sa nám tak objavili ponuky od viacerých celosvetovo rešpektovanych spoločností, ktoré sa zaoberajú patentami a IP. Nakoniec sme sa rozhodli v kooperácii s Brichtovcami pre renomovanú IP spoločnosť Finnegan.

 

Pred investormi to je asi celkom rozhodujúci moment, či má projekt patent na svoj produkt…

Pri nich nám to veľmi pomohlo. Musím však podotknúť, že veľmi dôležitý bol ešte jeden moment a ako prvý ma naň upozornil práve Rasťo Turek. On bol jedným z prvých, ktorý ma vtedy tak kamarátsky pripravil na to, že môžeme mať asi problém s kredibilitou. S Rasťom mám veľmi dobrý vzťah, pretože okrem toho, že som jeho investor, sme aj dobrí kamaráti, takže som sa s ním aj dosť často radil. Problém s kredibilitou, skutočne aj prišiel. Len si predstavte, že ako reagovali ľudia vo svete, keď som s nimi hovoril o lietajúcom aute – zo Slovenska. Mnohí nevedeli ani kde sa Slovensko nachádza a nie ešte to, že máme skutočne funkčné lietajúce auto.

 

Často krát to býva tak, že s inovatívnymi nápadmi prichádzajú ľudia, ktorí nerobia v tej danej oblasti, takže sa pozerajú na veci tak povediac z nadhľadu. Avšak bez reálnej podpory kvalitných ľudí, ktorí pôsobia v danej industry by boli šance na úspech skutočne mizivé. A práve v histórii startupov je takých príkladov množstvo. Preto bolo naším hlavným cieľom si postupne vybudovať kredibilitu. Prvým krokom k dosiahnutiu toho bolo aj to, že sme sa snažili získať správne kontakty na ľudí, ktorí sa za nás postavia ako členovia nášho Advisory Boardu. Napríklad z automobilovej brandže, kde mal Štefan Klein zo svojho pôsobenia v minulosti veľmi dobré kontakty. Prichádzali nám však samé negatívne alebo žiadne odpovede. Nemali vôbec záujem sa postaviť za nás a bolo to pre nich stále veľmi „crazy.“ Nakoniec sa nám to však podarilo cez úplne iné kanály. Postupom času sme tak začali presviedčať tých správnych ľudí.

 

Takže ako by znela rada od Juraja Vaculíka, čo sa týka presviedčania ľudí? :)

Moja rada pre všetkých znie, nájdite a presvedčte správnymi argumentami, osobným nadšením a odhodlaním prvého správneho človeka. To vám potom otvorí dvere aj k tým ďalším. To bola aj rada, ktorú som dostal od Rasťa Tureka, a ja tak isto radím každému slovenskému startupu, aby mal globálne ambície a hlavne, aby mal dobre zostavený Advisory board z tých najväčších mien a odborníkov z daného biznisu. Tým prvým zo známych mien, ktorý sa za nás takto postavil, bol Glenn Mercer. To je človek, ktorý bol šéf celej automotive divízie v McKinsey, radil najväčším svetovým automobilkám. Jeho prvá reakcia bola taká akú sme predpokladali, značne skeptická. Spočiatku pochyboval, so slovami, že projektov lietajúcich áut už v minulosti videl viacero, no nakoniec nám povedal, že možno sme to práve my, ktorí to dokážeme uskutočniť. Presvedčiť ho, bolo náročné. Stále sme si vymieňali emaily, skypovali, až sa napokon dal presvedčiť a rozhodol sa, že ide s nami do toho. Začal nám pomáhať analyzovať dáta, ale hlavne získali sme prvé veľké meno v odbore, ktoré začalo pomáhať budovať našu kredibilitu.

 

fotka: Úplne prvá prezentácia AeroMobilu v Hangári 7 v Salzburgu. Na fotke prebieha diskusia s Antonym Sheriffom a Martinom Brunckom

 

Práve on bol ten človek, ktorý rýchlo pochopil, že potrebujeme ďalších ľudí z odboru, ale aj s veľkými praktickými súsenosťami. Existujú dva typy automobiliek, a to sú veľké korporácie a potom tie tak povediac boutiqeove. Práve tieto majú omnoho väčšie šance vyrásť a prísť s niečím inovatívnym. Skvelým príkladom takpovediac startupovej automobilky je McLaren, ktorý popri tíme Formule 1, de facto ako spin-off vyrástol na špičkovú automobilku, ktorá vyrába jedny z najrýchlejších a technologicky najdokonalejších cestných automobilov na svete. A práve Glenn nás dal do kontaktu s človekom, ktorý toto celé v McLarene vybudoval. Hovoríme o Antony Sheriffovi, ktorého si nesmierne vážim a je to teraz aj akýsi môj osobný profesný guru. Tento človek bol v minulosti viceprezidentom Fiatu, a následne bol najatý do McLarenu ako Managing Director, ktorý vybudoval od základov. Som nesmierne rád, že práve takéhoto človeka môžeme mať v našom Advisory boarde.

 

Podľa tvojho názoru, čo presvedčí ľudí, k tomu aby začali veriť v tvoju vec? Je to práve tá myšlienka alebo niečo iné?

Je to kombinácia viacerých faktorov. Pretože napríklad Glenna, ktorý bol prvým členom Advisory boardu, nepresvedčil iba samotný projekt lietajúceho auta, on už takých projektov videl v minulosti niekoľko. Ale myslím, že ho presvedčila naša komplexnosť a asi aj nadšenie. Možno to, že sme to mali celé premyslené, vedeli ako chceme postupovať, mali sme celkom jasnú stratégiu a skvelý koncept. A tak isto Antony. Jeho pozná v automobilovom biznise naozaj každý a je akousi celebritou v tomto odbore. On má toľko ponúk a pracuje na toľkých nesmierne zaujímavych nových projektoch, že sme nesmierne radi, že sa pridal práve k nám a je skutočne hands on. Množstvo vecí nám pomohol naplánovať, zadefiniovať, vykalkulovať, spojil nás so správnymi ľudmi, dodávateľmi a partnermi.

 

fotka: Juraj Vaculík a Štefana Klein po premiére AeroMobilu v Hangári 7 

 

Vieme, že AeroMobil pred nedávnom obohatil ďalší skvelý člen tímu? Povedz nám niečo o vašom novom CTO.

Áno, je to pomerne ešte čerstvé, ale máme nového world class CTO. Je ním Doug MacAndrew, ktorý prináša potrebnú kompetenciu do firmy. Štefan Klein sa bude viac venovať samotnému budúcemu vývoju a dizajnu. V tom je naozaj špička! Doug je jedným z top ľudí v obore a myslím, že sme nemohli získať nikoho lepšieho. Veď aj jeho nám doporučil práve Antony:-) Má dlhoročné skúsenosti z automobilového odvetia. Jeho kariéra sa rozvíjala v spoločnostiach ako Jaguar, Land Rover, BMW, McLaren, či Smith Technologies. Počas svojho pôsobenia pracoval na niekoľkých globálnych projektoch Land Roveru a tak isto bol členom teamu, ktorý uviedol na trh napríklad skvelé auto Mercedes McLaren SLR.

 

A čo samotná výroba AeroMobilu? Kedy sa dočkáme prvých kúskov na predaj? ☺

Tak plány sú jedna vec, realita druhá. Verím, že sa nám podarí AeroMobil pripraviť tak, aby mohol začať v roku 2017 byť dostupný na trhu. Do vtedy nás však čaká ešte obrovské množstvo práce. Aj keď s predajom by sme nemali problém ani teraz. Nedávno sme boli na výstave najluxusnejších automobilových značiek sveta Top Marques v Monaku a môžem vám povedať, že sme sa nezastavili. Počas celej doby boli pri nás ľudia, ktorí mali reálny záujem o náš AeroMobil. Dokonca niektorí už chceli kúpiť náš jediný kus, ktorý sme vystavovali. :)

 

fotka: JRC Science Hub – European Commission 

 

Na to, aby sme mohli lietať a používať AeroMobil, budem potrebovať nejaké špeciálne oprávnenie? Čo legislatíva?

Tak to je pochopiteľné. Aj keď našim cieľom je niekedy v budúcnosti sprístupniť AeroMobil skutočne každému, na jeho riadenie bude treba vodičský prekaz a samozrejme preukaz privátneho pilota. Avšak verím, že toto sa bude postupom času zjednodušovať. A niekedy v budúcnosti bude práve AeroMobil nielen self driving car, ale Self-Flying Car! Vyvíja sa aj legislatíva. Mnohé by sa malo v blízkej dobe zmeniť. Dokonca sa môžem pochváliť, že AeroMobil je projektom, ktorý je podporovaný Európskou úniou, takže aj pokiaľ ide o nastavovanie novej legislatívy, prihliada sa tu aj na naše potreby alebo konkrétne na potreby lietajúcich aut v budúcnosti. Dokonca máme za sebou množstvo jednaní a prezentácií so samotným výborom Európskej komisie, ktorý má našu problematiku na starosti.

 

A ako to bude s pristávaním, resp. so vzletom? Naozaj môžem vzlietnuť a priletieť, kde si zmyslím?

Tak pokiaľ to regulácie a podmienky dovolia nebude to problém. AeroMobil je fantastický v tom, že na vzlet potrebuje približne 200 metrov dlhú dráhu, stačí trávnatý pás a pri pristátí je to ešte lepšie. Keďže nie sme klasické lietadlo a pristávame rovno na všetky 4 kolesá, tak si môžeme dovoliť aj okamžite naplno brzdiť. Tento fakt znamená, že AeroMobil dokáže pri pristávaní zastaviť na neskutočných 50 metroch. A čo sa týka pristávacích plôch, tak aj v tejto oblasti existujú rôzne riešenia. Podľa rôznych štúdií by mohla byť napríklad pri každom odpočívadle mimo regulovaného leteckého priestoru vybudovaná dráha, kde by mohli lietajúce autá vzlietať a zároveň aj pristávať.

 

fotka: Pioneers Festival 2014 Viedeň

 

Prednedávnom sa objavila informácia, že vám boli schválené stimuly na výskum a vývoj 6 miliónov eur od štátu. Na internete sa objavili rôzne komentáre. Čo si o tom myslíš ty?

Celý proces prebehol úplne transparentne a regulárne. Proces schvaľovania trval nejakú dobu, počas ktorej sme museli splniť niekoľko podmienok. A navyše, ako každý poskytovateľ finančných prostriedkov, aj štát má nejaké očakávania. Našou úlohou je teraz vybudovať na Slovensku stabilnú R&D základňu AeroMobilu, pritiahnuť sem tých najlepších expertov zo sveta a vytvoriť tak pracovné miesta a priestor pre daľší rast našich odborníkov.

Grant sme naviac nezískali sami, ale v spolupráci so Žilinskou univerzitou. A k tým komentárom, by som dodal len toľko, že AeroMobil ako značka v poslednom období neskutočne šírila dobré meno Slovenska v zahraničí a takisto mali sme viacero ponúk relokovat celý projekt do iných krajín, prípadne až na iné kontinenty, ale rozhodli sme sa, možno prekvapivo ostať tu a dalej písať príbeh AeroMobilu ako slovenský príbeh. Naviac, vo svete je práve pri takýchto velkých technologických projektoch kombinácia public-privat veľmi častá a absolútne štandardná. Mnoho z firiem o ktorých sa píše aj na Startitup je financovaná práve takto.

 

A aké sú vaše najbližšie plány? :)

Tak plány sú jasné, dokončiť AeroMobil do reálnej produkčnej, certifikovanej podoby, aj keď k tomu vedie ešte veľmi dlhá a náročná cesta. Máme pred sebou ešte veľké výzvy, ale verím, že sa nám ich podarí splniť a AeroMobil sa stane globálne úspešným a zmení spôsob osobnej prepravy tak, ako ju poznáme teraz. AeroMobil je skvelým projektom a som nesmierne rád, že môžem byť jeho súčasťou.

 

Juraj, sedíme tu už zhruba dve hodiny. Na záver mi možno už len pár vetami zhrň, ako vnímaš záujem médií o AeroMobil a ako vidíš v tomto zmysle Startitup?

O AeroMobile sa písalo často aj keď jeho vnímanie sa postupne mení. Najskôr ho médiá reflektovali ako trochu kuriozitu, ktorej ľudia ešte veľmi neverili. Postupom času ako prichádzali výsledky našej práce, sa menil aj ohlas médií na nás. Som rád, že sa nám podarilo vyvolať taký obrovský záujem aj u svetových médií, ktoré často krát o nás píšu ako o prvom lietajúcom aute, aj keď ani zďaleka nie sme prví. Prvé pokusy boli uz v roku 1917 v USA. Médiá sú dôležitou zložkou našej práce, pretože práve to je to, čo nás dostalo do sveta. Keď už spomínam médiá, tak nemôžem zabudnúť pochváliť ani vás v Startitup. Aj napriek tomu, že existujete krátky čas, páči sa mi čo robíte, ako to robíte a najmä to, že aj napriek zatiaľ malým rozmerom, k tomu pristupujete veľmi profesionálne. Držím palce a verím, že aj vaše plány sa budú takisto napĺňať.

 

Pridať komentár (0)