Last minute dovolenky sú out. Slováci už nešetria a doprajú si luxus aj exotiku

  • 30 % Slovákov, ktorí cestovali cez portál Invia si vybralo dovolenku v Turecku
  • Najviac z nás cestuje za dobrým jedlom vo forme all inclusive a piesočnatými plážami
  • V priemere zaplatíme za dovolenku 650 eur
Ilustračný obrázok (unsplash.com)
Ilustračný obrázok (unsplash.com)
  • 30 % Slovákov, ktorí cestovali cez portál Invia si vybralo dovolenku v Turecku
  • Najviac z nás cestuje za dobrým jedlom vo forme all inclusive a piesočnatými plážami
  • V priemere zaplatíme za dovolenku 650 eur

Už je to 30 rokov od pádu komunizmu a železnej opony, ktorá nám a mnohým iným krajinám východnej a strednej Európy bránila vycestovať do zahraničia. Obľúbenými destináciami Slovákov sa tak na dlhé roky stali naše susedné krajiny a kto mal šťastie dostal sa do Juhoslávie či do Bulharska. Trend Jadranského mora, ktoré časom dostalo príznačnú prezývku „slovenské more“, sa tu držal ešte dlho potom, čo naši sovietski bratia stratili kontrolu nad veľkou časťou Európy.

Trendy sa však stále menia a to isté platí aj o cestovaní. Podľa Andreji Řezníčkovej hovorkyne českého portálu Invia, ktorý je obľúbený aj v našej krajine, Slováci preferujú celkom iné destinácie a štandardy, než by si očakával. Naše vnímanie dovoleniek sa od Nežnej revolúcie postupne stále pretváralo až nabralo podobu, ktorá celkom odbočuje od zašlých socialistických hotelov na kamenistých plážach.

zdroj: Ilustračný obrázok (unsplash.com)

Tento rok je najobľúbenejšia destinácia Slovákov Turecko. Vybralo si ju až 30 % zákazníkov dovolenkového portálu. Hneď za ním nasleduje Egypt, kam vycestovalo 20 % turistov, ktorí si objednali zájazd cez Inviu a potom Grécko, to získalo 13 %. Chorvátsko už dokonca porazilo aj Bulharsko, kam vycestovalo 8,5 % zákazníkov, čo je o percento viac než tých, ktorí sa rozhodli pre Chorvátsko. V Turecku chodíme najviac do letovísk Side, Alanya a Antalya. V Egypte preferujeme Hurghadu a v Grécku zase vyhrávajú ostrovy Rhodos, Kréta a Zakynthos.

Dlhodobým trendom, ktorý však už dnes patrí minulosti boli aj zájazdy last minute. Väčšinou ponúkajú vysoké zľavy v atraktívnych destináciách a preto si ich mnohí dovolenkári zvolia, i keď vyžadujú väčšiu flexibilitu a dávajú menej času na prípravu. V súčasnosti však last minute upadajú a Slováci radšej vsadia na istotu, a to rovno v podobe first minute. „Stále častejšie si Slováci zvolia first minute, nechcú čakať a  dovolenku si zariaďujú v predstihu. Sú tiež ochotní priplatiť si za kvalitu hotela aj stravu,“ potvrdila Řezníčková.

zdroj: Ilustračný obrázok (unsplash.com)

Okrem toho, že upúšťame od lacných last minute, stále viac vyhľadávame aj exotiku.Záujem o exotiku sa zvyšuje, momentálne je u Slovákov obľúbený Omán, Kapverdy, ale aj africká Gambia. Väčšina, ale stále uprednostňuje tradičné lokality.“

Aj priemerná cena, akú sme ochotní investovať do dovolenky sa zvýšila, v priemere je to 650 eur na jednu osobu. Pri výbere ideálnej dovolenky nám záleží hlavne na type stravy a preferujeme all inclusive, to si zvolí až 67 % zo všetkých zákazníkov, 15 % dokonca uprednostní ultra all inclusive a 11 % polpenziu. Rodiny s deťmi potom vyhľadávajú hlavne ubytovanie s bazénmi a tobogánmi. Najčastejšie si vyberáme dovolenku na 8 dní.

Vyzerá to tak, že už odzvonilo aj autobusovým zájazdom, cez Inviu si tento rok vybralo 87 % Slovákov letecké dovolenky. Najčastejšie odlietame z Bratislave, z Viedne ale aj z poľských Katovíc. Najviac Slovákov tento rok zatiaľ odletelo 3. júla. Pre cestovný portál tvoria najpočetnejšie klientelu hlavne páry (52%) až po nich nasledujú rodiny s deťmi (36%).

zdroj: Ilustračný obrázok (unsplash.com)

„Čo sa týka letných dovoleniek väčšinou prevažuje záujem o kvalitný hotel v blízkosti mora, za pamiatkami turisti cestujú skôr formou nejakého výletu, alebo si klienti v destináciách stále častejšie požičiavajú automobily,“ ozrejmila Řezníčková.

Prekvapivým faktom je aj to, že stále viac vyhľadávame luxus, čo sa odráža nielen na preferenciách stravy, ale aj na úrovni hotelov. Najviac z nás si totiž zarezervovala rovno 5-hviezdičkové hotely, a to 39 %, hneď za nimi nasledujú 4-hviezdičkové (32%) a na treťom mieste sú trojhviezdičkové (18%).

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá