Legendárny vlak Slovenská strela, ktorý je jediným na svete, sa vráti na koľaje

  • Už niekoľko mesiacov prebieha rekonštrukcia Slovenskej strely, po ktorej bude uvedená do pôvodného stavu
  • Súčasne bude pre tento vlak vytvorené dôstojné zázemie, odkiaľ bude môcť kedykoľvek vyjsť na koľaje v rámci historických jázd
strela
tatra-club.com
  • Už niekoľko mesiacov prebieha rekonštrukcia Slovenskej strely, po ktorej bude uvedená do pôvodného stavu
  • Súčasne bude pre tento vlak vytvorené dôstojné zázemie, odkiaľ bude môcť kedykoľvek vyjsť na koľaje v rámci historických jázd

Prvorepublikový vlak Slovenská strela začal jazdiť už v roku 1936 na trati Praha-Bratislava. Tento expresný vlak sa preslávil vysokou rýchlosťou a tiež unikátnym riešením pohonu. Jeden z dvoch prototypov zničil požiar a druhý bol po skončení služby vystavený v Kopřivnici pred Technickým múzeom Tatra. Súpravu však na špeciálnej plošine previezli do opravovne v meste Hranice. Naspäť sa súprava vráti už vlastnými silami.

Zobraziť celú galériu (3)
zdroj: tatra-club.com

Strela je podľa odborníkov divom techniky a jedným z najrýchlejších vlakov, aký kedy jazdil po slovenských koľajniciach. Slovenská strela bude vrátená do podoby druhej polovice 30. rokov nielen po interiérovej ​​a exteriérovej ​​stránke, ale dostane aj plne funkčný originálny pohon.

„Opraví sa aj to, čo sa v minulosti pri niektorých necitlivých rekonštrukciách poškodilo. Bude plne pojazdná. Budeme robiť veľmi výnimočné výjazdy, tak aby sa to vozidlo čo najmenej poškodilo,“ povedal odborník na koľajové vozidlá.

Zobraziť celú galériu (3)
zdroj: tatra-club.com

O renovácii Slovenskej strely sa diskutovalo už mnohokrát, no až teraz sa podarilo celý plán dotiahnuť do konca. Je to aj vďaka tomu, že do Tatry prišli noví majitelia z Czechoslovak Group. Tí boli zo stavu vlaku naozaj nešťastní a zároveň si uvedomovali hodnotu značky Tatra.

K tomu všetkému sa objavila možnosť čerpania dotácií z Európskej únie, konkrétne z Integrovaného regionálneho operačného programu. To aj vďaka tomu, že Slovenská strela bola v roku 2010 vyhlásená za Národnú kultúrnu pamiatku.

Zobraziť celú galériu (3)
zdroj: tatra-club.com

Renovácia Slovenskej strely potrvá dva roky. Spoločnosť Tatra získala na tieto účely dotáciu 3,1 milióna eur. Celkové náklady projektu vrátane výstavby depozitára sú vyčíslené na 4,5 milióna eur.

Rýchlejší ako väčšina

Pri skúškach s novými pohonnými jednotkami  dosiahla Strela rýchlosť až 148 km/h. Povolená maximálna rýchlosť však bola stanovená na 130 km/h. Cestu medzi Prahou a Bratislavou zvládol tento povinne miestenkový vlak prejsť za 4 hodiny a 51 minút, vrátane 35 minútovej zastávky v Brne. Neskôr bola zastávka v moravskej metropole skrátená a cestovná doba presahovala len tesne 4 hodiny. Priemerná rýchlosť vlaku bežne dosahovala okolo 90 km/h (parné rýchliky v tom čase dosahovali priemernú rýchlosť okolo 65 km/h).

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech