Letenkám za 10 eur dáme zrejme zbohom. Hovorí sa o minimálnej cene za leteckú dopravu

  • Spomenutá iniciatíva sa dotkne predovšetkým nízkonákladových leteckých spoločností
  • Ich nízke sadzby zároveň niekedy nepokryjú náklady
ľudia nastupujú do lietadla
Ilustračný obrázok, TASR/Jakub Kotian
  • Spomenutá iniciatíva sa dotkne predovšetkým nízkonákladových leteckých spoločností
  • Ich nízke sadzby zároveň niekedy nepokryjú náklady

V Európskej únii (EÚ) plánujú v rámci boja proti zmene klímy regulovať minimálnu cenu za leteckú dopravu v rámci bloku. Ako referuje web epravda.com.ua, v rozhovore pre francúzsky týždenník L’Obs to povedal francúzsky minister dopravy Clément Beaune.

Podotkol, že v najbližších dňoch predloží svojim náprotivkom v EÚ návrh na stanovenie minimálnej ceny za leteckú dopravu. „Letenky za 10 eur, keď sme uprostred ekologického prechodu, už nie sú možné. Nezodpovedá to ich hodnote pre planétu,“ domnieva sa Beaune.

„Otvorene vyzývam na zdanenie aktivít, ktoré znečisťujú životné prostredie, aby sa investovalo do ekologického prechodu,“ doplnil. Francúzska vláda podľa neho plánuje zvýšiť aj daň za odlety z Francúzska, aby sa zvýšili investície do železničnej dopravy.

Spomenutá iniciatíva sa dotkne predovšetkým nízkonákladových leteckých spoločností. Vďaka nízkym cenám za najrýchlejší a jeden z najbezpečnejších spôsobov dopravy sa stali úspešnými spoločnosťami v EÚ. Ich nízke sadzby zároveň niekedy nepokryjú náklady.

Okrem toho letecká doprava spôsobuje viac emisií skleníkových plynov ako cestovanie vlakom. Železničná doprava však v rámci Európy zostáva o 71 % drahšia ako letecká.

Počet letov rastie

Letecká doprava sa zintenzívňuje a jej objem sa postupne obnovuje na predpandemickú úroveň. V júli preletelo vzdušným priestorom Slovenska 62 575 lietadiel. Z toho bolo 60 195 preletov, 2 237 príletov a odletov a 153 vnútroštátnych letov.

Za sedem mesiacov tohto roka preletelo naším vzdušným priestorom celkovo viac ako 283-tisíc lietadiel. Štátny podnik Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky (LPS) v pondelok informoval, že to je o takmer 15 % viac ako za rovnaké obdobie minulého roka s takmer 247-tisíc letmi. V porovnaní s vlaňajškom rástli prílety, odlety aj prelety.

Riaditeľ LPS, Martin Kabát, uviedol, že štatistiky preletov, príletov i odletov ukazujú prakticky z mesiaca na mesiac kontinuálny nárast.

„Letná dovolenková sezóna je už tradičnej obdobím roka, keď sa lieta najviac, a júl sa zatiaľ ukazuje ako najsilnejší mesiac v tomto roku. Už takmer doháňame predpandemické čísla, rozdiely sú iba v jednociferných percentách,“ priblížil Kabát. To podľa neho dáva dôvod na optimizmus aj do nasledujúcich mesiacov.

Slovenský vzdušný priestor využívali v júli tradične najviac letecké spoločnosti Turkish Airlines, Wizz Air, Emirates, Ryanair či Qatar Airways.

„Počet odriadených príletov a odletov na letiskách riadených LPS v Bratislave, Košiciach, Poprade, Žiline a v Piešťanoch každým mesiacom rastie. Od začiatku tohto roka sa strojnásobil,“ poznamenala špecialistka na vonkajšie vzťahy a mediálnu spoluprácu podniku, Nikola Scherhauferová. Kým riadiaci letovej prevádzky v januári odriadili 3 096 letov, v júli to bolo už 11 275.

Štátny podnik Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky vznikol 1. januára 2000. Jeho primárnou úlohou je zabrániť zrážkam lietadiel vo vzduchu a na zemi, najprimeranejšie využívať vzdušný priestor, ako aj organizovať a riadiť tok letovej prevádzky, poskytovať rady a informácie na bezpečné vykonanie letov v určenom vzdušnom priestore a na letiskách v SR.

Podnik poskytuje službu riadenia letovej prevádzky pri dodržaní požadovanej úrovne bezpečnosti a minimálnych zdržaniach letov so zameraním na efektívne využívanie dostupnej kapacity pri súčasnom znižovaní vplyvu tokov letovej prevádzky na životné prostredie. LPS má kmeňové imanie v objeme takmer 76 miliónov eur, jeho zakladateľom je Ministerstvo dopravy SR.

Zdroj: SITA

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá