Lízing áut v Európe výrazne zdražel: Expert vysvetľuje, či čakať ešte vyššie ceny

  • Lízing v Európe dražie
  • Najväčšie spoločnosti starého kontinentu, ktoré poskytujú tento typ úveru, zároveň neradi požičiavajú na elektromobily
Kúpa auta
Ilustračné foto, Pexels/Unsplash/Anna Kopčanová
  • Lízing v Európe dražie
  • Najväčšie spoločnosti starého kontinentu, ktoré poskytujú tento typ úveru, zároveň neradi požičiavajú na elektromobily

Zisky popredných európskych lízingových spoločností sa za posledných päť rokov zvýšili o takmer 60 % na skoro 16 miliárd eur, no elektrifikácia je pomalá. Počas štandardnej doby lízingu teraz spoločnosti, ktoré tento typ úveru poskytujú, na každom aute zarábajú takmer 2 000 eur.

Veľkosť vozového parku veľkých európskych lízingových spoločností pritom vzrástla iba o 5 %. Ide o sedem najväčších európskych lízingových spoločností ALD | LeasePlan, Alphabet/BMW Financial Services, Arval, Leasys, Mercedes-Benz Mobility/Athlon, Mobilize Financial Services a Volkswagen Financial Services. Informoval o tom portál Transport & Environment na základe správy výskumnej organizácie Profundo pre T&E.

Dve lízingové spoločnosti, ktoré zaznamenali najväčší rast zisku od roku 2018, sú Arval, ktorá je vo vlastníctve BNP Paribas, a Leasys, pobočka Crédit Agricole a Stellantis. Zisk Arvalu vzrástol od roku 2018 o 192 %, hoci počet prenajatých a financovaných vozidiel narástol len o 33 %. Veľkosť flotily firmy Leasys sa podstatne zvýšila, o 82 %, ale jej zisky narástli o 143 %.

Priemerná návratnosť vlastného kapitálu lízingových spoločností sa zvýšila z už aj tak vysokých 21,2 % v roku 2018 na 27,2 % vlani. Pre porovnanie, banky, majitelia niektorých z najväčších lízingových spoločností a porovnateľného sektora, zaznamenávajú návratnosť vlastného kapitálu medzi 7 až 12 %.

Ukazovateľ návratnosť vlastného kapitálu sa používa na určenie finančného zdravia firmy.

graf návratnosti vlastného kapitálu lízingových firiem
zdroj: T&E reprofoto Anna Kopčanová

Riaditeľ programu elektrických flotíl T&E Stef Cornelis uviedol, že lízingové spoločnosti nepodporujú prechod na elektrický pohon. Nesúlad medzi ich ziskovosťou a ich pokrokom podľa neho začína byť nepríjemný. „Ich dobrá finančná výkonnosť by im ľahko umožnila investovať do väčšieho počtu elektrických vozidiel, zdá sa však, že ich viac zaujímajú zisky a hotovosť,“ dodal.

Vybraným lízingovým spoločnostiam vzrástol priemerný zisk na auto od roku 2018 do vlaňajšku o 53 %. Zákazníci v súčasnosti platia za lízing omnoho viac ako pred štyrmi rokmi.

Lízingové spoločnosti so svojimi narastajúcimi ziskami zjavne robia dobré obchody. Ale za to niekto platí, či už lízingový zákazník alebo kupujúci z druhej ruky,“ uzatvoril Cornelis.

Dražejú autá, servis aj komponenty

Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

Zdroj: Transport & Environment

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá