10 parádnych českých startupov, ktorými sa môže slovenská scéna inšpirovať

  • Dnes sme si pre teba pripravili výber desiatich šikovných startupov z Česka, ktoré sú jednoducho skvelé
  • Snúbi sa v nich dobrý nápad, profesionálny tím ľudí a kvalitné prevedenie
  • Ak si doteraz nepoznal Ship Monk, Mindflow alebo Content King, tak to hneď napravíme
ceske-startupy
facebook / kiwi
  • Dnes sme si pre teba pripravili výber desiatich šikovných startupov z Česka, ktoré sú jednoducho skvelé
  • Snúbi sa v nich dobrý nápad, profesionálny tím ľudí a kvalitné prevedenie
  • Ak si doteraz nepoznal Ship Monk, Mindflow alebo Content King, tak to hneď napravíme

Prusa Research

Projekt, za ktorým stojí ambiciózny Josef Průša, sa zameriava na výrobu cenovo dostupných 3D tlačiarní už od roku 2009. Jeho produkty sú považované za najlepšie svojho druhu na svete. Prusa Research končil minulý rok s miliardovým obratom (39,3 mil. eur) a zatiaľ čo doposiaľ vyrábala firma tisíc tlačiarní mesačne, v roku 2017 ich bolo už 6-krát toľko. Tento biznis dokázal Průša rozbehnúť bez akéhokoľvek technického vzdelania a budúcnosť svojho produktu vidí v jeho využívaní kreatívnymi ľuďmi.

Kiwi.com

Brnenský startup Kiwi.com sa zameriava na online vyhľadávanie leteniek a hoci má na trhu relatívne veľkú konkurenciu, mimoriadne sa mu darí a už pár rokov po sebe si pripisuje tržby v niekoľkých miliardách českých korún. Marketingový riaditeľ spoločnosti je priamo z American Airlines, Kiwi si môže dovoliť vyhlásiť súťaž napríklad na cestu okolo sveta, v budúcnosti chce prepojiť niekoľko druhov dopravy, má viac ako tisícku zamestnancov, kancelárie rozmiestnené po celom svete a dokonca sa meno spoločnosti skloňuje aj v spojení s umelou inteligenciou.

CleverAnalytics

V Brne zostávame aj pri ďalšom startupe, ktorým je CleverAnalytics. Ten vznikol v roku 2015 odpojením sa od materskej skupiny CleverMaps a je analytickým nástrojom, ktorý kombinuje voľne prístupné dáta zákazníkov, vďaka ktorým si spoločnosť môže na svoj biznis vytvárať unikátny pohľad a zisťovať, prečo má alebo nemá u zákazníkov úspech. Minulý rok sa CleverAnalytics mohli pochváliť investíciou vo výške 10 miliónov českých korún, ktorú dostali od technologického hubu MindForge a majú tak možnosť vylepšovať tak svoj produkt. Zákazníkmi tohto mladučkého startupu sú už dnes veľké ryby, ako Alza.cz, UPC, ZOOT či Česká sporiteľňa alebo Staropramen.

Mindflow

„Zázračné“ kapsule Mindflow sme ti nedávno na Startitup.sk už predstavili (viac si prečítaš TU). Jedinečné spojenie prírodných látok ako ženšen, zelený čaj či guarana, ti dodá potrebnú energiu počas pracovného dňa alebo skúškového obdobia. Startup sa snaží reagovať na dnešnú rýchlu dobu a do tímu si zobral tých najlepších (od dizajnérov, až po biochemikov). Mindflow ani zďaleka nemá byť len o produkte, ale cieľom spoločnosti je vybudovať značku založenú na vedeckom prístupe a aj takýmto spôsobom spopularizovať vedu. Okrem toho sa im už dnes mimoriadne darí. Príjmy počas roka 2017 stúpli hneď niekoľkonásobne a Mindflow chce už onedlho prísť na trh s novým produktom.

ProductBoard Portal

Ďalší šikovný startup z Česka, ProductBoard, prináša jedinečný spôsob organizácie pre firmy (primárne taktiež startupy), ktoré chcú mať pod kontrolou dáta od všetkých používateľov tak, aby mohli tie najaktuálnejšie požiadavky riešiť čo najefektívnejšie. Môžu sa tak v zozname funkcií (napríklad pri začínaní s podnikaním) urobiť poriadok. Túto službu z rozsiahle balíčka Product Hunt dnes využíva viac ako 600 platiacich spoločností na celom svete. Verí im avast aj DELL EMC.

BEWOODEN

Spočiatku malý projekt drevených pánskych motýlikov je dnes niekoľkomiliónovou záležitosťou. Traja šikovní chalani z českého mesta Chlebovice začali svoje produkty vyrábať v roku 2013 a sú živým príkladom toho, že aj na handmade sa dá pekne zarobiť. Svoje portfólio produktov má značka dnes už poriadne bohaté a BeWooden dokonca nedávno získal významnú investíciu vo výške 10 miliónov českých korún po tom, ako do spoločnosti vstúpil nový investor.

ShipMonk

Slovné spojenie „order fullfillment“ je presne to, čo je hlavnou službou poskytovanou startupom ShipMonk. V skratke to funguje nasledovne – v sklade je tovar spoločnosti, ktorá na svojom e-shope dostane objednávku a o celé jej balenie, označenia a vyexpedovanie sa za ňu postará práve ShipMonk. Vznikol na základe vlastných skúseností zakladateľa Jana Bednářa, ktorý počas svojho pobytu v USA chcel do Čiech posielať balíčky a zistil, že je to relatívne zdĺhavý proces.

Hoci niekoľko podobných poskytovateľov služieb už na trhu predtým fungovalo, Bednář videl vo svojom nápade veľký potenciál a dnes už vie, že vybrať sa touto cestou bolo to najlepšie rozhodnutie v živote. Zatiaľ čo v roku 2016 bol obrat ShipMonku 3,9 miliónov dolárov, rok 2017 priniesol už celých 10 miliónov a do konca roka 2018 chce toto číslo ešte zdvojnásobiť.

Liftago

O českej prepravnej platforme Liftago si už určite počul. Startup starý len štyri roky sa sám označuje ako taxi aplikácia s profesionálnymi vodičmi a pôsobí v Prahe, Brne, Zlíne, Ostrave, Liberci a aj našej Bratislave. Pomocou jednoduchej aplikácie zvolíš na mape miesto vyzdvihnutia, cieľ trasy a máš možnosť vybrať si aj vodiča.

Ešte pred začatím cesty presne vieš, aké má vodič hodnotenie od iných zákazníkov alebo aká bude konečná cena. Hoci slovenský finstat.sk hlási tržby startupu za rok 2016 „len“ niečo málo než 30 000 eur, po niekoľkomiliónovej investícii (v českých korunách) z jesene minulého roka chce spoločnosť expandovať do ďalších a ďalších miest. Trh alternatívam klasických taxislužieb dnes praje.

ContentKing

SEO audit, ktorý monitoruje web svojho zákazníka dvadsaťštyri hodín denne, sleduje algoritmy a pravidelne poskytuje reporty, to je sen každého biznisu. O zvýšenie viditeľnosti na internete sa vďaka svojim šikovným nástrojom množstvu zákazníkov stará český startup ContentKing. Ich predstava bola jednoduchá.

Ak vyhľadávače neustále sledujú tvoju webovú stránku, potom by to mali zvládnuť aj tvoje analytické nástroje. Dnes je valuácia firmy niekde na hranici 90 miliónov českých korún a túto službu využívajú také veľké ryby ako British Telecom, Mitsubishi alebo TNT.

Rohlik.cz

Jednotka v online doručovaní potravín v Česku, Rohlík.cz, za ktorým stojí Tomáš Čupr, si v roku 2016 vyslúžila obrat 980 mil. českých korún. Úspešný startup bol založený v roku 2014, podporuje domácich producentov, seniorom nákup dopraví zadarmo, má vlastnú privátnu značku a na svojom konte niekoľko významných investícií. Zákazníci si jednoducho v ponuke produktov vyberú, ako z nákupného zoznamu a dodávka čerstvých potravín stojí pred ich dverami už o niekoľko hodín. Podobné projekty sa rozbiehajú aj u nás na Slovensku, no ani zďaleka nie sú zatiaľ také úspešné ako Rohlík.cz.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech