Everest Planner: Verili sme v kvalitu a potenciál nášho produktu

  • Valerián Lukačko a Matúš Horniaček predstavili svoju druhú kampaň na Kickstarteri
  • Dôkazom je, že tá najjednoduchšia cesta nemusí byť vždy správna
  • Slovenská firma má najväčší podiel z predaja svojich produktov v USA
collage_everest notes
archív: Everest Notes
  • Valerián Lukačko a Matúš Horniaček predstavili svoju druhú kampaň na Kickstarteri
  • Dôkazom je, že tá najjednoduchšia cesta nemusí byť vždy správna
  • Slovenská firma má najväčší podiel z predaja svojich produktov v USA

Ahojte, viem, že ste sa pustili druhýkrát do rovnakého projektu, ktorého prvý pokus zlyhal. Prečo ste sa do toho rozhodli ísť opäť?

V prvom rade sme verili v kvalitu a potenciál nášho produktu. Už prvý Kickstarter nám ukázal, že bol o diár záujem z celého sveta, len vzhľadom na to, že sa nepodarilo vyzbierať celkovú sumu, tak objednávky neboli zrealizované. Taktiež sme si uvedomovali, kde všade sme urobili chyby a vedeli sme, že druhý raz to vieme urobiť oveľa lepšie.

Čo ste konkrétne zmenili? Cieľovku, kanály, komunikáciu alebo niečo iné?

Kľúčovým bodom bolo, že sme začali pripravovať kampaň z marketingového hľadiska už 1-2 mesiace pred jej spustením. Taktiež sme si viac dali záležať na promo videu, textoch a jednoducho na identifikovaní tých prvkov nášho diára, pre ktoré by si ho mal cieľový zákazník kúpiť. Pomohlo nám tiež samozrejme to, že sme pri hľadaní cieľovej skupiny mohli využiť dáta, ktoré sme mali z predaja diára za posledný rok. Vedeli sme si tým pádom už predstaviť konkrétnych ľudí používajúcich náš diár, a tak sme mohli komunikáciu nasmerovať na nich.

Viem, že ste na základe feedbackov ľudí, z rôznych sfér, vylepšili aj produkt. Aké zmeny ste urobili a prečo?

Konkurenčnou výhodou Everest Planner-u je jeho komplexnosť – človek si tam nastavuje víziu, ciele, zároveň si tam plánuje stretnutia, pohybové aktivity, zapisuje si, za čo je vďačný, nastavuje priority na týždennej báze a podobne. Chceli sme, aby táto myšlienka ostala zachovaná, takže z tohto hľadiska sa menili len detaily. Na základe spätnej väzby sme však napríklad posilnili funkčnosť diára tým, že sme na záver pridali viac strán na poznámky.

Výraznou zmenou bol tiež prechod na recyklovaný papier, čo značne navýšilo výrobne náklady. Veríme však, že takto je to správne, a že v ideálnom prípade týmto inšpirujeme aj ďalších výrobcov diárov na Slovensku či vo svete. V neposlednom rade sme zmenili názov. Predtým sme sa volali Ephemeris, čo znamená v latinčine “diár” . Bola to síce pekná myšlienka, ale ľudia to nevedeli napísať a nevedeli si to zapamätať, a tak sme sa rozhodli názov zmeniť. Terajší názov “Everest Planner” symbolizuje jednak rast a ilustruje spätosť s prírodou, o ktorú sme sa snažili pri tvorení tejto značky.

Nie je štandardom, že sa na Slovensku, respektíve slovenský projekt komunikuje v cudzom jazyku. Rozhodli ste sa tak preto, že v prvej kampani bol najväčší predaj zo zahraničia, alebo je za tým iný dôvod?

Toto rozhodnutie padlo ešte pred prvou kampaňou, keďže diár sme rovno tvorili v angličtine. Sme zástancami myšlienky, že tá najjednoduchšia cesta nemusí byť vždy tá správna. Máme veľké ambície a zároveň chceme ukázať mladým ľuďom, že aj zo Slovenska sa dá vybudovať biznis s medzinárodným dosahom. Zvolili sme si ťažší spôsob budovania značky, keďže v zahraničí je oveľa väčšia konkurencia, ale veríme, že z dlhodobého hľadiska toto rozhodnutie prinesie zaslúžené ovocie.

Prezradíš nám, z ktorých krajín ste zaznamenali najviac predajov?

Môžeme pokojne prezradiť aj prvých 5 krajín: 1. USA 2. Slovensko 3. Nemecko 4. Veľká Británia 5. Spojené Arabské Emiráty. Celkovo je to veľmi pestré a máme podporovateľov naozaj z celého sveta – od Chorvátska, cez Rusko, Malajziu, Hong Kong až po Indiu či Južnú Kóreu.

Váš podnikateľský nápad v sebe zahŕňa ešte dve roviny, ktoré sú mi veľmi sympatické. Jednou je skutočnosť, že ste celý produkt vyrobili na Slovensku, a teda ste uprednostnili regionálny faktor pred znížením nákladov na produkt. Prečo?

Veríme, že každý biznis by mal myslieť na tzv. “Social Impact” a prispieť k rozvoju rodnej krajiny, preto sme sa rozhodli vyrábať diáre na Slovensku. Keby sme presunuli výrobu čo i len do ČR, tak vieme výrobné náklady znížiť o približne 15%. Nie je to len odhad, teraz vychádzame z konkrétnych cenových ponúk, ktoré sme si dali urobiť. Ak by sme to dali robiť do Maďarska či Poľska, tak výrobná cena aj vrátane dovozu by nás v celkových nákladoch vyšla pokojne aj 25-30% lacnejšie.

Druhou je skutočnosť, že za každý predaný diár vysadíte jeden strom v Tatrách. Myslím, že si všetci spomíname na víchricu z roku 2013, ktorá radikálne zmenila ich vzhľad. Kedy začnete s výsadzbou a kde?

Aj práve táto víchrica nás inšpirovala k tomuto kroku. Obaja sme z Popradu, takže sme si to vtedy zažili na vlastnej koži. Čo sa týka časového hľadiska, vo februári uzavrieme definitívne počty, za toto obdobie, a budeme tak vedieť, koľko stromov máme zasadiť. Čo sa týka myšlíenky 1 diár = 1 strom, tak s tým plánujeme pokračovať aj naďalej, nie je to len marketingový ťah pre túto kampaň. Samotná výsadzba sa bude realizovať v Tatrách.

Budú si môcť ľudia niekde pozrieť, že „ich“ strom je vysadený?

Určite dáme našim zákazníkom vedieť, v ktorej lokalite a kedy bol ich strom zasadený. Ak by bol o to záujem, tak pokojne môžeme zorganizovať event, kde si ten svoj strom zasadia priamo sami. :)

Aký je váš najväčší learning point a čo by ste chceli odkázať ľuďom, ktorí sa pasujú s neúspechom?

Dve slová – choď ďalej! Málokto uspel na prvý pokus. Nielen svet podnikania je plný príbehov o tom, ako niekto XY-krát zlyhal predtým ako mu niečo vyšlo. Napríklad takému Elonovi Muskovi vybuchli 3 rakety pri štarte v projekte SpaceX a Tesla mu skoro skrachovala. No a pozrime sa, kde je dnes. Týmto sme sa aj navzájom povzbudzovali, keď nám niečo nevyšlo, lebo tých failov a neúspechov bolo veľmi veľa. Na štýl “Nevybuchli nám tri rakety ako Muskovi, nie sme na tom zatiaľ tak zle” a podobne. :) Taktiež sme sa naučili, že všetko treba riešiť s dostatočným predstihom, lebo naozaj máločo ide v biznise presne tak, ako si človek naplánuje.

Predpokladám, že touto kampaňou to nekončí. Aké sú vaše ďalšie plány?

Ide o polročný diár, takže o 4 mesiace už môžeme začať predávať verziu na druhý polrok. Cieľom bude samozrejme udržať si existujúcich klientov a získať nových. Taktiež chceme diár viac rozšíriť do distribučných sietí, keďže momentálne sme ho predávali hlavne po vlastnej osi. Do budúcna plánujeme rôzne ďalšie verzie diára, ako napríklad školský diár, diár pre podnikateľov. Ak bude dostatočný záujem, tak možno na jeseň konečne vydáme aj slovenskú verziu.

Ak sa ti kampaň ľúbi, môžeš ho podporiť priamo na stránke Kickstarteru.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá