Elitný slovenský šéfkuchár: V dnešnej dobe je mnoho kritikov, ktorí sú za peniaze ochotní pozitívne ohodnotiť rôzne podniky
Príbeh slovenského AeroMobilu: Cesta z domácej garáže až na výslnie s uznaním celého sveta
- AeroMobil je hybridné vozidlo s možnosťou letu, ktoré vyvíja slovenská firma AeroMobil
- Ide o jeden z najinovatívnejších projektov, aký sa v našej krajine zrodil
- Ako však vyzerala jeho cesta od prvého návrhu až po finálny model určený na komerčné využívanie?
AeroMobil
- AeroMobil je hybridné vozidlo s možnosťou letu, ktoré vyvíja slovenská firma AeroMobil
- Ide o jeden z najinovatívnejších projektov, aký sa v našej krajine zrodil
- Ako však vyzerala jeho cesta od prvého návrhu až po finálny model určený na komerčné využívanie?
1990 – 1994: Štefan Klein, muž stojaci za prvým AeroMobilom, sa do jeho budovania pustil už v roku 1990. V jeho garáži tak vznikla prvá verzia tohto stroja pod názvom Aeromobil 1.0.Zobraziť celú galériu (9)zdroj: Damngeeky
1995 – 2009: Vývoj verzie AeroMobil 2.0 sa už približuje k dnešným modelom. Klein sa však dostáva vo financovaní projektu do slepej uličky. Oslovuje svojho dlhoročného známeho, Juraja Vaculíka, z reklamnej brandže, ktorý sa do projektu zapojil.
Zobraziť celú galériu (9)zdroj: wikipedia
V roku 2010 do projektu oficiálne vstupuje Vaculík ako investor, pričom investuje svoj vlastný kapitál: ”Vložil som do AeroMobilu v podstate skoro všetky svoje úspory. Veľmi rýchlo som ale zistil, že pomáhať iba finančne nebude stačiť, ale bude potrebné, aby som sa zapojil do projektu aj ako manažér.“
Naším cieľom bolo nielen vytvoriť fungujúci produkt, ale aj postaviť funkčnú firmu s udržateľným ekonomickým modelom a neskrývanými globálnymi ambíciami,“ vyjadril sa Vaculík pre Startitup.
2011 – 2013: Zlomový bod pre Aeromobil je pozvanie na kongres SAE AeroTech do Montrealu. Klein a Vaculík sa rozhodli, že sem nepôjdu iba ako nejakí abstraktní vizionári, ale urobia to úplne inak.
V extrémne krátkom čase tak dokončujú pred-pototyp AeroMobil 2.5 a pár dní pred odletom do Montrealu uskutočňujú prvé úspešné testovacie lety a natáčajú materiál, ktorý potom prezentujú na AeroTechu.
”Práve Montreal bol ten moment, ktorý akceleroval dovtedajší príbeh AeroMobilu, vtedy sme doslovne „rozbili bank“.
Podarilo sa nám vyraziť dych mnohým globálnym expertom aj tým, že sme neukázali len nejakú animovanú víziu, ale najmä tým, že náš AeroMobil skutočne existoval, jazdil a lietal,” hovorí Vaculík pre Startitup.
V roku 2014 prichádza predstavenie prototypu AeroMobil 3.0 na konferencii inovácií Pioneers Festival vo Viedni. Tento model už absolvoval testy vo vzduchu aj na zemi a vytvoril základ pre ďalšie verzie.
Najskôr financovanie AeroMobilu zabezpečovali z vlastných zdrojov Klein a Vaculík. V roku 2015 projekt podporila venture kapitálová spoločnosť LRJ Capital, ktorú kapitálovo zastrešujú vlastníci developerskej spoločnosti HB Reavis. LRJ Capital však nakoniec z projektu vystúpila.
V máji 2015 sa objavuje trpká správa: AeroMobil havaroval neďaleko Nitry. Nehoda vyvolala množstvo otázok ohľadom jeho budúcnosti. Prekvapujúco sa však záujem oň nezmenšil, naopak vzrástol.
Zobraziť celú galériu (9)zdroj: archív:Startitup
Nehodu, pri ktorej sa Štefan Klein spolu so svojím vynálezom zrútil k zemi z výšky takmer 270 m, prežil Klein bez zranení a AeroMobil bez väčších poškodení. AeroMobilu sa týmto podarilo celému svetu dokázať svoju bezpečnosť. Zároveň tak otestoval aj svoj núdzový systém, ktorý fungoval bezchybne.
V júli 2015 spoločnosť AeroMobil R&D získava od rezortu školstva stimul na výskum a vývoj. Na firmu sa za to zniesla vlna kritiky. AeroMobil sa bráni tým, že bez štátnej pomoci takýto projekt nemá šancu na úspech.
Na oplátku štát využíva AeroMobil na propagáciu krajiny. Firma intenzívne pracuje na rozšírení tímu a príprave vozidla, ktoré podrobí certifikácii.
Zobraziť celú galériu (9)zdroj: c2i
Spoločnosť AeroMobil v apríli 2017 oznámuje, že uzavrela rokovania o novej finančnej investícii od privátneho investora Patricka Hessela, zakladateľa a výkonného riaditeľa spoločnosti c2i, výrobcu kompozitných dielov pre letecký a automobilový priemysel.
Zobraziť celú galériu (9)zdroj: c2i
„Moja investícia umožní spoločnosti prechod do výroby a produkcie najnovšieho modelu a jeho prototypov. Tím, ktorý sa zišiel v AeroMobile je absolútne unikátny a má obrovský potenciál dosiahnuť globálnu zmenu v osobnej doprave,“ vyjadril sa Patrick Hessel v tlačovej správe firmy.
Patrick Hessel svojou investíciou projekt nielenže dostáva z potenciálnej krízy, ale umožňuje odkúpenie väčšiny akcií autora myšlienky lietajúceho auta, Štefana Kleina. Nepriamo sa tak potvrdzujú dohady o interných nezhodách Kleina s CEO AeroMobilu, Jurajom Vaculíkom.
Napriek tomu, že ani jeden z nich doteraz konflikt nepotvrdil, je jasné, že ich názory sa v pokročilých fázach projektu začali rozchádzať.
Dizajnér Štefan Klein tak z projektu oficiálne odcháza, pričom vlastní len zlomok pôvodných akcií. V projekte nebude ďalej vystupovať ako konateľ a nebude ani rozhodovať o jeho ďalších krokoch.
Presné dôvody jeho odchodu nepoznáme, no zrejme je za tým aj fakt, že sám je skôr kreatívcom, vizionárom a nie biznismenom. Svoju prácu v Aeromobile si splnil stvorením celej myšlienky a tým, že dal lietajúcemu autu svoje „gény“.
Spoločnosť AeroMobil v apríli 2017 predstavuje svoj nový model lietajúceho auta na najexkluzívnejšej svetovej automobilovej výstave Top Marques Monaco.
Spoločnosť tak splnila svoj záväzok vyrobiť komerčne dostupné vozidlo v roku 2017 a umožniť pred-objednávky pre limitovanú prvú edíciu. Vozidlo by malo ísť do plnej výroby v najbližších rokoch. Prvé dodávky môžu zákazníci očakávať v roku 2020.
Nový AeroMobil bude k dispozícii v limitovanej edícii 500 kusov a bude sa predávať za cenu medzi 1,2 až 1,5 milióna EUR v závislosti od požiadaviek a špecifikácií zákazníkov. Prvých 25 modelov bude súčasťou špeciálnej série Founders Edition a budú obsahovať určité produktové výhody.
Zobraziť celú galériu (9)zdroj: aeromobil.com
Marec 2018: AeroMobil, vedúca spoločnosť v oblasti vývoja inovatívnych lietajúcich vozidiel, oznamuje rozšírenie svojho plánovaného produktového portfólia a odhalila koncept AeroMobil 5.0 VTOL (vertikálny vzlet a pristátie). Pôjde zároveň o prvé elektrické lietajúce vozidlo určené pre zdieľanú mobilitu v rámci jej produktového programu.
Zobraziť celú galériu (9)
zdroj: DamngeekyZobraziť celú galériu (9)
zdroj: wikipediaZobraziť celú galériu (9)
zdroj: archív:StartitupZobraziť celú galériu (9)
zdroj: c2iZobraziť celú galériu (9)
zdroj: c2iPresné dôvody jeho odchodu nepoznáme, no zrejme je za tým aj fakt, že sám je skôr kreatívcom, vizionárom a nie biznismenom. Svoju prácu v Aeromobile si splnil stvorením celej myšlienky a tým, že dal lietajúcemu autu svoje „gény“.
Nový AeroMobil bude k dispozícii v limitovanej edícii 500 kusov a bude sa predávať za cenu medzi 1,2 až 1,5 milióna EUR v závislosti od požiadaviek a špecifikácií zákazníkov. Prvých 25 modelov bude súčasťou špeciálnej série Founders Edition a budú obsahovať určité produktové výhody.
Zobraziť celú galériu (9)
zdroj: aeromobil.comZobraziť celú galériu (9)
zdroj: aeromobil.comPodľa Finstatu spoločnosť AeroMobil, s.r.o. sa v roku 2017 dostala do zisku z -503 974 € na 172 907 € a tržby jej klesli o 88 % na 16 667 €.
Zobraziť celú galériu (9)
zdroj: AeroMobilMedzi spoločníkov firmy Aeromobil s.r.o patrí luxemburská firma Aero Holding, ktorá má v projekte 91 % podiel ako aj slovenská firma AeroMobil R&D, s. r. o s podielom 9,1 %. AeroMobil R&D, s. r. o. v roku 2017 znížila stratu o 45 % na -368 885 € a tržby jej narástli na 3,856 mil. €.
Zobraziť celú galériu (9)zdroj: AeroMobil
Zobraziť celú galériu (9)
zdroj: AeroMobil