Schátrané lyžiarske stredisko vo Vysokých Tatrách čaká veľká obnova

  • Zdá sa, že Vysoké Tatry majú žaloste málo zjazdoviek
  • Developeri sa rozhodli do Tatranskej Lomnice priniesť ešte viac turistov
  • Stredisko Jamy čaká veľká obnova, pribudnuť má aj nová infraštruktúra
cem (1)
Pixabay
  • Zdá sa, že Vysoké Tatry majú žaloste málo zjazdoviek
  • Developeri sa rozhodli do Tatranskej Lomnice priniesť ešte viac turistov
  • Stredisko Jamy čaká veľká obnova, pribudnuť má aj nová infraštruktúra

Požiadavka na obnovenie lyžovania na Jamách v Tatranskej Lomnici, ktoré fungovali ako komplexný športový areál od 70-tych rokov, zaznievala od vedenia aj obyvateľov Mesta Vysoké Tatry dlhodobo. V minulosti chýbalo areálu lyžiarske aj dopravné prepojenie s novou časťou strediska Tatranská Lomnica, čo spôsobilo výrazný pokles záujmu zo strany lyžiarov.

Spoločnosť Tatry Mountain Resorts preto predložila projekt, ktorým chce obnoviť fungovanie strediska Jamy nielen cez rozšírenie ponuky lyžovania, ale aj dobudovaním infraštruktúry. Podľa Finstatu spoločnosť Tatry Mountain Resorts v roku 2017 zvýšila zisk o 92 percent na 9,223 mil. € a tržby jej narástli o 16 percent na 90,39 mil. €.

Návrh zároveň reaguje na pretrvávajúce dopravné problémy v Tatranskej Lomnici vybudovaním parkoviska s inteligentnou dopravnou navigáciou. Z pohľadu TMR aj Mesta Vysoké Tatry by umiestnenie parkoviska na západnom okraji zastavaného územia nad električkovou traťou pomohlo odľahčiť dopravu a obmedziť prejazdy áut centrom Tatranskej Lomnice.

„V Tatrách pretrváva vysoký záujem o lyžovanie nižšej náročnosti a tiež dopyt po vytvorení vhodných tréningových podmienok pre lyžiarske kluby a výcviky. Jamy si ešte mnoho miestnych aj návštevníkov pamätá ako ideálne miesto presne pre tento druh aktivít. Oživenie a modernizácia tohto strediska pomôže lepšie rozptýliť lyžiarov po nových plochách, ktoré v Tatranskej Lomnici vzhľadom na rastúci trend návštevnosti chýbajú,“ vysvetľuje pre dôvody oživenia lyžovania na Jamách riaditeľ horského strediska Vysoké Tatry Dušan Slavkovský.

Zámer predpokladá vybudovanie zjazdoviek vrátane technického zasnežovania. „V našom návrhu sme okrem potrieb lyžiarov riešili aj akútnu potrebu odľahčiť dopravne Tatranskú Lomnicu. K tomu pomôže navrhované nové nástupné miesto a odstavné parkovisko s nadväzujúcimi lanovkami,“ hovorí D. Slavkovský.  

Rozšíri sa aj ponuka ubytovacích a stravovacích služieb, a to prestavbou nevyužívanej budovy bývalej úpravne vody na turistickú ubytovňu s reštauráciou s celoročnou prevádzkou. Trate v stredisku Jamy sú navrhnuté tak, aby prepájali už existujúce zjazdovky. Z tohto dôvodu je potrebné zriadiť nové nástupné miesto, vďaka čomu sa lyžiari budú môcť na svahy prepravovať priamo prepojenými lanovkami bez potreby vypínať si lyže.

Nástupné miesto bude zriadené na mieste pôvodného, ktoré je už zastaralé a nemá dostatočné vybavenie. Z navrhovaného parkoviska na nástupné miesto sa dostaneš lávkou, ktorá bude viesť ponad cestu, parkovisko a chodník pre chodcov.

Riešením pre zlepšenie dopravnej situácie v Tatranskej Lomnici môže byť aj lepšie zapojenie verejnej dopravy a to napríklad zvýšením počtu vlakových zastávok. Zámerom je v priestore navrhovaného parkoviska, situovaného v blízkosti železničnej trate ŽSR č. 184 Starý Smokovec – Tatranská Lomnica, zriadiť vlakovú zastávku. Do Tatier tak budeš môcť pricestovať hromadnou dopravou a vystúpiť z vlaku priamo pri zjazdovke.

Na Slovensku sa stalo tradíciou stavať zjazdovky v národných parkoch a chránených územiach

Národný park a jeho ochrana by pritom mali viesť k rozvoju prírodného turizmu, nie deštruktívne v podobe výstavby zjazdoviek. Pokojne by sme mohli stavať na tom, že máme krásne lesy, v ktorý4ch sa ľudia môžu prechádzať a namiesto dreva môžeme predávať zážitok v divokej prírode, pozorovanie zvierat a podobne.

Pravidlá nielen vo Vysokých Tatrách prestávajú byť jasné. Turista síce nemôže ísť mimo chodník, ale buldozér môže vybudovať kilometre ciest? Drevorubači vyrúbu hektáre lesa, developer si urobí výnimku na zjazdovku – všetko je to legálne. A turista stále nemôže ísť mimo chodník, pretože dostane pokutu.

Buď to je národný park, alebo nie je. Nemôžeme mať národný park tam, kde je zjazdovka. Nech sa to radšej výjme spod ochrany. Nemôžeme povedať, že obchodné centrum je národný park, ale v Tatrách sa to stalo, hovorí na margo ochrany prírodného bohatstva Erik Baláž.

Je dôležité si uvedomiť, že Vysoké Tatry sú územím plným kontrastov. Na jednej strane tu nájdeš rušné strediská cestovného ruchu od Štrbského plesa po Tatranskú Kotlinu. Ale zároveň je to jediný národný park, v ktorom sú rozsiahle územia, kde človek nezasahuje. Tichá, Kôprová či Suchá dolina. Miesta, ktoré nikde inde na Slovensku nemáme. Z hľadiska rozlohy chránenej divočiny je TANAP špičkou v Európe. Preto by sme si mali toto územia čo možno najviac chrániť a nezasahovať doň. Ziskom z cestovného ruchu sa však poniektorým len ťažko hovorí nie.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK