Majka pretvára nepotrebný nábytok na dizajnové skvosty

  • Majka Demjanovičová založila eko-friendly značku Pure Junk
  • Hlavnou myšlienkou je vyrábať kvalitný nábytok z recyklovaného dreva
  • Okrem toho sa aktívne zaujíma o recykláciu, a tým pádom aj znižovanie množstva odpadu na Slovensku
vynimocne-pribehy_maja_purejunk_3
archív:Pure Junk
  • Majka Demjanovičová založila eko-friendly značku Pure Junk
  • Hlavnou myšlienkou je vyrábať kvalitný nábytok z recyklovaného dreva
  • Okrem toho sa aktívne zaujíma o recykláciu, a tým pádom aj znižovanie množstva odpadu na Slovensku

Na Slovenskú máme množstvo talentov, ktorí sa rozhodli splniť si svoje podnikateľské sny a naplno sa pustili do ich realizácie. Do popredia sa čoraz viac dostáva precízna remeselná práca postavená na tradíciách a poctivej výrobe.

Tieto vlastnosti nie sú doménou len podnikavých Slovákov, ale aj Fernetu Stock, ktorý sa spoločne so Startitup rozhodol priniesť príbehy ľudí, ktorí v našej krajine tvoria výnimočné veci s vervou a zanietením a ktorí vlastným príkladom a odhodlaním s užitočnými projektami formujú myslenie celého svojho okolia.

Prvým inšpiratívnym príbehom je cesta Majky Demjanovičovej, ktorá stojí za lokálnou značkou Pure Junk. Spolu s jej tímom vytvárajú z nepotrebného nábytku či vyhodeného dreva dizajnové kúsky, ktoré osviežia každú izbu.

Keď sa stretnú dva prírodné živly – v tomto prípade drevo a Majka zo Žiliny – vzídu z toho originálne kúsky vytvorené s citom pre ekológiu. Slovenskú značku Pure Junk môžeme pokojne označiť za jeden z najsympatickejších startupov. Ako sa však mladé dievča ako je Majka dostane do rezbárskej dielne plnej nevyužitého dreva, ktorému Majka s tímom dáva nový dych?

„Napriek tomu že som študovala na Fakulte riadenia a informatiky Žilinskej univerzity, tak som sa vždy nejakým spôsobom víkendovo venovala drevu. Sama som si doma vyrezávala, ale aj vyrábala či prerábala z dreva pre kamarátov, známych a podobne,“ opisuje svoje začiatky Majka.

Majka kvôli svojej láske k drevu vystúpila z rozbiehajúceho sa vlaku sľubnej marketingovej a copywriterskej kariéry, aby mohla naplno rozbehnúť dielňu, v ktorej sa dbá na recykláciu, moderný dizajn a masívne materiály.

S nápadom recyklácie a myšlienkou ďalšieho použitia dreveného odpadu sa vybrala na startup víkend. Tam v konkurencii rôznych aplikácií a softvérových riešení ako jediná s fyzickým produktom a ručnou výrobou uspela. Práve tu vznikla prvá myšlienka na založenie projektu Pure Junk.

„My sme vlastne za víkend vybudovali webstránku, všetky sociálne siete, začali sme komunikovať, urobili sme prvé prototypové projekty a takto to organickým spôsobom rástlo. Po roku začali zákazky prerastať víkendovú činnosť. Vtedy sme si povedali, že poďme do toho naplno,“ hovorí Majka.

Zo živnosti sa vtedy vykľula plnohodnotná firma. Maja sa zároveň definitívne rozhodla zanechať povolanie marketérky a stala sa podnikateľkou a konateľkou na plný úväzok.

„Začala som si realizovať sen, ktorý som mala vysnívaný už niekoľko rokov, že sa chcem venovať dizajnu z dreva,“ hovorí o svojich plánoch Majka.

Nebola to však ľahká voľba, keďže práve v tom čase dostala, ako úspešná startupistka, najviac pracovných ponúk. Tie však odmietla, nakoľko vedela, že sa potrebuje venovať primárne drevu.

„Ešte dlho po startup víkende, kde po mojej prezentácii projektu všetko vzniklo veľmi živelne, som si vôbec neuvedomovala, že sa mi vlastne podarilo vytvoriť brand a ľudia sa začali reálne aj ozývať so zákazkami,“ hovorí Majka.

Na začiatku išlo o menšie prerábky a zadania na výrobu z drevených paliet. Po čase sa však minul materiál, a tak sa bolo treba zamyslieť aj nad tým, kde reálne drevený odpad vzniká. Prvé kroky viedli logicky k stavebný firmám v okolí Žiliny a neskôr aj k ďalším prevádzkam.

Dnes už chýr o Pure Junk žije aj vďaka sociálnym sieťam samostatným životom a o dodávky materiálu nie je núdza. Pre firmy je to pritom vítaná optimalizácia odpadového hospodárstva. Ozývajú sa však aj bežní ľudia, ktorí rozoberajú staré krovy alebo sa potrebujú zbaviť masívneho kusu dreva.

K doplnkom do interiéru, rôznym posteliam, skrinkám, stolíkom a sedačkám postupne začali pribúdať aj zákazky na riešenie celých interiérov. Podľa Majky ide o zložitú úlohu, no na druhej strane je to veľká výzva a obrovská príležitosť na uplatnenie kreativity pre tím Pure Junk.

„Majitelia prevádzok sa chcú dnes niečím odlíšiť. Chcú niečo špeciálne. Nechcú už štandard. Často si želajú skutočné drevené frézované veci s brandingom s cieľom odlíšiť sa od konkurencie,“ hovorí Majka o požiadavkách klientov značky.

Za najzábavnejšie zákazky Majka považuje na mieru vyrobené či vyslovene „customizované“ kusy nábytku zo 100 % recyklovateľných materiálov. Kapitolou samou o sebe sú aj zákazky typu drevených podsvietených tabúľ, kde už je okrem dreva potrebné experimentovať aj s inými, často veľmi nevšednými materiálmi.

Okrem Majky je dnes v Pure Junk ďalších päť ľudí a stále hľadajú nové posily. V pláne je aj organizovanie workshopov, počas ktorých si účastníci budú môcť vyrobiť vlastný produkt z dreva.

„Je to spôsob, ako dostať viac ľudí k recyklácii a zároveň potenciálne naverbovať nové kolegyne či kolegov, ktorí sa zaľúbia do práce s drevom podobne ako kedysi ja“, dodáva s úsmevom Maja.

Ďalším cieľom Pure Junk je vybudovať skutočnú dielňu a sieť dobrovoľných lokálnych dodávateľov dreveného odpadu aj v ďalšom Slovenskom meste, aby mohol tento výnimočný projekt ďalej rásť.

Presne tak ako v Pure Junk, aj pri Fernete Stock platí pravidlo, že vyrobiť jedinečný produkt už dávno neznamená uvažovať len prvoplánovo, ale myslieť udržateľne a zodpovedne v každom okamihu výrobného procesu.

Tento článok vznikol v spolupráci s Fernet Stock

 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá