Marek Mrázik z agentúry Triad: Boli sme dvaja nadšení matfyzáci, ktorí si povedali, že to skúsia v reklame

  • Marek Mrázik je spoluzakladateľ a riaditeľ agentúry TRIAD, ktorá je všetkým nepochybne známa. Povyhrávala už mnoho Zlatých klincov a iných cien a na scéne patrí k slovenskej špičke. V tomto rozhovore nám toho Marek prezradí niečo viac o sebe, o agentúre a kto vie čo ešte.
triadmain
  • Marek Mrázik je spoluzakladateľ a riaditeľ agentúry TRIAD, ktorá je všetkým nepochybne známa. Povyhrávala už mnoho Zlatých klincov a iných cien a na scéne patrí k slovenskej špičke. V tomto rozhovore nám toho Marek prezradí niečo viac o sebe, o agentúre a kto vie čo ešte.

Ešte pred pár mesiacmi ste mali TRIADovskú lyžovačku. Pekný teambuilding. Ako často mávate takéto akcie?

TRIADovskú lyžovačku mávame každý rok. Myslím, že toto bol už 8 ročník. Je to celkom náročné, konštantná zábava 5 dní (alebo skôr 4 večery). Tento rok nás bolo skoro 90 ľudí z Čiech a Slovenska. Je to super príležitosť naozaj byť spolu, bez termínov, deadlinov, prezentácií a stresu, spoznať sa s kolegami bližšie. Najviac super je, že sme postupne naučili našich klientov, že je pre nás naozaj dôležité byť týchto pár dní spolu, a že to nakoniec pomôže aj im, ak nám dajú priestor „zosynchronizovať“ a zamyslieť sa nad vecami mimo horiacich deadlinov. Naozaj veľmi si cením, že to chápu a spolu s nimi plánujeme kampane tak, aby s lyžovačkou nekolidovali. Nie všetci sú takí.

 

triad1

 

Okrem lyžovačky máme aj ďalšie menšie aktivity ako TRIAD splav – tradícia vyšla z Čiech, preto sa to koná na nejakej českej rieke. ;) Veľká časť ľudí chodíme na Grape festival (od začiatku im pomáhame s webom, tak máme k nemu blízko) a v Čechách je to Colors of Ostrava. A samozrejme All fans party, kde sa stretneme so všetkými našimi klientmi a kamarátmi. Tá je ale na samostatný článok alebo na pozretie tohto videa:

 

 

Veľmi dôležité sú aj popracovné „poď na pivko“ aktivity, ktoré nie sú až tak veľké, ale konajú sa relatívne často. Niekedy sa nás spontánne nazbiera aj 20 – 30 ľudí.

 

Odzrkadľuje sa to potom aj na firemnej morálke?

Určite áno. Nevolal by som to morálka, skôr niečo ako kultúra, alebo atmosféra. Lyžovačky a iné akcie pomáhajú tomu, aby sme sa lepšie poznali. Trávime spolu v práci celkom veľa času, a preto chceme tento čas tráviť s ľuďmi, s ktorými si spolu sedíme. Snažíme sa mať vo firme naozaj priateľskú a rodinnú atmosféru. Takú, kde sa kolegovia zaujímajú o ostatných kolegov, a to nie len pracovne, ale aj ľudsky.

Marek Mrazik_low copy

Práve toto robí naše tímy naozaj tímami, ľudia sú si navzájom blízko. Toto sa samozrejme prejavuje aj v práci, keďže si ľudia navzájom fakt rozumejú, vzniká atmosféra, kde sa ľudia neboja. Neboja sa hovoriť si veci naozaj otvorene, alebo prinášať šialené nápady. A práve toto je naozaj dôležité v reklame. Aj vďaka tomu veľa fakt dobrých nápadov, za ktoré sme získali Klince a medzinárodné ocenenia priniesli napríklad accounti alebo programátori.

 

Ako sa TRIADu darilo v minulom roku?

Myslím, že sa fakt nemôžem sťažovať.. Vyrástli sme z asi 70 ľudí na začiatku roka, na 110 dnes. Pri tom celom sme za posledné roky neprišli o žiadneho významného klienta a naopak sa spolupráca pre kľúčvých klientov rozrástla do ďalších krajín (napríklad pre YIT sme začali robiť aj v Čechách), alebo sa rozrástla o ďalšie značky toho istého klienta ako napríklad piva Gambrinus, Pilsner Urquell, Kingswood alebo Cafissimo.

Spomedzi kreatívnych úspechov sme na Zlatom klinci získali 4 klince a jeden z nich za najkreatívnejšiu kampaň minulého roka. Darilo sa nám aj v Čechách, kde sme získali Zlatú pecku, 2 ocenenia Louskáček a ocenenie na medzinárodnej súťaži kreativity PIAF. K tomu pribudli klienti ako IKEA, Pepsi, M&Ms, Granko, alebo značky Jameson, Absolut, Becherovka Ballentines od Pernod Ricard.

 

tr1triad instagram

 

Naš projekt Kontentino.com tiež za rok podrástol a a okrem nových features, o ktoré sme ho vylepšili, získal zaujímavých klientov, niektorých aj mimo Európy.

Posledná a veľmi zaujímavá novinka je naša dcérska software development firma BRACKETS by TRIAD, ktorú sme založili preto, aby sme oddelili komplexne webové developerské projety, ktoré sa u nás vytvárali, a ktoré už prerástli scope fullservis reklamnej agentúry. Chalani v BRACKETS sa okrem vývoja sústredia na hľadanie, rozširovanie a prepájanie už hotových SAAS riešení o funkcionality, klienti potrebujú. Myslím si, že všetko už bolo naprogramované. Je fakt načase využiť a prepojiť to.

Možeš nám povedať niečo o svojom backgrounde v tomto odvetví? Čo ťa na tomto zameraní priťahovalo?

Pravdupovediac, keď sme zakladali TRIAD, až tak hlboko sme sa nad tým celým nezamýšľali. Mali sme pocit, že by nás to mohlo baviť a boli sme dvaja nadšení matfyzáci, ktorí si povedali, že to skúsia. A potom sme pre to, aby sme uspeli, robili všetko, čo sme vedeli. Pred založením TRIADu mal môj spoluzakladateľ Jaro Zacko pol roka skúseností ako začínajúci copywriter v jednej z veľkých agentúr a ja som brigádoval ako asistent produkcie dokumentárnych filmov.

Čiže skúsenosti sme mali len tie, ktoré sme si vyrobili. Tak trošku sme sa učili na vlastných chybách. Veľa nám obom v tom pomohol matfyz, ktorý nás naučil premyslieť to, čo ideme dopredu robiť a skúsiť myslieť aj na hraničné situácie a pripraviť sa aj na ne. Ale myslím, že technologicky nám toto prostredie určite pomohlo. S takýmto zázemím sme sa rozhodli, že reklama by nás mohla baviť a že by sme to vedeli robiť lepšie ako veľké agentúry. Možno sme boli trošku naivní, ale popri škole sme nemali veľmi čo stratiť.

 

Aká bola tvoja cesta na pozíciu riaditeľa TRIADu?

Keďže na začiatku sme boli sami dvaja, sedeli sme tak trošku na viacerých stoličkách naraz. Jaro robil všetko to, čo dnes robia naši kreatívci, teda copywritera, grafika, ideamakera a ja som robil accounta, produkčného, obchodníka, HR a niečo ako šéfa developerov. Čím bol TRIAD väčší, a čím sme si mohli dovoliť viac ľudí, tým sme odovzdávali tieto zodpovednosti jednu po druhej ďalším šikovným ľudom, ktorí k nám prišli. Napríklad asi pred 3 mesiacmi som odovzdal našej šikovnej kolegyni Maru vedenie slovenskej pobočky TRIADu.

Čo je najťažšie na tejto pozícii? A čo naopak najlepšie?

Najťažšie je to, že si z času na čas naozaj uvedomím zodpovednosť za našich 110 ľudí, za ich pracovnú a životnú pohodu, za ich hypotéky. Celkom ťažká vec bola aj tá, že s rastom sa stávalo, že som sa dostal ďalej od reálnych projektov a radostí z nich, a dostával som sa k nim len v stave, keď bolo treba niečo zachrániť a zahasiť potenciálny prúser.

 

tr2triad instagram

 

Čiže boli aj týždne, keď som viac menej riešil len prúsery a to vie človeka celkom unaviť. Na druhej strane najlepšie je každý deň vidieť okolo seba brutálne šikovných ľudí, ktorí ma každý deň dokážu inšpirovať a nakopnúť s kľudom aj nejakým malým nápadom len tak medzi rečou. A keď vidím tých ľudí, ktorí k nám prišli ako študenti a chceli sa niečo o reklame naučiť, ako dnes majú pod sebou 5 šikovných ľudí a posúvajú ich ešte ďalej ako sme my posunuli ich.

Vieš vybrať svoje doterajšie najväčšie úspechy? Na čo si naozaj hrdý?

Keďže mojou hlavnou prácou a zároveň challengom je, aby v TRIADe boli takí ľudia, aby sme dokázali robiť svetovú reklamu, najväčší úspech je to, akých ľudí máme v TRIADe. Robiť všetko tak, aby sme priťahovali najšikovnejších ľudí a aj si ich udržali v celkom silnej konkurencii (napríklad startupov) je naozaj challenge. Hrdý som na veľa vecí. Na to, že máme klientov, ktorí s nami robia 3, 5 alebo 7 rokov a stále sú s nami spokojní, a že pre nich robíme kampane, ktoré ich ešte stále posúvajú ďalej.

Veľmi hrdý som aj na českú pobočku, ktorú sme založili pred 4 rokmi a okrem 2 developerov tam bola len Peťka Jankovičková ako riaditeľka. Aktuálne je v Prahe viac ako 60 ľudí a spravili sme rozhodnutie, že nechodíme do žiadnych tendrov, lebo viac nechceme narásť.

 

Boli aj pády?

Určite boli, ale skôr veľa menších ako nejaký brutálny, ktorý by nás zastavil. Žiaden z nich ale nebolo nejako silno vidieť vonku, skôr sme si to odniesli my, zakladatelia. Vždy, keď sa blížil nejaký problém, zahryzli sme sa do neho a o 5 minút 12 sa nám podarilo z toho problému vyplávať s menšími odreninami.

Ako vnímaš konkurenciu na Slovnesku? Je to krutý boj alebo zatiaľ nemáte núdzu o klientov? A vlastne aké sú vzťahy s ostatnými top agentúrami? Určite sa medzi sebou poznáte, alebo sa mýlim?

O klientov naozaj núdzu nemáme. Posledný rok je náš najväčší challenge nebrať nových klientov, aby sme ďalej nerástli. Musím ale povedať, že nie je jednoduché povedať “nie” zaujímavým klientom, ktorí nás volajú do tendra.

A čo sa týka konkurencie, máme jej veľa, alebo skôr z rôznych strán. Konkurujeme si s najväčšími agentúrami z KRASu, ktoré sú na trhu aj viac ako 20 rokov. Konkurujeme si s agentúrami z ADMA, ktoré vyrástli v podobnom čase ako my a snažia sa nerobiť len digitálne projekty. Práve vďaka asociáciám ako ako KRAS a ADMA sa s väčšinou našich konkurentov poznám osobne a myslím, že máme medzi sebou férové vzťahy. Na druhej strane, keď s nimi bojujeme v tendri o nejakého klienta, je to pre nás o to väčší challenge zvíťaziť. Celkovo sme našej konkurencii veľmi radi, lebo vďaka nej sa stále posúvame dopredu, aby sme nezaspali.

 

tr3triad instagram

 

Povedz nám svoj názor na to, čo musí spĺňať/dosiahnuť nejaká agentúra na to, aby bola na slovenskom trhu úspešná a čo na to, aby patrila k TOP agentúram?

Podľa mňa je úspešná agentúra taká, ktorá si kvalitou práce a prístupom vie udržať klientov dlhodobo. To je v mojich očiach rozdiel medzi známou a úspešnou agentúrou. Na to, aby bola agentúra známa jej niekedy stačí, aby spravila 2 – 3 kampane, o ktorých sa veľa hovorí a pritom nemusia byť pre klienta ani úspešné. Tým, že sa o tých kampaniach píše a vyhrávajú kreatívne ocenenia je o agentúre veľa počuť. Naozaj úspech je, keď vám klient dlhodobo dôveruje a má s vami partnerský vzťah. Ten si je ale treba zaslúžiť dlhodobo dobrou prácou.

Bol by TRIAD schopný zabezpečiť napr. kampaň pre globálneho klienta ako napr. Apple, Starbucks a pod.? Nemyslím však len lokálnu kampaň. Od čoho to závisí? Kapacity, talent, zdroje? Skús nás uviesť na pravú mieru.

Ťažko povedať, keďže sme ešte kampaň pre Apple nerobili, neviem, čo všetko je za tým. Z úspešných kampaní je častokrát vonku vidieť len zlomok práce, ktorá na kampani reálne je. Keď je otázka postavená tak, že či by sme boli schopní, tak myslím, že áno, keďže skúsenosti s menšími globálnymi kampaňami už máme. Okrem viacerých klientov ako IKEA, pre ktorých máme na starosti Slovensko, Česko a Maďarsko, sme robili viacero kampaní pre adidas pre 7 krajín (Slovensko, Česko, Poľsko, Maďarsko, Litvu, Lotyšsko a Estónsko) a už 4 rok robíme pre medzinárodnú centrálu Veľkopopovického Kozla všetky digitálne kampane, ktoré bežia v 11 krajinách od Anglicka po Rusko. Práve pri Kozlovi sme mali možnosť zvládnuť a zabehnúť procesy prípravy globálnych kampaní.

 

tr4triad instagram

 

Určite sa zhodneme na tom, že úspech agentúry záleží na ľuďoch, ktorí pre ňu robia. Nepochybujem, že máte mnoho žiadostí o prácu, o stáž. Ako teda rozpznáš talent, ktorý sa oplatí najať? Využívaš aj pravidlo „najímaj rýchlo, vyhadzuj ešte rýchlejšie“?

Áno, už vyššie som hovoril, že naši kolegovia sú naša najväčšia hodnota. Čo sa týka stážistov, hlási sa ich naozaj veľa. Na to, aby si ale stážista niečo zo stáže odniesol, treba sa mu naozaj venovať a na to popri každodenných projektoch nie je veľa času. Práve kvôli tomuto sme sa rozhodli raz ročne spraviť pop-up stážistickú 10 dňovú agentúru (www.10dnova.sk). Spomedzi šikovných ľudí, ktorí sa k nám hlásia na stáž si vyberieme piatich, ktorí každý rok založia novú agentúru. My im dáme dohodneme reálne zadanie od reálneho klienta, dáme im priestory a všetok support a mentoring, aby sa im podarilo zadanie klienta splniť. Napríklad vrámci tejto 10 dňovej agentúry sa veľmi dobre ukážu šikovní šudia, s ktorými potom vieme v budúcnosti rátať.

Keď sa pýtaš na pravidlo „najímať rýchlo, vyhadzuj ešte rýchlejšie“ dobre si ho uvedomujem. Snažíme sa prijímať rýchlo, ale keďže máme naozaj vysoké nároky, niekedy sa stane, že si na naozaj šikovného človeka počkáme aj dlhšie. Keď už niekto prejde našimi pohovormi, máme ďalšie mesiace skúšobnú dobu, ktorú u nás berieme naozaj vážne a snažíme sa počas nej zistiť, či si s človekom naozaj sedíme. Tí, ktorí prejdú a ostanú u nás robiť, sú väčšinou naozaj šikovní a ostávajú potom u nás dlhodobo. A aj roboty sme mali každý rok vždy viac ako ten predošlí, takže vyhadzovať ľudí sme teda našťastie v minulosti veľa nemuseli.

 

tr5triad instagram

 

Skús uviesť 3 veci, ktoré ťa v pracovnom kolotoči udržujú pri zmysloch (jedlo, ľudia,…čokoľvek). Čo ti napĺňa čas mimo TRIADu?

Na toto naozaj ťažko odpovedať, lebo aktuálne nemám žiadne konkrétne hobby, ktorej by som podriaďoval život mimo práce. Je viac vecí, ktoré robím rád a pomerne často, ale rád veci striedam. Rád si zahrám squash alebo bedminton, v lete si chodíme raz týždenne s chalanmi z TRIADu zahrať futbal. Čo ma ale asi aktuálne najviac nabíja energiou je pripravovať sa na to, že sa každú chvíľu mám stať otcom, tak sa spolu s manželkou na túto rolu snažíme adekvátne pripraviť.

Akú radu by si mal pre mladých kreatívcov, ktorý popri skúškach pozerajú Mad Man a snívajú o tom, že budú robiť v reklamke?

Nech si vyberú iný seriál. Mad Man som nedokázal pozerať, aj keď som mu dal trikrát šancu. Pre mňa ten seriál nemal spád. Ale vážne, ak chcú robiť v agentúre, nech začnú robiť všetko, čo vedia preto, aby v nej boli. Nech využijú svoju kreativitu na to, aby spravili reklamu sami na seba, aby sa do nimi vysnívanej agentúry dostali. A ak ich vyhodia dverami, nech sa snažia vliezť spať oknom.

Nech popri škole študujú a nasávajú čo najviac informácií zo sveta, sledujú nie len marketingové ale aj technologické novinky. A potom je tu ešte jedna jednoduchšia cesta ako robiť v agentúre. Založiť si vlastnú agentúru. Mám pocit, že v našom prípade sa to celkom podarilo.

Marekovi ďakujeme za rozhovor a prajeme jemu aj agentúre veľa úspechov.

 

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech