Mestá bojujú s množstvom reklám v uliciach po svojom. Košice dali stopku „áčkam“

  • Reklamný smog je pojem, ktorý sa úzko spája s dnešnou dobou
  • Podľa odborníkov priemerný obyvateľ mesta príde denne do kontaktu približne 4000 - 10 000 reklamnými posolstvami
  • Mestá problém s presýtením týmito reklamami riešia po svojom
TASR
  • Reklamný smog je pojem, ktorý sa úzko spája s dnešnou dobou
  • Podľa odborníkov priemerný obyvateľ mesta príde denne do kontaktu približne 4000 - 10 000 reklamnými posolstvami
  • Mestá problém s presýtením týmito reklamami riešia po svojom

Pred očami sa ti denne mihnú tisícky reklám. A je úplne jedno, či je to pri browsuješ na internete, cestuješ po diaľnici, si v obchode, pozeráš televíziu alebo sa prechádzaš po ulici. Značky sa nám snažia pripomenúť svoje posolstvá niekoľkokrát denne a v bezpečí nie sme ani offline, v pohodlí domova. Do reklamy sa totiž značky ani zďaleka neboja investovať svoje ťažko zarobené peniaze a zasiahnuť nás chcú úplne všade. Veď len počas predvianočného obdobia na nás pôsobila sila viac ako 100 miliónov investovaných eur zadávateľov reklamy, informujú Stratégie.

Zatiaľ čo ruská firma Star Rocket prišla s nápadom premietať reklamu na nočnej oblohe (viac nájdeš TU) a ani iné spoločnosti sa nevzdávajú, proti reklamnému smogu sa bojuje hneď na viacerých frontoch.

Tak napríklad Slovenská sporiteľňa potešila všetkých svojich priaznivcov oznámením, že z ulíc stiahla aj svoj posledný bilbord a viac neinvestuje do outdoorovej reklamy a na svojich pobočkách skončila aj s vydávaním papierových potvrdeniek a letákov. Ušetrí tak 23 ton papiera ročne (viac si prečítaš TU).

„Ako zodpovedný a inovatívny líder sme sa rozhodli zrušiť možnosť tlače papierových potvrdeniek pre svojich klientov. Ľudia čoraz viac využívajú digitálne služby, preto neočakávame, že by túto zmenu vnímali negatívne. Len zrušením papierových potvrdeniek ušetríme ročne zhruba 9 ton papiera, čo bude mať priaznivý dôsledok na životné prostredie,“  vysvetľuje člen predstavenstva Slovenskej sporiteľne, ktorý je zodpovedný aj za enviromentálnu politiku banky Pavel Cetkovský.

Okrem zadávateľov reklamy s ňou však bojujú aj mestá, ktoré sú bilbordov, polepov, plagátov a citylightov plné. Napríklad také Malacky pred bilbordy, ktorých majiteľ s mestom nechcel spolupracovať vysadil listnaté stromy.

Bratislava bojuje zase s bilbordmi, ktoré sú tŕňom v oku v na pozemkoch a plotoch škôl v správe mesta. Tým už od nového roka neboli predĺžené zmluvy na prenájom priestorov. Školy však mali z poskytovania reklamného priestoru finančný prospech, a ten sa mesto rozhodlo vynahradiť. „My im tento finančný úbytok budeme kompenzovať, či už zakúpením učebných pomôcok, vybavenia telocvične, alebo priamo peniazmi,“ povedal predseda BSK Juraj Droba.

Mesto Košice ostro zasiahlo

Ako informuje portál Korzár Košice, aj metropola východu chce ulice čistejšie od reklám. Mesto nedávno vypovedalo všetky nájomné zmluvy na zabratie verejného priestoru v centre mesta uzavreté na dobu neurčitú, čo v praxi znamená, že pred reštauráciami viac nebudú postávať reklamné „áčka“ a iné trojrozmerné objekty. Magistrátu sa nepáči vizuálna tvár historického centra mesta v čase, kedy si pred svoje podniky vykladajú nie vždy veľmi vzhľadné reklamy bistrá, krčmy či reštaurácie. Ako píše Korzár, takéto reklamy môžu byť dokonca často bezpečnostnou prekážkou a hoci sa prevádzkovatelia búria, mesto si stojí za svojím.

K téme sa pre Startitup vyjadril Miroslav Mižák z Útvaru hlavného architekta magistrátu mesta Košice:

V priestore Mestskej pamiatkovej rezervácie a jej ochranného pásma je problematika reklamnej tvorby riešená a posudzovaná v špecifických nárokoch, v zmysle ochrany historickej architektúry. V pamiatkovom území nemajú byť umiestňované mobilné objekty cudzorodej povahy, vyloženie, zoskupovanie rôznych reklamných pútačov, trojrozmerných prvkov a podobného sortimentu na verejnom priestranstve je neprijateľné z niekoľkých dôvodov:

  • takéto reklamné zariadenia vytvárajú pred fasádami kultúrnych pamiatok, ako aj v ich prechodových a dvorových častiach nevhodnú bezpečnostnú bariéru pre chodcov, prehusťujúcu, obmedzujúcu a zužujúcu frekventovaný komunikačný priestor
  • vonkajšia exteriérová reklama sa nesmie stať vizuálnou clonou pri vnímaní historickej uličnej zástavby z blízkych i ďalekých pohľadov, resp. reklama nesmie svojou hmotou a sugestívnym obrazom negatívne pozmeniť výraz chránených objektov v pamiatkovej rezervácii
  • každé umiestnenie mobilnej vonkajšej reklamy na území MPR Košice vytvára nevhodný príklad pre majiteľov ďalších obchodných prevádzok, ktorí sa snažia prezentovať vlastné obchodné aktivity v historickom jadre rôznymi reklamnými formami, ktorých prevedenie je vo väčšine prípadov na nízkej estetickej úrovni a svojim materiálovým a dizajnovým riešením nepatria do uličného priestoru historického jadra

Z dôvodov prijatej koncepcie odstraňovania bariér na verejných priestoroch mesta pre slabozrakých, nevidiacich a inak zdravotne postihnutých občanov, je umiestňovanie priestorových reklamno-informačných zariadení obmedzené a možnosť reklamnej tvorby je sústredená na fasády objektov (jednotná informačná tabuľa, obsahujúca názvy prevádzok sústredených v objekte, alternatívne vývesný štít).

Zdroj: Stratégie, SLSP, region-bsk.sk, Korzár Košice

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá