Michal Král: „Nebojte sa robiť chyby, pretože len tie vás posúvajú ďalej.“

Lukáš Gašparík jr. / 23. mája 2015 / Lifehacking

Pricemania už dávno nie je iba portál na porovnávanie cien. Postupom času sa z tohto nenápadného projektu podarilo vybudovať portál, ktorý pozná celé Slovensko a z onlinu sa začína pomaly presúvať už aj do offlinu. Dôkazom toho a jedným z najnovších projektov je Pricemania Academy.

 

Michal, v roku 2011 si bol ocenený za najinšpiratívnejší podnikateľský príbeh. Ako vlastne tento príbeh začal?

Hoci nápad spustiť Pricemaniu ako porovnávač cien vznikol až v roku 2007, samotná inšpirácia prišla ešte o 5 rokov skôr. Vtedy som bol študentom na Ekonomickej univerzite a v rokoch 2002, 2003 a 2004 som leto trávil v USA na Work&Travel pobytoch, kde som naberal prvé pracovné skúsenosti ako čašník v reštaurácii v zábavnom parku. :) S odstupom času to bola perfektná skúsenosť na zdokonalenie si angličtiny, nazbieranie skúseností a kontaktov, hoci vtedy som ešte nemal veľmi páru, čo by som chcel vlastne v živote robiť. V tom čase bolo veľmi výhodné nakupovať elektroniku za morom, a tak som prvýkrát použil porovnávač cien Pricegrabber.com, aby som si porovnal ceny foťákov a mohol potešiť doma rodinku namakanou novinkou a ešte za super cenu. :) No a o pár rokov neskôr, keď bol na Slovensku extrémny boom e-shopov a začalo byť problematické sa v nich orientovať, prišiel nápad s Pricemaniou. A tak to celé začalo… :)

 

 

 

 

V roku 2007 si založil portál Pricemania, z ktorého sa čoskoro stala tvoja success story. S akým kapitálom si začínal a mal si vôbec tušenie, že sa z toho stane tak úspešný projekt?

Aby som bol úprimný, mal som pred spustením úplne mylné predstavy o tom, čo samotné podnikanie obnáša, a aké to bude náročné niečo rozbehnúť do väčších rozmerov, a to ešte na tak malom trhu ako je ten slovenský (vtedy som ešte nevedel, čo znamená, že je „malý“). Pôvodne som si myslel, že sa produkty e-shopov na Pricemanii budú párovať úplne automatizovane, ja budem sedieť na zadku a počítať peniažky. :) No realita bola, samozrejme, diametrálne odlišná a začiatky boli veľmi ťažké. Keďže programovať som nevedel a nemal som veľký kapitál na vlastný vývojový tím, vybral som si externú firmu a snažil sa stlačiť náklady na minimum. Naivne som si myslel, že samotný web „zbúchame“ za nejakých 50 000 Sk, no len prvá verzia webu sa dostala niekde na 200 000 Sk, čo boli prakticky všetky moje úspory. :)

A to web nebol ani zďaleka na takej úrovni, ako som si ho vysníval. Ešte pred spustením webu som začal oslovovať prvé e-shopy. Nebolo to vôbec jednoduché, lebo bolo potrebné prekonať známy „chicken-egg“ problém. Pricemania nemala ešte návštevnosť, tak shopy nemali motiváciu sa registrovať a keď nebolo, čo porovnávať, nemali dôvod chodiť tam ani samotní užívatelia. Našťastie zafungovala taktika so štartovacím kreditom 1 000 Sk, ktorý získal každý e-shop, ktorý sa registroval do určitého dátumu. Dodnes si pamätám objednávku od Fotolab.sk na 20 000 Sk kreditu, ktorá prišla hneď v prvých týždňoch a nakopla ma k ďalšej aktivite. 

 

 

 

 

Ako vnímaš svoju hlavnú konkurenciu – Heureka? Je to boj Davida proti Goliášovi?

Pravdupovediac snažíme sa s nimi porovnávať čoraz menej, lebo bojovať proti firme so 100+ zamestnancami a globálnemu juhoafrickému e-commerce gigantu sa ani veľmi nedá. Ideme si svojou cestou, pripravujeme nový web, expanziu a tiež prichádzame s novými produktmi, ako napr. Pricemania Academy, čo je podľa mňa (a potvrdzujú to aj referencie účastníkov) najlepší komplexný vzdelávací program pre e-commerce a on-line marketing na Slovensku. Každopádne si uvedomujeme tie rozdiely, vieme, kde máme rezervy a postupne pracujeme na ich odstraňovaní tak, aby sme zvýšili spokojnosť užívateľov, klientov a samozrejme aj členov v tíme.

  

V roku 2014 narástli tržby Pricemanie o 20 percent, no predsa sa dostala do straty. Čím to bolo spôsobené?

Áno, z pohľadu obratu to nebol zlý rok, no dlhodobo máme problém s tým, že spolu s tržbami nám rovnako rýchlo rastú aj náklady. Dôvodom je, že správa a obhospodarovanie katalógu s viac ako 3 000 kategóriami je mimoriadne náročné a hlavne všetko, čo sa zarobí, sa investuje naspäť do vývoja, ľudí, marketingu a vzdelávania. V kombinácii s malým slovenským trhom sú porovnávače extrémne zložitý biznis a dokazuje to aj fakt, že ani jednotke na trhu Azet-u sa nepodarilo v tomto segmente presadiť. Na druhej strane to vytvára veľkú bariéru vstupu a s naším know-how, vybudovanými vzťahmi a novým webom verím, že sa máme na čo tešiť. :) Ziskovosť firmy zatiaľ určite nie je optimálna, ale nechcem (aspoň zatiaľ) zvyšovať ziskovosť firmy za cenu spomalenia jej rastu a rozvoja.

 

 

 

 

Dostal si niekedy ponuku na odpredaj portálu? Ak áno, za koľko? :)

Áno, pravidelne sa niekto ozve, kto by mal záujem vstúpiť do firmy, prípadne celý portál odkúpiť, no vzhľadom na to, že očakávam spolu s expanziou a spustením webu akceleráciu rastu a aj zlepšenie finančných výsledkov, nedávalo doteraz veľmi zmysel sa touto otázkou zaoberať. Myslím, že máloktorý investor by vedel zaplatiť to know-how, kvalitných ľudí a technológie, ktoré sme za tie roky vyvinuli, pretože väčšinou ich zaujíma hlavne ziskovosť. Vstupom prípadného investora sa aktuálne nezaoberáme, potrebujeme hlavne pospúšťať rozpracované veci. Ale samozrejme, situácia sa môže zmeniť spolu s expanziou, takže nikdy nehovor nikdy. :)

 

V roku 2012 si spravil akvizíciu portálu bazarmania.sk. Ako to s odstupom času hodnotíš, good deal?

Z ekonomického pohľadu sme zatiaľ možnosti synergií medzi Pricemaniou a Bazarmaniou zďaleka nevyužili naplno. Dôvodom je hlavne, že web beží na pôvodnom systéme a vzhľadom na priority sme sa zatiaľ nedostali k jeho prestavbe. Na rovinu, tento projekt si aktuálne žije svojím životom a zvážili sme, že by bolo extrémne drahé získať nejaký rozumný market share v danom segmente vzhľadom na konkurenciu. Každopádne, je veľmi pravdepodobné, že naň „príde rad“ v budúcnosti, pretože viacero prepojení s Pricemaniou mi dáva veľký zmysel. Za pozitívny efekt akvizície určite považujem, že Ronald ako zakladateľ portálu sa pridal k nám do tímu a dnes patrí k už najskúsenejším Pricemaniakom. :)

 

 

 

 

Pred viac ako rokom uzrel svetlo sveta tvoj nový projekt Pricemania Academy, prostredníctvom ktorého vzdelávate ľudí v oblasti online e-commerce. Aké výsledky má Academy už za sebou?

Momentálne sme už za polovicou piatej sezóny a vyškolili sme už niekoľko sto účastníkov workshopov. Mimoriadne ma teší vysoký záujem o kvalitné vzdelávanie a ešte viac pozitívny feedback od účastníkov školení. Okrem vzdelávania v podobe reálneho know-how okamžite využiteľného v praxi, účastníci často medzi sebou alebo s mentorom dohodnú rôzne spolupráce či spoločné obchodné aktivity. Tento projekt plánujeme ďalej rozvíjať tak, aby pomáhal celému e-commerce biznisu na Slovensku, pretože rovnako ako naši klienti, aj my sa máme stále čo učiť.

 

Vieme, že aktívne sleduješ slovenskú startupovú scénu. Ako vnímaš jej postupný vývoj?

Osobne sa veľmi teším rozbehu rôznych coworkingov, a to nielen v Bratislave, pretože pomáhajú motivovať a inšpirovať mladých ľudí, aby sa nebáli podnikať a mali odvahu ísť si vyskúšať na vlastnej koži, aké je to manažovať vlastný projekt a budovať niečo užitočné a hodnotné pre ľudí. Zároveň je pozitívne, že vďaka coworkingom výrazne vzrástol počet akcií, kde sa podnikaví ľudia vedia vzdelávať, budovať kontakty, inšpirovať, prípadne nájsť do projektu kolegov či investorov. Tiež mám veľkú radosť, že viaceré slovenské projekty sa už dokázali presadiť v zahraničí a sú tak inšpiráciou pre ďalších odvážlivcov. Každopádne, vnímam to tak, že aj v tejto oblasti sme stále len na začiatku a potrvá roky, kým sa kvantita našich startupov zmení skôr na kvalitu a skutočnú pridanú hodnotu pre užívateľov, klientov a investorov.

Osobne cítim, že historicky nám tak trochu chýba schopnosť sa predať, nebáť sa ísť do sveta a konkurovať zahraničným hráčom. Ale vnímam za ostatné roky posun vpred a som v tomto smere optimista . :) Čo ma niekedy trochu zamrzí, že médiá často venujú oveľa viac pozornosti novým “trendy” startupom, ktoré niekedy nemajú ani prvého zákazníka, pretože zo skúseností viem, že samotný nápad je možno len 5 % úspechu. Na druhej strane sú často prehliadané úspešné firmy, ktoré vybudovali špičkové produkty či služby, len mali tú smolu, že vznikli v dobe, kedy pojem startup na Slovensku ešte neexistoval. Preto som bol aj prekvapený, že ste sa mi ozvali. :)

 

 

 

 

Plánuješ do niektorých startupov aj finančne vstupovať ako angel investor?

Áno, v budúcnosti by som sa rád presunul do role mentora, konzultanta a prípadne aj angel investora, ale na to potrebujem v prvom rade dostať vlastné projekty do úplne iných rozmerov a čísel. V každom prípade sa však plánujem držať výhradne oblastí, ktorým rozumiem, a to je e-commerce a všetko okolo toho, kde už mám vybudované know-how a vzťahy.

 

Na čo si v živote najviac hrdý?

Asi najviac hrdý som na mojich rodičov, ktorí sú celý život pre mňa úžasným vzorom a inšpiráciou, a ktorí mi boli vždy na blízku, keď som to potreboval a naozaj nikdy sa mi neobrátili chrbtom. Takisto som vďačný aj bratovi a mojej úžasnej priateľke, na ktorých sa viem kedykoľvek na 100 % spoľahnúť. Sú to pre mňa veľmi vzácne veci, o to viac, že dnes to už v spoločnosti nie je také samozrejmé. Aspoň ja mám často ten pocit.

 

Odkaz na záver pre StartitUp čitateľov bude…?

Makajte na sebe, robte to, čo vás baví, dokážte sa postarať o seba, tvorte hodnoty a zlepšujte život okolo seba. Nebojte sa robiť chyby, lebo len tie vás posúvajú ďalej. Buďte hrdí na to, čo ste dokázali, ale zostaňte skromní a pokorní. Každý z nás vie Slovensko a svet urobiť o kúsok lepším…

Pridať komentár (0)