Minty: Prezentuj, zdieľaj a predávaj svoje najlepšie ilustrácie

  • Minty je ľahkou a jednoduchou platformou pre profesionálnych ilustrátorov, ktorí tu môžu prezentovať svoju prácu, predávať svoje najlepšie diela, pozývať si priateľov a organizovať celú kolekciu svojich umeleckých prác. Niečo viac o tomto projekte nám povedali jeho tvorcovia Petra Kemková, Andrej Kiszling a Fero Kocúrik.
  • Minty je ľahkou a jednoduchou platformou pre profesionálnych ilustrátorov, ktorí tu môžu prezentovať svoju prácu, predávať svoje najlepšie diela, pozývať si priateľov a organizovať celú kolekciu svojich umeleckých prác. Niečo viac o tomto projekte nám povedali jeho tvorcovia Petra Kemková, Andrej Kiszling a Fero Kocúrik.

V prvom rade sa nám v krátkosti predstavte.

Andrej Kiszling: Predstaviť sa v krátkosti je dosť ťažké, lebo sme toho už preskákali pomerne veľa. S Peťou sme založili pár rokov dozadu agentúru OWL Illustration, po tom, čo sme sa vrátili z Londýna, kde sme žili, študovali a pracovali ako dizajnéri. Keďže OWL často riešil digitálne projekty k ilustráciám, časom sme stretli Fera, ktorý patrí medzi špičku front-end developerov.

Fero Kocúrik: Už hrozne veľa rokov pracujem ako front-end developer na rôznych slovenských projektoch. Čiže taký ten chalan od webov. V mintystock mám na starosti celý developerský tím a som mostíkom medzi programátormi a ostatným svetom.

Ako vznikol tento nápad, kto z vás s tým prišiel?

Andrej: Nápad vznikol dávno, asi ešte v Londýne. S Peťou sme vizuálne založení a navyše veľkí fanúšikovia editoriálovej ilustrácie (obrázky, ktoré sú v magazínoch). Faktom tiež je, že v agentúre OWL sa nám začali doslova hromadiť prihlášky od stoviek perfektných ilustrátorov. Ich portfólia nám začali zaberať gigabajty. Pri pohľade na toľko super kvalitných ilustrácií nám prišlo ľúto, že prakticky išli len do “digitálneho” šuplíka autora, nanajvýš sa dostali k nám, ako príloha prihlášky. Je úplne absurdné, že v dnešnom svete, kde doslova potrebuješ atraktívny vizuálny kontent kvôli vyššiemu engagementu, zostávajú tisíce jedinečných ilustrácií len tak pohodené, ukryté kdesi na harddiskoch.

Kľúčová otázka, v čom je Minty odlišné od iných už existujúcich stránok, kde sa dajú nájsť fotky, grafiky a kopa iného? Takýchto webov je predsa mnoho.

Andrej: Vtipné je, že platforma s kvalitnými ilustráciami pre profesionálnych klientov (publisheri, dizajnéri, PR firmy atd.) vlastne neexistuje. Máš množstvo rôznych srandovných fotobánk s vysmiatymi manažérmi za dolár a vektorovými srdiečkami za dva, ale každý lepší art director sa zasmeje ak ich použiješ. Minty prináša kvalitné artworky od autorov, ktorí kreslia pre tituly ako WIRED, Fast Company alebo Harvard Business Review.

Hlavným rozdielom oproti štandardným stockom je, že Minty nie je fotobanka, ale skôr jednoduchý systém, v ktorom si každý profesionálny ilustrátor vie v dvoch klikoch spraviť portfólio, ktoré je predajné. Portfólio je vlastne nevhodný názov, nazvime to skôr showcase, alebo “show and sell” pre pro ilustrátorov.

Aká bola cesta od nápadu k existujúcemu webu?

Andrej: Minty je niečo ako logický výsledok našej práce. Napríklad Peťa v Londýne fungovala ako Production Designer v News Corpe, kde spolupracovala na vývoji digitálnej platformy a neskôr v Redactive Media Group, kde prakticky riešila najmä to, aké ilustrácie vybrať na titulné stránky magazínov. Kedže ja som zase celý život fungoval v reklamkách, rozhodli sme sa spustiť najprv agentúru, ktorá bude zameraná len na top ilustrátorov. Obávali sme sa, že nezoženieme dostatok talentovaných autorov, ale stal sa pravý opak.

Po cca roku tvrdej kurátorskej práce a rôznych partnerstvách zo svetovými ilustračnými blogmi sa nám začali hlásiť desiatky profesionálov. Zrazu sme sa dostali na rate cca 2-5 prihlášok denne, a nevedeli sme čo robiť s toľkými dobrými ilustrátormi. Také množstvo ludí a artworkov jednoducho v agentúre nevyužiješ, navyše riskuješ negatívny sentiment od pro ilustrátorov, ktorým logicky nestíhaš ani odpovedať.

Chcelo to iné riešenie, škálovateľnú platformu, miesto, kde tí najlepší ilustrátori môžu nahrať a predávať gigabajty svojej digitálnej tvorby. Preto sme založili mintystock.com.

Fero: Keď môžem povedať za nás developerov, tak mintystock je jeden z tých zábavných projektov. Tak sme sa do toho pohrúžili, že sme zabudli na pár dôležitých vecí. Bolo to vtipné zistenie, ale viac nebudem bonzovať :-) Je to o ľuďoch a myslím, že sme skvelý tím.

Kto sa môže stať Minty ilustrátorom, aké máte kritériá, podľa čoho si ich vyberáte?

Petra Kemková: Kritériá pre pozvánku na Minty sú nastavené pomerne striktne, ale zohľadňujú povahu umelcov fungovať komunitne. Prijať možno iba profesionálnych ilustrátorov, často to budú kamaráti/známi/spolužiaci umelcov, ktorí na Minty už profil majú a títo pošlú pozvánku svojim známym. Prípadne musia mať zastúpenie inej agentúry, alebo portfólio editoriálovej ilustrácie. Na prvom mieste ale je a vždy bude kvalita a použiteľnosť jednotlivých artworkov/diel. Každý jeden obrázok musí prejsť kurátorom.

A čo cena týchto ilustrácií, všimli sme si trojciferné čísla. Nie je to veľa oproti iným stock službám?

Andrej: Nie. Je to férová cena. Je dôležité uvedomiť si, že okrem vysokej výrazovej kvality bude každý artwork v Ultra HD rozlíšení, s variabilným 8bitovým RGB pri JPEG alebo transparentným pozadím pri PNG formáte. Rozlíšenie je v mnohých prípadoch väčšie ako je možné dosiahnuť pri nákupe klasických stockových fotografií. S obrázkom klient kúpi aj Unlimited use RTF licenciu, čo v praxi znamená, že artwork sa dá použiť takmer všade. Ak si nastavíš podobné rozlíšenia a licenčné parametre pri kvalitných stockoch ako napríklad Stocksy, dostaneš sa na úplne rovnakú cenovú úroveň, prípadne drahšiu. 40% z tejto sumy pritom ide priamo umelcovi. Do veľkej miery to považujeme aj za podporu kultúry a zabezpečenie vysokej kvality diel.

Aká je vaša vízia do budúcna?

Andrej: Chceme vybudovať go – to place pre kvalitné ilustrácie a ilustrátorov. Miesto, kde objavíš a kúpiš digitálne artworky od najlepších svetových autorov. Bez zbytočných starostí s licenciami, obsahovou kvalitou alebo technickými parametrami. Postupne predstavujeme aj kontentové riešenia určené pre digitálne blogy a startupy, čo je momentálne asi najviac rastúci segment v publishingu.

Chceli by ste ešte niečo dodať?

Minty: Radi by sme vyzvali šikovných ľudí, ktorí si myslia, že by nám s Mintym vedeli pomôcť. Výhľadovo budeme do tímu potrebovať niekoho, kto vie počítať, rozumie marketingu, či UX a developerov.