Modernú záchranu planéty začala Greta Thunberg. Z boja proti globálnemu otepľovaniu sa však stáva lacný marketingový nástroj

  • Niektoré firmy sa dlhodobo prezentujú ako ekologicky zmýšľajúce, ich jediný zámer je však predať produkt naivným zákazníkom
  • Okrem problémov s ľudskými právami má však množstvo z nich aj problémy so znečisťovaním prírody
Nestlé
Nestlé, TASR/AP, Jaroslav Novák
  • Niektoré firmy sa dlhodobo prezentujú ako ekologicky zmýšľajúce, ich jediný zámer je však predať produkt naivným zákazníkom
  • Okrem problémov s ľudskými právami má však množstvo z nich aj problémy so znečisťovaním prírody

Možno si si už všimol nadpriemerné používanie slova „udržateľný“ v marketingu. Ekologická terminólogia je využívaná aj firmami, od ktorých by si to často nečakal. Marketingové oddelenia firiem veľmi dobre vedia, že slovné spojenia ako klimatická kríza a globálne otepľovanie sa začínajú v spoločnosti skloňovať čoraz častejšie.

Snahu firiem prispieť k ochrane planéty by sme teda mali oceniť. V niektorých prípadoch sa firmy „zeleno“ len tvária, pritom ich cieľ je jasný, zarobiť na naivných zákazníkoch. 

Svoje nepopierateľné miesto má v ekologickej osvete aj Švédka Greta Thunberg a jej piatkové protesty za klímu. Vďaka jej kontroverznému štrajku sa začalo viac rozprávať o ochrane životného prostredia a aj samotná Európska únia dnes prichádza s novými opatreniami. 

zdroj: SITA/AP/Hulu

Použite jeden uterák, aby ste šetrili životné prostredie

Pojem „greenwashing“ definoval americký ekológ Jay Wastervelt po návšteve hotela v 80-tych rokoch. V kúpeľni našiel ceduľku s oznámením, aby hostia používali erárne uteráky opakovane, kvôli šetreniu životného prostredia. Wastervelt však počas celého pobytu videl, ako hotel zbytočne plytvá napríklad jedlom alebo plastovými obalmi. Pochopil, že takýmto spôsobom chcel hotel len znížiť náklady tak, že nebude musieť prať uteráky, ale hostia ich v dobrej viere použijú znova. 

Podľa portálu euronews.com dnes greenwashing znamená hlavne dve veci. Môže sa stať, že sa, zvyčajne korporácie a niekedy aj politici, pokúsia zakryť svoju neekologickú činnosť veľkým verejným gestom, ktorým podporia niektorú zo zelených iniciatív.

Vďaka sociálnym médiám sú tieto pokusy odhalené rýchlo. Príkladom je situácia z minulého roku, keď Jeff Bezos prostredníctvom svojej firmy Amazon kúpil štadión v americkom meste Seattle. Štadión pomenoval „Climate Pledge Arena“ – kvôli pripomenutiu, aká podstatný je boj s klimatickou zmenou. Bezos je najbohatší muž na svete a jeho majetok má hodnotu 172 miliárd dolárov. O štadióne prehlásil, že bude prvým s nulovou uhlíkovou stopou.

Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

Zdroje: Euronews.com, McKinsey Company, The Guardian, The Guardian, Consumers of Tomorrow, Shell

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá