Na vozidlách Slovákov pribudne nový prvok. Medzi vodičmi vyvolal búrlivú diskusiu

  • Rozsvietením predného brzdového svetla dá vodič tak signál chodcom, že začína brzdiť
  • V Trenčianskom kraji spúšťajú nový výskum, ktorý má zistiť, či bude tento prvok úspešný
Auto s namontovaným predným zeleným brzdiacim svetlom
Auto s namontovaným predným zeleným brzdiacim svetlom, TASR/Radovan Stoklasa
  • Rozsvietením predného brzdového svetla dá vodič tak signál chodcom, že začína brzdiť
  • V Trenčianskom kraji spúšťajú nový výskum, ktorý má zistiť, či bude tento prvok úspešný

Už čoskoro by mal na našich vozidlách pribudnúť nový bezpečnostný prvok. Je ním predné brzdové svetlo, informuje o to spravodajská televízia TA3. V Trenčianskom kraji spúšťajú nový výskum, ktorý má zistiť, či bude z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky úspešný.

Ako uviedla reportérka pre televíziu TA3, chodec sa často ocitne na priechode pre chodcov v situácii, kedy nevie z diaľky odhadnúť, či ho vodič zaregistroval a má v pláne zastaviť mu, alebo si ho nevšimol a na priechode nezastaví.

Rozsvietením predného brzdového svetla dá vodič signál chodcom, cyklistom či predošlým autám o tom, že situáciu na ceste zaregistroval a začína brzdiť. Predné brzdové svetlo by však nemalo byť podľa informácií TA3 červené ako zadné svetlo, ale jeho farba bude zelená. 

Je to vôbec efektívne?

Portál Automagazín uvádza, že tento nápad, ako zlepšiť plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky, nie je zrovna najšťastnejší. Dopravné nehody v Európskej únii sú zodpovedné za tisícky obetí a zranených ľudí.

Ako uviedli, len v roku 2019 prišlo počas dopravnej nehody o život skoro 23-tisíc ľudí. Za najbezpečnejšiu krajinu z hľadiska ciest je považované Švédsko a na poslednom mieste sa umiestnilo Rumunsko. 

Predné brzdové svetlo tak či onak nebude mať vo viacerých prípadoch veľkú šancu predísť dopravnej nehode, respektíve upozorniť chodcov či predošlé autá na to, že vodič za ním brzdí.

Pokiaľ sú autá v kolóne, často sa stáva, že vodič postupujúci v nej si uvedomuje pomalý priechod cestnej premávky, hýbe sa doslova krokom. Avšak sú prípady, kedy si nevypočíta brzdnú dráhu či neprispôsobí jazdu stave vozovky a do predchádzajúceho auta nabúra. 

V takýchto prípadoch je predné brzdové svetlo viac než zbytočné, aj napriek tomu, že ho vodič v už nabúranom aute videl. Musí len čakať a pripraviť sa na náraz.

Automagazín taktiež uviedol, že situáciu, či auto brzdí, spomaľuje alebo zrýchľuje, vieme takmer vždy odhadnúť aj bez toho, aby sme videli predné zelené brzdové svetlo. Môže nám k tomu dopomôcť aj sluchový vnem.

dvaja ľudia kráčajú po priechode pre chodcov
zdroj: Unsplash/Arawark chen

Problém pri nehodách s chodcami nie je to, či chodec dokáže vyhodnotiť rýchlosť alebo vzdialenosť vozidla, ale takmer vo všetkých prípadoch je to nepozornosť na jednej či druhej strane. Toto brzdové svetlo spredu auta nevyrieši.

Zapojené sú všetky typy vozidiel

Napriek všetkému by sa mal výskum spustiť od 22. septembra do 22. júna 2023 v mestách Partizánske, Trenčín, Prievidza, Žilina. Samotní obyvatelia tak budú môcť posúdiť efektivitu predného zeleného brzdového svetla namontovaného na klasických autách. Vo výskume sú zapojené všetky druhy áut. Od osobných cez nákladné, kamióny či autobusy, traktory.

Zdroje: TA3, Automagazín

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá