Nasledujúca generácia podnikateľov bude potrebovať viac open platforiem

Ľudovít Nastišin / 17. mája 2015 / Lifehacking

Špecifické technológie dnešných dní znížili bariéru pre podnikanie v celosvetovom meradle. Či už sa jedná o Amazon Web Services, Google Drive, mobilné zariadenia prepojené s bezdrôtovým internetom či Facebook, každé z týchto riešení umožňuje jednoduchší kontakt s vlastným podnikaním.

 

Väčšina z nich je podľa autora Jonathana Zittraina „tvorivých a produktívnych“, pretože vytvárajú ďalšie inovácie vďaka ich otvorenosti a rozšíriteľnosti. Tieto vlastnosti umožnili tisícom, ak nie miliónom, podnikateľov vyskúšať zapracovať na svojich nápadoch, postaviť web stránku či získať hosting pre dáta ich mobilnej aplikácie za minimálnu cenu.

Ako kontrast k týmto „generatívnym“ technológiám sú tu aj tie „sterilné“ technológie: čierne skrinky uzamknuté výrobcom a s jedinou možnosťou použitia, navyše ani nemôžu byť jednoducho modifikované alebo rozšírené. Príkladom takej technológie bol podľa Zittraina svojho času iPhone, keď Apple kontroloval všetko v čase jeho uvedenia. Nakoniec sa ukázalo, že to bolo vcelku chybné riešenie a od spustenia App Store v roku 2008 dal iPhone možnosť stovkám tisícov nezávisle vyvíjaných aplikácií, z ktorých sa mnoho zmenilo na reálny biznis alebo na platformu samo o sebe.

 

 

 

 

Ale otázka kontroly je dôležitá. Ako vývojár takejto aplikácie (alebo služby, produktu) ju nechcete vytvárať pre platformu, ktorá je priveľmi kontrolovaná svojim vlastníkom. V minulej generácii sa spoločnosti, ktoré vytvorili DOS alebo utility pre Windows ocitali práve v tejto situácii. Ak takáto utilita poukazovala na nejakú chybu či nedostatok aktuálnej platformy, tá mohla jednoducho v ďalšej verzii prísť takouto feature vo vlastnej réžii a tým spravila pôvodnú utilitu zastaranou alebo nadbytočnou. Podobná situácia bola aj pri vývoji aplikácii na Facebooku, kde bol potenciálny dosah na zákazníka prostredníctvom danej aplikácie obrovský, ale aj tak bol v realite takmer nulový, pokiaľ ste si za to nezaplatili. Content publisheri, ktorí sa spoliehali na inbound traffic cez Google searches išli na kolená, keď Google zmenil svoj algoritmus, aby penalizoval „content farmy“ a linkbait. Pre väčšinu z nás je to dobrá správa, samozrejme pokiaľ nie ste content farma.

Mnoho podnikateľov si nie je vedomých týchto rizík. Pokým bude mať Facebook dosah na takú veľkú časť populácie, bude stále neodolateľnou platformou. Pokým bude AWS ponúkať lacnú, flexibilnú a ľahkou použiteľnú výpočtovú kapacitu, stále bude múdrou voľbou. A pokým Google indexuje miliardy webových stránok a ostane primárnym vyhľadávačom na internete, budete chcieť optimalizovať svoju stránku práve podľa nich.

 

 

 

 

Ak niektorá z takýchto platforiem zmení svoje pravidlá do bodu, keď to začne byť neudržateľné, biznis postavený na tejto platforme sa jednoducho bude musieť prispôsobiť, presne tak ako by to bolo pri akejkoľvek inej zmene podmienok na trhu. Ale znamená to aj to, že si tieto veci treba vždy dostatočne premyslieť. „Generatívna alebo sterilná“, takéto delenie je pravdepodobne príliš binárne na to, aby bolo užitočné. Open platformi nemusia ihneď znamenať open source. Ale otázke relatívnej otvorenosti je dôležitá.

 

Je platforma dostatočne voľná na to, aby ste postavili čo chcete a dodali to tým zákazníkom, ktorých hľadáte a bez toho aby ste boli prehnane odkázaní na gatekeeper?

Sú gatekeepers, ak vôbec existujú, dostatočne zodpovední a predvídateľní na to, aby ste s nimi hrali túto hru?

A aké sú pravidlá tejto platformy? Môžete postaviť na svoj produkt nadstavbu aby mal on sám potenciál stať sa platformou?

 

Odpoveď na tieto otázky môže byť dôležitejšia ako si myslíte. Pretože ak si zvolíte zlé základy, na ktorých budete stavať, môže mať vopred stanovený strop pokiaľ môžete rásť bez toho, aby ste o tom vôbec vedeli.

 

 

Zdroj: venturebeat.com, foto: photopin

Pridať komentár (0)