Návrat legendárnej značky z 80. rokov: Yugo sa pripravuje na svoj veľký comeback s novinkami
- Legendárna juhoslovanská značka Yugo sa pripravuje na svoj návrat
- Na veľtrhu v Mníchove bola predstavená maketa nového modelu

- Legendárna juhoslovanská značka Yugo sa pripravuje na svoj návrat
- Na veľtrhu v Mníchove bola predstavená maketa nového modelu
Značka Yugo, ktorá sa v 80. rokoch preslávila ako jedno z najlacnejších áut na americkom trhu, sa pripravuje na svoj veľký comeback. Projekt oživenia tejto bývalej juhoslovanskej značky sa posunul o krok vpred. Na veľtrhu Car Design Event 2025 v Mníchove bola predstavená prvá maketa v mierke 1:5.
Nový Yugo má byť verný svojmu pôvodnému poslaniu – ponúknuť cenovo dostupný malý automobil v čase, keď sa takéto vozidlá z trhu pomaly vytrácajú, informuje portál Topspeed. Na rozdiel od súčasného trendu elektrifikácie, Yugo sa vracia k základom:
- Trojdverový hatchback s retro dizajnom
- Spaľovací motor (v atmosférickej aj preplňovanej verzii)
- Manuálna prevodovka v základe
- Možná elektrická verzia v budúcnosti
Za projektom stoja Prof. Dr. Aleksandar Bjelić z Nemecka, ktorý získal práva na ochrannú známku a logo Yugo, a srbský dizajnér Darko Marčeta. Podľa ich plánov by mal byť pojazdný prototyp predstavený na svetovej výstave Expo 2027 v Belehrade.
História legendárnej značky
Pre mladšiu generáciu možno značka Yugo nič neznamená, ale v 80. rokoch išlo o pozoruhodný fenomén. Tento malý hatchback, vyrábaný v bývalej Juhoslávii, sa stal symbolom dostupnej mobility nielen vo východnom bloku, ale prekvapivo aj v USA.
Yugo GV (skratka pre „Great Value“) sa v roku 1985 začal predávať v Spojených štátoch za neuveriteľných 3 990 dolárov (približne 3 500 eur), čo z neho robilo najlacnejšie auto na americkom trhu. Napriek tomu, že bol často terčom vtipov pre svoju nízku kvalitu a spoľahlivosť, do roku 1992 sa v USA predalo približne 141 000 kusov.
Výroba pôvodného Yuga pokračovala v Srbsku až do roku 2008, keď z výrobných liniek zišiel posledný kus po takmer 30 rokoch produkcie.
Nové ambície starej značky
Na rozdiel od svojho predchodcu, nový Yugo sa nechce spoliehať len na nízku cenu. Dizajn makety ukazuje moderné línie s retro prvkami, ktoré podľa niektorých pozorovateľov pripomínajú Lanciu Deltu alebo súčasný Hyundai Ioniq 5.
V súčasnosti tím hľadá „osvedčenú platformu“ od osvedčených partnerov, na ktorej by mohli svoj model postaviť, uviedol Aleksander Bjelić pre anglický Car Magazine.
Ak by sa projekt podaril, Yugo by mohol nasledovať úspešný príklad rumunskej Dacie, ktorá sa z niekdajšej východoeurópskej značky transformovala na globálneho hráča v segmente dostupných automobilov.
Najbližšie plány a vyhliadky
Už 15. septembra by mal byť na podujatí Car Design Event Classic v nemeckom Dietzhölztale odhalený športový derivát nového Yuga a mali by sme sa dozvedieť aj ďalšie technické podrobnosti.
Či sa ambiciózny plán návratu legendárnej značky podarí naplniť, ukáže až čas. Skeptici poukazujú na to, že od nápadov k sériovej výrobe automobilu je mimoriadne dlhá a nákladná cesta. Na druhej strane, v čase, keď dostupné malé autá so spaľovacím motorom a manuálnou prevodovkou z trhu miznú, by mohol byť návrat Yuga vítaným spestrením automobilového sveta.
Čítajte viac z kategórie: Auto
Zdroje: Topspeed, Car Magazine