Nevymýšľaj to, čo už je vymyslené, inšpiruj sa radšej u konkurencie

  • Chceš uspieť v biz­nise? Po­zri sa, ako je na tom tvoja kon­ku­ren­cia
  • To, v čom vy­niká, tým sa in­špi­ruj. Na­opak to, v čom tvoja kon­ku­ren­cia zly­háva, je pre teba vý­ho­dou
  • Ak ne­vieš, čo si vší­mať a ako vy­ťa­žiť zo svojho biz­nisu čo naj­viac, od­po­vedz si na na­sle­du­júce otázky:
zdroj: Unsplash
  • Chceš uspieť v biz­nise? Po­zri sa, ako je na tom tvoja kon­ku­ren­cia
  • To, v čom vy­niká, tým sa in­špi­ruj. Na­opak to, v čom tvoja kon­ku­ren­cia zly­háva, je pre teba vý­ho­dou
  • Ak ne­vieš, čo si vší­mať a ako vy­ťa­žiť zo svojho biz­nisu čo naj­viac, od­po­vedz si na na­sle­du­júce otázky:

Kto je tvoja konkurencia?

Vieš, s kým súperíš? Napríklad, ak máš malú stolársku dielničku na strednom Slovensku a tvojou špecializáciou sú kuchyne na mieru, nemôžeš považovať za tvoju konkurenciu nadnárodnú nábytkársku spoločnosť. Tvojou konkurenciou sú dielničky podobné tej tvojej, prípadne kamenné predajne v tvojom okolí, ktoré ponúkajú podobné produkty ako ty. Hľadaj na internete: aké firmy sa objavia, ak zadáš do vyhľadávača názov „kuchyňa na mieru Zvolen“?

Okrem hľadania na internete sa spýtaj aj svojich známych: kde si dali robiť kuchyňu oni alebo kde by hľadali inšpiráciu, ak by sa na rekonštrukciu kuchyne chystali teraz? Spíš si zoznam najsilnejšej trojice a ak majú kamennú predajňu, choď sa pozrieť na vlastné oči, ako to u nich funguje, na akej úrovni je ich personál, aký majú katalóg produktov a s akými značkami či materiálmi pracujú.

Aké sú silné stránky tvojej konkurencie?

Keď už vieš, kto sú tvoji konkurenti, je dobré spísať si ich silné stránky. Mnohé z nich môžu byť aj tvojimi silnými stránkami. Napríklad môžu poskytovať široký výber z tých istých farebných paliet ako ty, pretože máte rovnakých dodávateľov. Môžu sa však v niečom aj líšiť. Napríklad môžu poskytovať klientom v cene aj 3D návrhy kuchýň, kým ty máš návrhy len na papieri. Alebo tvoja konkurencia zvládne vyhotovenie zákazky o 5 dní rýchlejšie.

Ktoré silné stránky tvojich konkurentov sú kľúčové aj pre tvojich zákazníkov?

Snaž sa dostať na tú istú úroveň, ako tvoja konkurencia. Niektoré silné stránky tvojich konkurentov otočíš vo svoj prospech jednoducho. Napríklad založenie stránky na sociálnych sieťach, ak ju ešte nemáš. Takto môžeš pridávať pútavé fotografie realizovaných projektov. Zároveň to zvyšuje povedomie o tvojej značke.

Z ktorých slabých stránok môžeš ťažiť?

Má tvoja konkurencia neresponzívnu stránku? Používatelia, ktorí si budú chcieť prezrieť web cez mobil počas cesty vlakom, budú rozladení práve takýmto detailom. Počet vyhľadávaní cez mobilný telefón neustále narastá. Laptopy sú tiež dôležité, no nehrajú už prvé husle. Nemá tvoja konkurencia kompletné údaje v Google My Business? Mapy sú skvelou platformou, na ktorej sa môžeš zobraziť cez kľúčové slová s lokalitou, napr.„kuchyne na mieru Zvolen“.

Na akej pozícii vo vyhľadávačoch sa nachádza tvoja firma?

Ponuky tovarov a služieb sú už zväčša porovnateľné. To, čím si získaš zákazníkov na svoju stranu je, okrem tvojho prístupu, hlavne zobrazenie. Snaž sa byť pre hľadané výrazy, resp. kľúčové slová z tvojej oblasti medzi prvými výsledkami. Prvých päť pozícií totiž získava približne 60% zo všetkých kliknutí. Zisti, cez aké kľúčové slová sa dostávajú najčastejšie tvoji návštevníci na stránku.

Zvládneš to aj svojpomocne

Svojmu biznisu rozumieš dokonale a ak k tomu pridáš postupne aj znalosti z online sveta, máš vyhraté. Zameraj sa však na postupné zlepšenia. Mať všetko ihneď neraz vedie k chaosu. Ak nechceš zamestnávať človeka, ktorý sa bude starať o tvoje online aktivity, skús iniciatívu vziať do vlastných rúk. Existuje množstvo nástrojov, sú však zväčša vhodné pre pokročilých odborníkov.

Na začiatok je ideálnym nástrojom easySEO od WebSupportu. Celý čas sleduješ troch svojich konkurentov, takže vidíš, ako sa pozične umiestňuješ a ako sa jednotlivé zlepšenia oproti konkurencii premietajú priamo do pozície tvojho webu. EasySEO je založené na princípe postupného zlepšovania. Každý týždeň dostaneš tri úlohy, ku ktorým je aj sprievodné video, takže sa nemusíš obávať, že niečo nepochopíš. Vytvorenie firemnej facebookovej stránky či umiestnenie adresy zvládneš za pár minút. Už prvé jednoduché kroky ti prinesú zlepšenie.

Na začiatku dostaneš úvodné hodinové školenie od odborníkov, ktorí ti „po lopate“ vysvetlia, ako to celé funguje a čo je konkrétne pre tvoj biznis z online hľadiska najlepšie. A čo ak predsa budeš mať otázky aj neskôr? Môžeš sa obrátiť na špecialistov, ktorí sú pre teba neustále k dispozícii, na žiadny problém nie si sám.

Čiže v závere sa tvoji konkurenti budú iba čudovať, ako si zamiešal kartami. Budeš majstrom nielen pre svoju oblasť, ale aj trendy v online svete budeš mať „v malíčku“. A to je v dnešnej dobe mimoriadne veľkou konkurenčnou výhodou.

Článok vznikol v spolupráci s Websupport