O naše potraviny je záujem aj v zahraničí, v Berlíne sa na ne stojí v radoch

  • Sme síce malá krajina, ale máme kvalitné potraviny, o ktoré je záujem aj v zahraničí
  • Na berlínskej výstave Grüne Woche sa prezentovali aj naši potravinári a žali úspech
lol
fb:MPRV, fb:Stará mama
  • Sme síce malá krajina, ale máme kvalitné potraviny, o ktoré je záujem aj v zahraničí
  • Na berlínskej výstave Grüne Woche sa prezentovali aj naši potravinári a žali úspech

Slovenskí potravinári aj tento rok zavítali na prestížny berlínsky veľtrh Grüne Woche. Práve tu sa prezentovali slovenskými výrobkami, ktoré u návštevníkov z celého sveta zožali naozaj veľký úspech.

Na veľtrh, ktorý patrí medzi najväčšie na svete so státisícmi návštevníkov sa Slovensko prezentovalo pivom či tradičnými makovými šúľancami a pirohami. O slovenské výrobky je pritom v Nemecku vo všeobecnosti veľký záujem. Objemom dodaných výrobkov sa však naše lokálne firmy nedokážu vyrovnať nemeckým požiadavkam.

„Slovensko exportuje do Nemecka výrazne menej agropotravinárskych výrobkov v porovnaní s objemom, ktorý sa k nám dováža z nemeckého trhu. Podľa zatiaľ dostupných štatistických údajov sme za január až október 2018 dosiahli s Nemeckom pasívne saldo agrárneho obchodu v hodnote 339 miliónov eur. Nemecký trh je napriek tomu pre našu krajinu zaujímavý. Je tu priestor na uplatnenie surovín, polotovarov a najmä výrobkov s vyššou pridanou hodnotu, ako sú syry, čokoláda, cukrovinky, sladový výťažok, pekárenské výrobky či nápoje. Prítomní slovenskí výrobcovia majú teda veľký potenciál osloviť svojím sortimentom,“ uviedol Milan Lapšanský, generálny riaditeľ sekcie potravinárstva a obchodu MPRV SR.

Bodovali tradičné receptúry

„Stovky tisíc návštevníkov si mohli zamaškrtiť na dobrotách od špičkových slovenských výrobcov Milsy,Stará mama, Urpiner a MINIT bakery. Boli sme sa na vlastné oči presvedčiť, ako sa im v Berlíne darí a musíme priznať, že bolo skutočne fascinujúce pozorovať, ako sa pred stánkami slovenských výrobcov tlačia davy ľudí,“ vyjadrilo sa ministerstvo.

Na veľtrhu išlo na dračku aj naše pivo. „Slovenské pivo je výnimočne. Jednak nemáme technológiu, aby sme spotrebiteľov klamali a samozrejme ani nechceme. Naše pivo je bez koncentrátov a éčiek,“ vyjadril sa Branislav Cvik z Banskobystrického pivovaru. Táto firma v roku 2017 znížila zisk o 17 % na 210 058 eur a tržby jej narástli o 18 % na 8,708 mil. eur.

Zobraziť celú galériu (5)
zdroj: Urpiner - Najväčší problém Slovenska je, že ide o malý 5-miliónový trh. Slováci tiež nie sú lokálni patrioti.

Viacerých účastníkov oslovili aj tradičné spišské pirohy. Pre Nemcov ide o netypický pokrm, aký nepoznajú. V stánku ich pripravovala spoločnosť HO&PE Family z Matejoviec pri Poprade. Táto firma je popredným výrobcom mrazených múčnych a obaľovaných výrobkov, ktoré sú charakteristické prvotriednou kvalitou. Spoločnosti HO&PE FAMILY v roku 2017 narástli tržby o 28 % na 31,08 mil. eur.

Vlastné výrobky postavené na špeciálnej slovenskej receptúre prezentovala aj Minit Bakery. Tá ponúka už ikonické mini pizzové či marhuľové výrobky ale aj mnohé ďalšie. Spoločnosť MINIT SLOVAKIA v roku 2017 zvýšila zisk o  25 % na 952 834 eur a tržby jej narástli o 28 % na 28,97 mil. eur.

Zobraziť celú galériu (5)
zdroj: Minit Slovakia

„Sme slovenským výrobcom mrazeného pekárenského sortimentu, ktorý dodávame do viacerých krajín Európy. Zákazníkom obzvlášť chutia naše mni výrobky, ktorými sme preslávení vďaka našej sieti franchise predajní, ktorých máme viac ako 500 v rámci strednej Európy,“ vyjadril sa Andrej Svitáč z Minit Slovakia.

Slovenskí potravinári tak opäť dokázali, že vedia ako vytvoriť výrobok postavený na kvalitných surovinách, ktorý zaujme masy. Určite by však mnoho z nás prijalo väčšiu podporu lokálnych producentov či už zo strany veľkých reťazcov alebo ministerstva. Samostatnou kapitolou je potom aj dôkladné označovanie slovenských výrobkov, tak, aby sme pri ich hľadaní v obchode nemuseli tráviť desiatky minút.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá