Obľúbené lyžiarske stredisko sa má rozšíriť o viac hotelov a zjazdoviek. Ľudia sa sem už nezmestia

  • Tatry mountain resorts predstavila plán na rozvoj južnej strany Chopku
  • Nové investície za približne 50 miliónov eur reagujú na rastúcu návštevnosť a chýbajúcu infraštruktúru
 srcset
pexels.com, wikimedia.org- Pudek
  • Tatry mountain resorts predstavila plán na rozvoj južnej strany Chopku
  • Nové investície za približne 50 miliónov eur reagujú na rastúcu návštevnosť a chýbajúcu infraštruktúru

Cestovný ruch na Slovensku zažíva skvelé časy. Stúpa návštevnosť, Slováci čoraz častejšie oddychujú vo vlastnej krajine, za aktívnym oddychom mieria veľmi často do hôr. Trend potvrdzujú aj tržby ubytovateľov, ktoré podľa údajov Štatistického úradu medziročne narástli o takmer 17 %. 

Plány spoločnosti TMR reagujú na stúpajúci dopyt po službách cestovného ruchu. Silu domácich destinácií potvrdzuje aj jeden z aktuálnych prieskumov, podľa ktorého až 81% Slovákov uprednostňuje zimnú dovolenku na Slovensku a ich najnavštevovanejším strediskom je práve Jasná.

zdroj: TMR

TMR však konštatuje, že aj napriek tomu na južnej strane Chopku za posledných 5 rokov nepribudla žiadna nová lanovka ani zjazdovka. 

„Vieme, že kvôli dĺžke povoľovacích procesov najbližšie 3 roky ani nepribudne. Ak neurobíme nič, čaká nás nezvládnuteľný nápor návštevníkov, chaos v doprave, právom nahnevaní ľudia. Aj keď zonácia nie je doriešená, chceme tomuto predísť a toto je dôvod, prečo dávame konkrétne návrhy na riešenie už dnes,“ vyjadril sa v tlačovej správe generálny riaditeľ a predseda predstavenstva TMR Bohuš Hlavatý. 

zdroj: wikimedia.org-Pudek

 Súhrn navrhovaných projektov spoločnosť podáva na preskúmanie vplyvov na životné prostredie (EIA). 

Dnes sme v situácii, kedy potrebujeme riešiť zásadné problémy. Na južnej strane nemáme žiadne modré zjazdovky – len traverzy – pričom v moderných strediskách by práve ľahké modré zjazdovky mali tvoriť takmer polovicu všetkých tratí. Potrebujeme tiež viac rozptýliť lyžiarov na svahoch, aby bola lyžovačka bezpečnejšia, aby aj tie zjazdovky, ktoré máme, mohli byť využité naplno. Nástupné miesto do strediska už kapacitne nestíha. Problém je aj s tým, že ľudia sa nemajú kde ubytovať a namiesto toho jazdia každý deň hore-dole dolinou,“ uviedol  Bohuš Hlavatý. 

Odhadovaná výška investície pri všetkých navrhovaných činnostiach predstavuje sumu 50 miliónov eur.  

Tieto prostriedky chceme investovať do toho, aby sme skvalitnili produkt cestovného ruchu s rešpektom voči tomuto územiu. Vytvoriť tým môžeme zároveň približne 200 priamych nových pracovných miest, ktoré budú generovať ďalšie. Tak ako dokázala Jasná potiahnuť Liptov, ktorý sa stal aj vďaka nej najprogresívnejšie sa rozvíjajúcim regiónom na Slovensku za posledné roky, tak má šancu na rozvoj aj Horehronie. Dnes potrebuje najmä to, čo je trendom všade vo svete – kombináciu ski-in a ski-out ubytovania a možnosti lyžovania na širších, pohodlných a najmä ľahkých zjazdovkách. Južná strana Chopku a celé Horehronie majú silný rozvojový potenciál a uvedomujeme si, že ak ho nevyužijeme, nezareagujeme na stúpajúcu návštevnosť a nedáme ľuďom kvalitnejší produkt, nabudúce neprídu a to nikto nechce. Bola by to zlá správa nielen pre nás, ale pre celý tento región,“ doplnil Hlavatý.

Čo pribudne? 

Medzi plánovanými činnosťami je vybudovanie dvoch nových modrých zjazdoviek so zasnežovaním Srdiečko-Krúpová a Jelenia lúka-Krúpová, predĺženie zjazdovej trate Vyhliadková zo sedla Veľký Príslop a rozšírenie jestvujúcej zjazdovky Slnečná v najužšom mieste.

 „Práve šírka zjazdoviek je veľmi dôležitá, v tom už nemôžeme robiť kompromisy, musíme odstrániť nebezpečné lieviky, kde dochádza k najčastejším kolíziám lyžiarov“, vysvetľuje riaditeľ strediska Matej Hulej.

zdroj: wikimedia.org-Pudek

Krúpovú s Derešmi by sme chceli spojiť buď jednou dlhou alebo dvomi kratšími šesťsedačkovými lanovkami, nová akumulačná nádrž by mala zvýšiť kapacitu zasnežovania tak, aby sme dokázali zjazdovky zasnežiť čo najrýchlejšie, čo sa pre budúcnosť lyžovačky ukazuje už dnes ako extrémne dôležité. Okrem toho by sme chceli zmeniť aj podobu samotného nástupného miesta Krúpová v súčasnosti tvoreného už nedôstojnými kontajnerovými objektmi. Nové srdce Juhu by mala predstavovať komfortná trojpodlažná budova s komplexnými službami,“ uviedol Hulej. 

zdroj: wikimedia.org-Pudek

Dlhodobá vízia počíta s výstavbou nových ubytovacích kapacít, ktoré predstavuje projekt Hotela Krúpová s kapacitou 260-330 lôžok a chatová oblasť s 30-50 chaletmi a obslužným objektom. Nové možnosti ubytovania priamo v Krúpovej by mali zväčšiť počet lyžiarov, ktorí nebudú každodenne dochádzať do strediska, čo by sa malo priaznivo prejaviť na znížení frekvencie dopravy i množstve emisií z áut každodenne dochádzajúcich lyžiarov. 

zdroj: wikimedia.org-Pe3kZA

Navrhované projekty sú situované v území Národného parku Nízke Tatry v 3. stupni územnej ochrany.  

„Keďže neexistuje zonácia a teda jasné pravidlá, ktoré by definovali nedotknuteľnosť vzácnych území a súčasne hranice území, kde je možné robiť turistický ruch spojený s lyžovaním so sprievodnými službami a infraštruktúrou, bude nutné na všetky tieto aktivity opäť žiadať výnimky. Aj preto v tejto chvíli nedokážeme povedať, do akej miery dostanú projekty zelenú. Chceme však veriť, že pri ich posudzovaní zvíťazí zdravý rozum a pragmatický prístup pred pseudopopulistickými postojmi k ochrane prírody, pretože tie ju často viac poškodzujú ako chránia,” uzavrel generálny riaditeľ a predseda predstavenstva TMR Bohuš Hlavatý. 

Zdroje: TMR, statista.sk

Najnovšie video