Obľúbený obchod s teniskami sa stal ešte viac eko a rozšíril svoj sortiment o vlastnú 100% recyklovanú kolekciu oblečenia

  • Obchod, ktorý už pred rokom zložil eko sľub, teraz prináša vlastnú kolekciu.
  • Mnohé firmy postavila korona kríza pred nové výzvy, v Aranburu pripravili eko kolekciu.
  • Obchod, ktorý už pred rokom zložil eko sľub, teraz prináša vlastnú kolekciu.
  • Mnohé firmy postavila korona kríza pred nové výzvy, v Aranburu pripravili eko kolekciu.

Marcel, o tebe sme už počuli, vieme že vedieš rodinnú firmu – obchod a eshop s oblečením, ako má na vás dopady korona kríza?

V rodinnej firme si nesiete so sebou všetko a stále. Keď ste doma, aj tak ste v práci a rovnako, keď ste v práci, tak ste doma. Málokto to dokáže oddeliť. Rok 2020 pre nás začal asi najhoršie ako mohol, lebo sme museli dať posledné zbohom mamine, a zároveň dovtedajšej šéfke firmy. Korona kríza nám naopak dala čas, ktorý sme všetci doma potrebovali, aby sme sa so situáciou ako tak vyrovnali. 

Takže vám Korona kríza pomohla?

Áno aj nie. Samozrejme ako asi každý podnikateľ, tak aj my sme pocítili obrovský výpadok tržieb. Dokonca aj teraz sa tržby držia na polovici toho, čo bolo takto pred rokom. Na druhej strane korona kríza vytvorila priestor, aby sme sa reálne zamysleli, kam firmu smerujeme. Nakoľko sme s firmou v podstate totálne previazaní, išlo aj o nastavenie smerovania celej rodiny. 

Hovoríš o rodinnej firme, čo to ale presne znamená?

Rodičia založili obchod v roku 1997, keď som mal 9 rokov. Doslova som v ňom vyrástol. Od 2009 som vo firme aj ja a posledné 2 roky aj môj mladší brat. V súčasnosti otec rieši administratívu – účtovníctvo. Ja zastrešujem celý chod predajne, aj e-shopu. Brat má na starosti sociálne siete a reklamu. Moja manželka, napriek tomu, že je na materskej dovolenke, pripravuje grafiku a naša malá dcéra, okrem toho, že všetkým robí radosť a spríjemňuje aj ťažký pracovný deň, sa sem tam už objavuje ako modelka :D. Doma sa rozprávame hlavne o práci. Prakticky je firma takou neoddeliteľnou súčasťou našich životov.

Spomínal si nové smerovanie firmy, čo to znamená?

Už minulý rok sme zložili “eko sľub” v našom prípade to znamená, že to čo robíme vo firme, robíme maximálne zodpovedne. Uvediem pár príkladov. Po Trnave roznášame balíky na bicykli, používame papierové lepiace pásky, recyklované sáčky, či nefarbený recyklovaný papier pri administratíve. Triedime odpad nielen v predajni ale aj v domácnosti. Snažili sme sa predávať ekologické produkty od značiek, ktoré ponúkame. Teraz prichádzame, po 23. rokoch fungovania firmy aj s vlastným produktom.

zdroj: Aranburu

Hovoríš o novom produkte, čo je to a čím je iný?

Dlho sme rozmýšľali nad tým, že prinesieme na trh vlastný produkt. Nechceli sme, aby to bola len nejaká “merch” záležitosť. Chcel som tam vidieť svoju povahu. To, že som milovník prírody a ekoaktivista, som chcel preniesť aj na produkt, ktorý ponúkneme. Trvalo nám to takmer rok, než sme vyladili produkt a celý proces tak, aby sme boli s ním spokojní. Dnes sme radi, že sa môžeme pochváliť vlastným 100% recyklovaným tričkom.

100% recyklovaný je dnes už veľkým doslova marketingovým lákadlom? Vieš nám to popísať bližšie?

Dospeli sme do doby, kedy fast fashion móda zahlcuje planétu a ničí náš ekosystém. Na dopestovanie 1 kilogramu bavlny, ktorá je základnou surovinou na výrobu textilu, je potrebné spotrebovať neuveriteľných 10 000 litrov vody. Tým, že sa naše tričká vyrábajú z textilného odpadu, nepotrebujeme ani kvapku tejto vody. Navyše proces, ktorým dokážeme spracovať odpad, až po novú látku, nepotrebuje žiadne škodlivé chemikálie a využíva energiu z obnoviteľných zdrojov.

Prečo to takto nerobia všetci?

Odpoveď je veľmi jednoduchá. Peniaze. Základná surovina – bavlna, je stále lacnejšia ako spracovanie textilného odpadu. Až 95% textilného odpadu sa dá recyklovať, no aktuálne sa recykluje len 15%. Zvyšok končí na skládkach, alebo v spaľovniach. My chceme pracovať na tom, aby sme to percento recyklovaného textilu zvýšili.

Dá sa textilný odpad premeniť len na tričko?

Samozrejme nie. Primárnym produktom je látka. My látku na tričká nefarbíme a používame ju len v základných farbách tak, ako bola roztriedená. Z látky sa dá toho vyrobiť oveľa viac, než len tričko. Na jeseň budeme mať v ponuke aj mikiny a tepláky.

Aké sú vaše plány?

Neplánujeme konkurovať svetovým značkám. Ak by chceli, zo dňa na deň sa môžu zmeniť a začať vyrábať produkty zodpovednejšie. Našim plánom bolo vytvoriť produkt, ktorý je náš, na ktorý sme hrdí, radi ho sami nosíme. Chceme žiť zodpovednejšie a veríme, že tričká oslovia ľudí, ktorí veria, že môžeme žiť, a najmä obliekať sa s ohľadom na životné prostredie, a aj samotné pozadie procesov výroby textilných produktov.

Zdroj: Aranburu

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK