Ochota nakupovať u obyvateľov Slovenska rastie

  • Až tri štvrtiny obyvateľov našej krajiny plánujú minúť podľa prieskumu L’Observatoire Cetelem v roku 2019 viac
  • Prieskum realizovali na vzorke 13 800 spotrebiteľov v 17 európskych krajinách
  • Pokiaľ ide o ochotu míňať, obyvatelia Slovenska sú lídrami rebríčka so 73 % a vysoko presahujú aj priemer európskych krajín, ktorý je na úrovni 41 % a medziročne zaznamenal pokles
  • Tieto čísla potvrdzujú i výsledky na slovenskom trhu, ktorý zaznamenal nárast spotrebiteľského financovania o 10 %
Unsplash
  • Až tri štvrtiny obyvateľov našej krajiny plánujú minúť podľa prieskumu L’Observatoire Cetelem v roku 2019 viac
  • Prieskum realizovali na vzorke 13 800 spotrebiteľov v 17 európskych krajinách
  • Pokiaľ ide o ochotu míňať, obyvatelia Slovenska sú lídrami rebríčka so 73 % a vysoko presahujú aj priemer európskych krajín, ktorý je na úrovni 41 % a medziročne zaznamenal pokles
  • Tieto čísla potvrdzujú i výsledky na slovenskom trhu, ktorý zaznamenal nárast spotrebiteľského financovania o 10 %

„Viac ako polovica Slovákov v prieskume uviedla, že v tomto roku plánuje investovať do cestovania a oddychu (55 %),“ hovorí Nesrin Gonin, generálna riaditeľka BNP PARIBAS PERSONAL FINANCE, pobočky zahraničnej banky. Ďalšie čísla naznačujú, že u nás stále pretrváva záujem o zlepšovanie kvality bývania. „Takmer tri štvrtiny Slovákov chcú minúť viac na domáce spotrebiče či nábytok, ale aj rekonštrukciu domácnosti. V ochote míňať sme sa umiestnili na prvom mieste rebríčka,“ dopĺňa Nesrin Gonin. S odstupom 10 % nasledujú Rumuni (63 %), Bulhari (62 %) a Česi (60 %). Naopak – na  konci rebríčka sú Dáni (26 %) a Maďari (21 %). Európsky priemer je na úrovni 41 %, čo je oproti roku 2018 6-percentný pokles.

Slovensko: najrýchlejšie rastúca krajina

Slovensko je v porovnaní s priemerom Európy najrýchlejšie rastúcou krajinou s odhadovaným rastom HDP v roku 2019 na úrovni 4,3 %, čo je až o 2,5 % viac oproti odhadu priemeru eurozóny (1,8 %). Mierne medziročne narástlo aj hodnotenie aktuálnej osobnej situácie (5,4 %; medziročný nárast o 0,1 %). Vnímanie kúpnej sily obyvateľov Slovenska vzrástlo až o 6 % na 35 %, pričom európsky priemer zaznamenal pokles o jedno percento na 23 %.

Východoeurópanov motivuje vlastenectvo, Západoeurópanov ochrana životného prostredia

L’Observatoire Cetelem sa v aktuálnom prieskume zameral na lokálnu spotrebu. Zatiaľ čo najviac ľudí v EÚ považuje za lokálny produkt ten, ktorý bol vyrobený v ich regióne, 31 % vyrobený v ich krajine a len 5 % v EÚ, na Slovensku je pojem lokálny produkt vnímaný širšie: 22 % uviedlo, že musí byť vyrobený v regióne, 44 % vo vlastnej krajine a až 34 % v EÚ.

Pokiaľ ide o motiváciu, prečo ľudia uprednostňujú lokálne produkty, v Európe sa vytvorili dve veľké skupiny. Pre západnú Európu (s výnimkou Španielska a Portugalska) je to väčšinovo spôsob ochrany životného prostredia, pre východnú Európu (vrátane Slovenska) zasa prejav vlastenectva. Španieli ako dôvod uviedli, že nakupovať lokálne produkty je ich osobný cieľ, Portugalci to považujú za povinnosť. Obyvatelia Slovenska sú ochotnejší zaplatiť za lokálny produkt viac ako priemerný Európan (SR 68 %, priemer EÚ 61 %).

Lokálna spotreba je zodpovedná spotreba

Naši obyvatelia sa podľa prieskumu rozhodujú pre lokálne produkty preto, aby podporili ekonomiku (52 %) a zamestnanosť (51 %), ale aj preto, že ich považujú za kvalitnejšie (38 %) a ich zloženie v nich vzbudzuje dôveru (36 %).

Oproti európskemu priemeru sa vyskytlo niekoľko výraznejších odchýlok v odpovediach obyvateľov Slovenska, pokiaľ ide o dôvod nákupu lokálneho produktu. Zatiaľ čo štvrtina  respondentov v Európe si ich vyberá z dôvodu, že majú menší dopad na životné prostredie, u nás je to len 9 %. Naopak, za dôležitejší dôvod ako európsky priemer považujeme podporu zamestnanosti (SR 51 %, priemer EÚ 43 %) či to, že pôvod a zloženie lokálnych produktov v nás vzbudzuje dôveru (SR 36 %, priemer EÚ 32 %). Najviac dôverujeme produktom z našej krajiny a regiónu (95 %, resp. 94 %), najmenej produktom z Číny (32 %). Najdostupnejšie lokálne produkty sú podľa obyvateľov potraviny (91 %), ale aj vybavenie pre domácnosť – nábytok, dekorácie a pod. (73 %); pri nákupe tiež najviac uprednostňujú lokálne výrobky v potravinách (90 %). Najdôležitejším kritériom je však cena, a to bez ohľadu na oblasť nákupu (potraviny, nábytok, oblečenie, elektronika), na druhom mieste je v každej z oblastí kvalita.

Doba bezhotovostná

Až 40 % klientov Cetelem svoje kreditné karty v bankomatoch v roku 2018 vôbec nepoužilo. „Platby prostredníctvom platobných terminálov (POS) tvoria 63 % zo všetkých transakcií, pričom až 86 % platieb cez POS bolo realizovaných bezkontaktne,“ hovorí Michaela Kaňová, obchodná riaditeľka BNP PARIBAS PERSONAL FINANCE, pobočky zahraničnej banky. V e-shopoch platí svojou kreditnou kartou každý piaty klient. Kreditná karta sa stala bežným platobným nástrojom klientov Cetelem –najviac ňou platia v potravinách a na benzínových čerpacích staniciach (59 %), ale aj v lekárňach a drogériách (6,9 %) či v reštauráciách a baroch (5 %). Pokiaľ ide o platby v e-shopoch, najviac ich využívajú pri nákupe elektroniky (28 %), oblečenia (24 %) a pri platbách súvisiacich s cestovaním (15 %). Kreditné karty Cetelem majú na slovenskom trhu podiel 16 %.

Podiel nákupov na splátky v kamenných obchodoch oproti e-shopom postupne klesá, aj keď stále dominuje – splátkový predaj cez Cetelem využilo v kamenných predajniach 62 % klientov a v e-shopoch 38 % klientov. M. Kaňová dopĺňa, že sa vyrovnáva aj priemerná výška splátkového nákupu: „Rozdiel medzi kamennými predajňami  a e-shopmi v roku 2018 už predstavoval len 117 €, keď bol priemer hodnoty nákupu 627 €, resp.  510 €.“ Klienti Cetelemu na splátky nakupujú predovšetkým čiernu a bielu techniku, ale aj nábytok či produkty pre záhradu, šport a hobby.

Rebríček pôžičiek v Ceteleme vedie s 59 % bezúčelová pôžička a jej priemerná výška bola v roku 2018 na úrovni 6 600 €. Na konsolidáciu svojich doterajších úverových produktov ju využilo 33 % klientov v priemernej výške 19 200 €. Účelovú pôžičku si zobralo 6 % klientov a jej priemerná výška bola 20 100 €. Cetelem poskytuje ako jediná banka na trhu pôžičku bez ručiteľa či zabezpečenia až do výšky 50 000 €. Klienti za jej vybavenie neplatia žiaden poplatok a môžu získať úrok už od 5,9 % ročne.

Zdroj: TS

 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá