Parkovanie v Bratislave sa má od základov zmeniť, šoférov chce mesto nalákať do MHD

  • Parkovanie v Bratislave by sa malo od základov zmeniť
  • Nový primátor Bratislavy chce obyvateľov prilákať do mestkej hromadnej dopravy
  • Šoférov by mala motivovať rovnaká cena za ročné rezidenčné parkovanie aj električenku
cover
pixabay.com,odkazprestarostu.sk
  • Parkovanie v Bratislave by sa malo od základov zmeniť
  • Nový primátor Bratislavy chce obyvateľov prilákať do mestkej hromadnej dopravy
  • Šoférov by mala motivovať rovnaká cena za ročné rezidenčné parkovanie aj električenku

Bratislava je ešte stále hlavným mestom áut a to aj napriek tomu, že ekologicky aj finančne najvýhodnejšou formou dopravy pre mestá je nemotorová doprava – teda pešia a cyklistická. Za všetko hovoria aj čísla. V Bratislave je momentálne evidovaných viac ako 290-tisíc áut. V celom Bratislavskom kraji je ich vyše 390-tisíc. Väčšina z nich jazdí po cestách nášho hlavného mesta.

Podľa výskumov má 51,3 % obyvateľov Bratislavy kedykoľvek k dispozícii auto, 12,4 % iba príležitostne a len 36,3 % udáva, že ho k dispozícii nemá vôbec. Vodičský preukaz vlastní 60,4 % obyvateľov Bratislavy.

Samostatnou kapitolou je vplyv dopravy na životné prostredie v meste. Už v roku 2005 vyprodukovala Bratislava 2 407 308 ton CO2, z čoho až 33,9 % (816 733 ton CO2) pochádzalo len z dopravy. Experti z Inštitútu pre environmentálnu politiku odhadujú, že na následky ochorení zo znečistenia ovzdušia zomrie na Slovensku predčasne vyše 5 600 ľudí ročne.

Bratislavu čakajú v budúcom roku zmeny v parkovaní

S neustále narastajúcim počtom áut je samozrejme veľmi pálčivou témou aj parkovanie. Zaujímavé je pritom zistenie, že až 80 % osobných automobilov parkuje na verejných priestranstvách a 18 % automobilov na súkromnom pozemku.

Vyriešiť túto situáciu si dáva za cieľ aj čerstvý primátor hlavného mesta – Matúś Vallo a jeho Plán BratislavyV tom navrhuje zavedenie ročného rezidentského parkovania v cene 299 eur s tým, že šofér získa rôzne výhody ako je električenka, ktorá momentálne stojí 262 eur, ale aj zľavu na bikesharing či car sharing. Bratislavčanov chcú takto prilákať do hromadnej dopravy.

Rezidenti

Rezidentom, ktorí parkujú na verejných priestranstvách v blízkosti bydliska, vznikne povinnosť zakúpiť si raz ročne rezidenčnú parkovaciu kartu. S ňou budú môcť parkovať neobmedzene v okolí bydliska. Držiteľ vozidla taktiež získa na rovnaké obdobie neobmedzený lístok na MHD.

Ostatní (nerezidenti)

Parkovanie nerezidentov (t. j. abonentské karty) sú navrhnuté s týždennou platnosťou. Ich cena je 16 až 30 eur, podľa zóny. Takto sa majú môžu napr. ľudia, čo do Bratislavy dochádzajú za prácou na týždňovky, rozhodnúť, či daný týždeň prídu autom alebo inak.

Ak by mali zakúpenú celoročnú abonentskú parkovaciu kartu, určite by prišli autom. Cieľom je motivovať ľudí, aby dochádzali do Bratislavy radšej verejnou dopravou – napr. železničnou alebo autobusovou. Ak sa však rozhodnú prísť autom a zakúpia si týždenný parkovací lístok, získajú neobmedzený prístup na MHD po dobu platnosti parkovacej karty. Aj tu je cieľom motivovať ľudí nechať auto na sídlisku a v rámci mesta jazdi MHD, čo bude mať pozitívny efekt na prejazdnosť ciest i parkovacie kapacity v cieľovej destinácii,” dodáva vedúci kapitoly Mobility v Pláne Bratislava.

Zobraziť celú galériu (4)
zdroj: Plán Bratislava

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech