Patrik Horný: U nás nesedí žiadateľ pred komisiou s úzkym zameraním, ale prednáša pred desiatkami veľmi rozličných osobností

Tomáš Osvald / 14. júna 2015 / Lifehacking

Crowdberry, slovenská platforma pre financovanie startupov a zaujímavých projektov. O tom, čo táto platforma ponúka a aké sú jej ciele nám porozprával jeden z jej zakladateľov Patrik Horný.

 

Ahoj Patrik, na úvod by si sa nám mohol v skratke predstaviť, počuli sme, že máš celkom zaujímavú minulosť.

Dá sa povedať, že som doteraz videl a zažil dosť, to je pravda (úsmev). Ale vždy sa snažím pozerať dopredu a pýtam sa, či som schopný moje skúsenosti aj efektívne využiť. Napríklad, ako zúžitkovať štúdium technickej kybernetiky v Drážďanoch v časoch revolúcie a zjednotenia Nemecka. To bola veľká skúsenosť. Alebo, v 90tych rokoch, som mal možnosť byť súčasťou centrálneho tímu v jednom nadnárodnom holdingu, ktorý rastol z 5.000 na 15.000 pracovníkov a pritom žiť v Berline a vo Viedni paralelne… Na tomto základe bola moja poradenská kariéra vlastne prirodzeným pokračovaním. Mal som klientov v Rakúsku, Nemecku, Švajčiarsku, Česku a aj na Slovensku. Dá sa povedať, že takmer vo všetkých odvetviach, ale najviac vo finančnom sektore. Vždy som sa ale snažil byť lídrom a spolutvoriť kreatívnu kultúru, k čomu som mal tiež výnimočné príležitosti. Veľmi si toho vážim.

 

 

 

Údajne sa na Slovensku pre startupy schyľuje k lepším časom. Ako máš v tom prsty ty?

Nielen startupom, ale aj inovatívnym a kreatívnym ľuďom. Z korporátneho sveta som prešiel do komunity founderov, zakladateľov… však už bolo na čase. Áno, chcem sa podieľať na tvorbe nových ekosystémov, kreatívneho prostredia a myslím si, že som pomaly našiel to „pravé orechové“. A môžem tak využiť skúsenosti z poradenstva, prepájať ľudí a pracovať s veľkými firmami ako aj malými startupmi, jednoducho byť na špici inovácie. Toto všetko mi umožňuje naša nová platforma Crowdberry a spolupráca s Launcherom.

Crowdberry – equity crowdfunding platforma

 

Aký je rozdiel medzi štandardnými crowdfundigovými portálmi a Crowdberry? Či ide o úplne dve odlišné veci?

My sme niečo, ako klub business anjelov, pracujeme s crowdom, ktorý nie je anonymný. Aj prepojenie na privátne bankovníctvo Tatra banky a osobný prístup k investorom je odlišný s bežným crowdfundingom a je pre nás výhodou. Náš prístup k startupom-kandidátom je iný, ako majú internetové portály, pretože cez nás sa investori ako fyzické osoby priamo stávajú spolumajiteľmi spoločností, nekupujú iba produkty a ani nepožičiavajú peniaze.

 

 

 

Dá sa teda povedať, že je to skôr crowdsourcing? Je aj tu rozdiel?

Tie názvoslovia splývajú, hlavne pre startupy, dôležité je porozumieť našej misii: my spájame kvalitné inovácie, inovatívne firmy s doposiaľ nedostupnou komunitou privátnych investorov, a v tom vidím veľký potenciál. Sú tu aj synergie aj smart money. Veríme, že objavíme a podporíme projekty, ktoré hľadajú prepojenie skúseností našich investorov-bekerov s ich nápadmi a využijú ponuku Crowdberry na podporu pri formulácií obchodných plánov a koncipovaní ich nových ekosystémov.  Tu sa cítime silní.

 

Prečo by mal niekto hľadať investície u vás a nie cez štandardné investičné spoločnosti?

Náš crowd má predsa len širšie spektrum skúseností a znalostí. U nás nesedí žiadateľ pred komisiou s úzkym zameraním, ale prednáša pred desiatkami veľmi rozličných osobností. Tento proces je efektívnejší a vytvára viac synergií. 

 

Koľko peňazí je pripravených pre startupy? Ide o klasické seed investície, či je možno raisnúť aj vyššie sumy?

Sme ešte na začiatku, ale podľa predbežného komitmentu našich investorov, budeme schopní aktivovať aj väčšie sumy v rádoch miliónov Eur. Uvidíme, čo trh potrebuje. Chceme ale aj ko-investovať s inými platformami zo Slovenska a aj zo zahraničia, máme kontakty v EU, ale aj v USA. Limitom je množstvo lokálnych inovácií.

 

 

 

Aké % si pýtate?

Nesieme riziko, že jednotlivé kampane neskončia úspešne a do všetkých kandidátskych projektov investujeme rozsiahle služby pri príprave kampaní a feedbacku žiadateľom o investíciu. S každým pracujeme individuálne, pretože sme Crowdberry, niečo ako privátne bankovníctvo v inováciách. Naša cena je 8% z objemu úspešnej transakcie.

  

Ponúkate okrem peňazí aj know-how a kontakty? Na akých investorov sa majú startupy pripraviť v Crowdberry?

Ako z podstaty nášho biznis modelu vyplýva, náš crowd sú lokálni úspešní lídri a podnikatelia, prierezovo zo všetkých oblastí ekonomiky. Sú nároční na kvalitu prípravy investičného projektu, ale sú otvorení novým, netradičným veciam. Riešili sme s nimi napríklad aj otázku, či bude Crowdberry vyberať aj netradičné inovácie, príkladom bola oblasť medicíny. Samozrejme, áno, my chceme pripraviť a ponúknuť celé spektrum projektov. Bremeno bude ale aj na Crowdberry, a to pripraviť dostatočné podklady v rámci našej predselekcie a due dilligence. Budujeme si na to siete partnerov a ja osobne do toho chcem vniesť moje skúsenosti a aj kontakty, ktoré som získal po celom svete.

 

Kto bude rozhodovať, aké startupy získajú investíciu? Máte už nejaké prvé lastovičky, ktoré sa prihlásili?

Máme lastovičky a máme aj jastrabov. V prvom rade vsádzame na inteligenciu nášho crowdu. Oni rozhodnú. Tím Crowdberry predselektuje – oddelí zrno od pliev. Napríklad poradí žiadateľovi, usilovať sa o investíciu neskôr, keď bude viac pripravený, alebo mu dá feedback, že trh, na ktorý smeruje, vlastne už ani neexistuje… Veľké nároky máme aj na profil spoločnosti a tím žiadateľa a taktiež na tzv. compliance v ohľade právnych a finančných rizík. 

 

 

Kto je otcom tohto nápadu?

V tejto otázke sa nepatrí privlastňovať si priveľké zásluhy. Rodičia nápadu sú klienti Tatra banka Private Banking, ktorí sa možnosti investícií do startupov dožadovali. Ale to by samozrejme nestačilo, riaditeľka TB Private banking, Katarína Boleďovičová, bola a je spolutvorkyňa a ambasádorka tejto myšlienky. A presadiť takéto veci nie je ľahké, predovšetkým, ak na tom Tatra banka priamo nič nezarobí. Ja som od začiatku prevzal úlohu spolutvorcu a kreatívneho katalyzátora, to som bol ešte v roli Partnera v jednej poradenskej firme. Neskôr s tímom v Launcheri sme sa podujali na dotvorenie nápadu a implementáciu.

  

Niečo, čo by si chcel ešte odkázať čitateľom Startitup? :)

Nebáť sa ísť až na podstatu veci.

 

 

Patrikovi ďakujem za rozhovor a Crowdberry prajeme množstvo úspešných projektov.

Pridať komentár (0)