Pičus Viktora Freša nie je ničím výnimočný, no aj tak nezostane nepovšimnutým

  • Vo Viktorových dielach nie je potrebné hľadať veľké témy, jeho diela sa netvária kriticky a neposkytujú riešenia problémov, no aj tak ich ľudia milujú.
fo
facebook.com/viktor.frsoinstagram.com/viktorfreso
  • Vo Viktorových dielach nie je potrebné hľadať veľké témy, jeho diela sa netvária kriticky a neposkytujú riešenia problémov, no aj tak ich ľudia milujú.

Viktor Frešo študoval sochárstvo v rodnej Bratislave na Vysokej škole výtvarných umení, maľbu a nové médiá v Prahe na Akadémii výtvarných umení. Predstavuje prototyp súčasného umelca, ktorý sa s ľahkosťou a nezáväzne pohybuje medzi výtvarnými médiami (objekt, maľba, inštalácia, fotografia, texty) polemizuje s ich vlastnou umeleckou podstatou, pričom ju často narúša alebo neguje.

 


S hravosťou, humorom a zároveň s ľahkosťou sebe vlastnou, umelec reflektuje dnešnú spoločenskú a kultúrnu situáciu. Jeho tvorba je zložená z netypických konceptov a projektov, ktoré kriticky reagujú na výtvarnú scénu. Divákov vie bezpochyby zaujať zdanlivým kontrastom medzi obrovským egom, spojeným so sebaironickou pokorou. Viktor aktívne vystavuje na prestížnych medzinárodných umeleckých veľtrhoch, ako je Art Basel vo Švajčiarsku alebo Miami.


Vo svojom umení sa snaží zachytiť predovšetkým pocit zo seba samého a svoju osobnosť. Pri svojej práci sa nespolieha len na určité zaužívané umelecké štýly. Práve naopak. Viktor hľadá nové smery, technológie, ktoré jeho tvorbu odlíšia od zvyšku moderného umenia.

Na slovenskej scéne si vybudoval pomerne silné meno. Avšak názory na jeho tvorbu sa líšia. Je to typ umelca, ktorého ľudia buď milujú, alebo nenávidia. To však Viktorovi celkom vyhovuje, umenia má predsa vyvolať emócie a diela tohto Bratislavčana to určite dokážu.

Na dražbe v aukčnej spoločnosti SOGA patrilo jeho známe dielo Pičus k najúspešnejším kúskom. Aj keď to mnohí nečakali, socha sa vydražila za 4 500 eur, čo je na slovenské pomery naozaj slušná ponuka.

 

Frešova taktika je byť videný a mediálne propagovaný, získať pozornosť publika, zberateľa, inštitucionálneho kritika, kurátora. Táto taktika je pravdepodobne jednoznačná len v jedinom bode – túžbou zaujať. Inak nemá ďalšie obmedzenia. Frešo v jednej chvíli zaplní košický Dóm a jeho svetelná inštalácia Boh je láska tróni v našej najväčšej katedrále, o pár dní na americkom veľtrhu predáva objekty – gitary a Pičusov.

 

Frešo nám prostredníctvom svojej sochy ukazuje to, čo chceme vidieť – bezvýznamnosť a nedôležitosť tých druhých. Zástup Pičusov (aj ich zberateľov) tak môže rásť do nekonečna….

 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá