Po novom by Slováci mali nájsť kalorickú tabuľku aj na borovičke

  • Kalorické tabuľky aj na fľaši piva, vína či tvrdého alkoholu
  • Presne to sľubuje Európska komisia do roku 2021
  • Alkohol má dnes medzi inými potravinami výnimku a konzument tak nevie koľko energie s jednotlivými dúškami nápoja príjme
pivo1
pexels.com
  • Kalorické tabuľky aj na fľaši piva, vína či tvrdého alkoholu
  • Presne to sľubuje Európska komisia do roku 2021
  • Alkohol má dnes medzi inými potravinami výnimku a konzument tak nevie koľko energie s jednotlivými dúškami nápoja príjme

Informácie o tom, koľko majú alkoholické nápoje kalórií či cukru, by mali byť zhruba do dvoch rokov na očiach zákazníkov. Teraz začal hlavný boj o to, či tieto informácie budú priamo na fľaši, alebo bude stačiť, že ich výrobca zverejní na internetových stránkach.

Podľa Európskej Komisie by sa už čoskoro mali ku každému spotrebiteľovi dostať detailné údaje o tom, ktorý alkohol má koľko kalórií. Doteraz alkohol, presnejšie nápoje s obsahom alkoholu nad 1,2 mali medzi všetkými potravinami výnimku. Jeho výrobcovia nemuseli uvádzať, akú má kalorickú hodnotu a taktiež po nich nikto nechcel publikovanie podrobnejšej nutričnej ​​tabuľky s údajmi o ďalších zložkách, ktoré výrobok obsahuje.

Jedenásť pollitrov desiatky od Gambrinusu by malo byť maximum pre človeka, ktorý si stráži kalórie. Do dvojtisícové dennej odporúčanej dávky sa ich jednoducho viac nezmestí a ešte k tomu by si v daný deň nemohol nič jesť.

Odborníci na výživu sa zhodujú, že alkohol je energeticky veľmi výdatný, a preto nevidia dôvod, prečo by mal mať výnimku v označovaní oproti potravinám a nealkoholickým nápojom, kde je uvádzanie nutričných hodnôt povinné. Pivári a vinári chcú, aby sa údaje v kalóriách uvádzali na 100 mililitrov, ako je tomu obvykle u potravín a nealka. Producenti tvrdého alkoholu namietajú, že takéto množstvo je príliš vysoké.

„Je rozdiel vypiť sto mililitrov liehoviny alebo vína či piva. V tejto kategórii sme jednoznačne diskriminovaní, a ak budeme musieť uvádzať nutričnú či energetickú hodnotu, tak ju uvedieme na servisné dávku, čo v našom prípade je 0,02 litra alebo 0,04 litra,“ hovorí Josef Nejedlý, šéf výrobcu liehovín Fruko-Schulz.

Spory vyvoláva otázka, kam s novými údajmi. A výrobcovia sú opäť rozdelení. Kým pivovarníci sa prispôsobujú a publikujú ich na fľaši aj na webe, vinári a liehovarníci by údaje najradšej zverejňovali len na internete. Vinári a liehovarníci majú totižto už dnes toľko povinných údajov, ktoré musia uvádzať na etikete, že pre ďalšie informácie tam už jednoducho nezostáva miesto.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá