Populárna sieť výlučne slovenských potravín Starý Otec minulý rok zvýšila tržby, ale aj stratu. Aký je jej príbeh?

Jakub Jablonický / 17. mája 2017 / Biznis

Starý Otec každým rokom rastie a je dôkazom, že Slováci majú o kvalitné potraviny záujem.

Starý Otec je sieť predajní s potravinami, ktorá stavila na kvalitu a lokálnosť. Na trhu pôsobí už 5 rokov a definuje sa svojím príklonom ku slovenským tradíciám a nekompromisným zameraním na kvalitné slovenské potraviny. Také, čo sa u nás naozaj vyrobia, nie len zabalia.

„Samotná myšlienka nám napadla zhruba 5 rokov dozadu. Bolo to obdobie, kedy nadnárodné reťazce likvidovali prostredníctvom dovezených potravín často nízkej kvality domácich výrobcov a maloobchodníkov. Ale vedeli sme, že existuje aj skupina ľudí, ktorým záleží na tom, čo jedia a privítali by kvalitné potraviny,“ povedal pre StartItUp zakladateľ Jozef Piroško.

Spravili preto malý pokus. Zohnali sedem klasických produktov ako sa robili kedysi – klasickú šunku, klobásky, jaternice, krvavničky, slaninu a tlačenku – a vytlačili 20-tisíc letákov pod značkou Starý Otec. A predali 700 kíl.

foto: FB/Starý Otec

V máji 2012 teda otvorili prvú predajňu v Cubicone. A za štyri roky je z jednej predajne už 12. Okrem toho majú aj vlastnú mäsovýrobu a pekáreň. Potraviny, ktoré predávajú, nie sú „iba“ slovenské, ale aj kvalitné a svojich dodávateľov si vyberajú veľmi dôkladne.

„Každého dodávateľa navštívime predtým, ako od neho začneme niečo brať. Pozrieme sa, ako získava surovinu, spracúva ju, celý proces ako výrobok vzniká. Máme mimoriadne prísne kritéria na to, čo produkt môže obsahovať. Nie každý je ich schopný splniť. Ďalej sa samozrejme musíme dohodnúť na cenách a logistike. Situácia je omnoho lepšia ako pred štyrmi rokmi, ale stále sú komodity, ktoré by sme radi predávali, ale nevieme pre ne zohnať dodávateľa.“ povedal pre StartItUp zakladateľ Jozef Piroško.

foto: FB/Starý Otec

Za minulý rok Starému Otcovi narástli tržby o 13% na 3,746 milióna eur, no zvýšila sa aj strata. Posledný zisk dosiahol v roku 2014. Strata v tomto prípade nie je prekvapením, keďže za štyri roky Starý Otec masívne narástol a investoval do nových prevádzok. Do budúcnosti neplánujú s rastom prestať, čo je dobré znamenie.

„Zatiaľ sme sa zameriavali na Bratislavu, ktorá má ešte určite potenciál niekoľkých predajní. Ďalej od Bratislavy je to skôr otázka kúpnej sily obyvateľstva, ale tiež je tam aj ľahšia možnosť dostať sa ku kvalitným produktom napríklad z fariem. Ak by sme sa pohli do zahraničia, tak najskôr asi do Prahy,“ povedal pre StartItUp zakladateľ Jozef Piroško.

foto: FB/Starý Otec

Starý Otec bol jedným z prvých biznisov, ktoré stavili na lokálnosť a kvalitu ešte predtým, ako to bolo cool. A vyplatilo sa. Na základe jeho úspechu si podnikatelia uvedomili, že o kvalitné potraviny je tu záujem, a začali pre ne tvoriť väčší priestor.

Prečítaj si rozhovor s Jozefom Piroškom TU.

Pridať komentár (0)