Postihuje desaťtisíce Slovákov. Z vyhorenia sa stáva “epidémia“. Takto sa jej môžeš zbaviť

  • Čím viac pracuješ, tým viac oddychu by si si mal dopriať na regeneráciu
  • Ak tento vzorec nedodržíš, skôr či neskôr budeš zrejme čeliť vyhoreniu
  • Keď sa tak už stalo, dostať sa z najhoršieho ti môže pomôcť týchto 7 aktivít
muz unava vyhorenie
Unsplash/Christian Erfurt
  • Čím viac pracuješ, tým viac oddychu by si si mal dopriať na regeneráciu
  • Ak tento vzorec nedodržíš, skôr či neskôr budeš zrejme čeliť vyhoreniu
  • Keď sa tak už stalo, dostať sa z najhoršieho ti môže pomôcť týchto 7 aktivít

Ak cítiš psychické, emocionálne i fyzické vyčerpanie, dôvodom môže byť aj dlhodobý a neriešený stres. Ak sú u teba prítomné aj znaky ako strata produktivity, zmena spánkového režimu, problémy so sústredením sa či pesimistické rozmýšľanie, je možné, že čelíš vyhoreniu, ktoré trápi čoraz viac ľudí.

Ako však z toho von? Zotaviť sa ti pomôže týchto 7 aktivít. 

#1 Denne si urob zoznam vecí, ktoré sa na teba valia

Ako uvádza portál Lifehack, zostavovanie akýchkoľvek zoznamov pôsobí na našu psychiku priam terapeuticky. Každé ráno si preto spíš zoznam vecí, ktoré by si mal stihnúť, aby si sa počas dňa už nestresoval tým, že na niečo zabudneš. Pri každej z nich pouvažuj nad tým, či si to nevieš nejak zjednodušiť, napríklad či niekoho nemôžeš požiadať o pomoc, alebo či niečo nemôžeš na niekoho delegovať. 

#2 Nauč sa robiť si prestávky

Naplánovať si celý deň od rána do noci je síce skvelé a vyzerá to prehľadne, no ak do svojho plánu nezahrnieš aj pravidelné prestávky, celý tvoj plán sa zosype, kvôli čomu bude tvoja nervozita v priebehu dňa len rásť a rásť. Nikto z nás totiž nie je stroj a nevydrží fungovať bez pauzy niekoľko hodín vkuse. 

#3 Rob čo najviac toho, v čom si dobrý

Ak robíš niečo čo ťa nebaví, ubíja ťa to, alebo v tom vôbec nie si dobrý, unavíš sa niekoľkonásobne viac ako pri práci, ktorá ťa baví a niečo ti dáva. Keď sa budeš venovať činnostiam, ktoré zodpovedajú tvojim schopnostiam, porastieš navyše aj osobnostne. Naopak, keď budeš robiť niečo, čo ti vôbec nesedí, z bludného kruhu vyhorenia sa zrejme nedostaneš. 

muz unava
zdroj: Unsplash/Adrian Swancar

#4 Akceptuj svoje slabosti

Príčinou vyhorenia je často aj to, že ľudia sa preceňujú. Niekedy chcú len sebe či kolegom dokázať, že nato majú, inokedy zas jednoducho nemajú inú možnosť. Ak však stojíš pred úlohou, s ktorou si nevieš rady, odsuň ju od seba čím skôr. Buď ju deleguj na niekoho iného, alebo si na jej vypracovanie najmi niekoho externého. 

Vyhorenie sa oficiálne stalo diagnózou, ktorá sa dá liečiť

#5 Vybuduj si systém podpory

Nemusíš mať desiatky priateľov, úplne ti postačí mať zopár pravých, ktorý ti vždy budú kryť chrbát. Dôležité je však mať niekoho, komu sa môžeš zdôveriť s tým, čo sa ti práve deje, a že niečo nie je v poriadku. Či už to bude kamarát alebo niekto blízky z rodiny, je len na tebe, no cieľom je tento problém v sebe nedusiť, ale dať ho zo seba von. 

#6 Nauč sa hovoriť NIE

Ak by si si mal z tohto všetkého odniesť len jedinú radu, nech je to táto. Najdôležitejšia vec, ktorú musíš spraviť, je naučiť sa hovoriť NIE. Musíš povedať NIE novým projektom, novým pracovným ponukám, ale aj stretnutiam, na ktoré sa necítiš. Keď sa budeš cítiť lepšie, všetko si vynahradíš. 

#7 Pozor na sociálne siete

A to hneď z dvoch dôvodov. Prvým je ten, že ťa môžu iritovať prikrášlené príbehy maximálne produktívnych ľudí, ktorí pomaly nepotrebujú ani spať. Pamätaj si, že internet znesie všetko. A po druhé – v internetových diskusiách nebolo ešte nikdy viac negativity a hejtu, ako v práve v tomto období. A to ti predsa určite nepomôže – práve naopak. Teraz je pre teba najdôležitejšie to, aby si si doprial toľko odpočinku, koľko je v tvojich možnostiach, a aby si sa čo najviac venoval aj tomu, čo ti prináša radosť zo života. 

Samozrejme, ak sa posnažíš aplikovať všetky tieto stratégie naraz, môže to pôsobiť skôr kontraproduktívne. Ako trefne upozorňuje aj portál Voice America v jednom zo svojich podcastov, vyhorenie neprichádza len tak – zvyčajne sa vyvíja celé mesiace čo roky. Preto aj osvojenie si istých stratégií jeho zvládania potrebuje určitý čas. 

Máš už s vyhorením osobnú skúsenosť?

Zdroje: lifehack.com, voiceamerica.com

Najnovšie video

Najnovší podcast

[Hacker Zdravia] Prekonal množstvo operácií a nevzdal to. Ak chceš byť lepší, musíš pokoriť svoje ego

Najnovšie