Prečo mladí ľudia prestali kupovať byty?

Martina Horváthová / 4. januára 2017 / Zaujímavosti

Vlastniť auto, byt, či nebodaj dom bolo donedávna meradlom úspechu. Dnes to však už neplatí. Stále väčší počet mladých ľudí po celom svete nemá záujem o kúpu nehnuteľnosti.

Výskum ukazuje, že ľudia vo veku 30-35 rokov, takzvaná generácia milénia, iba zriedkavo kupujú nehnuteľnosti. Ďalším faktom je, že dokonca nenakupujú ani veľmi drahé veci. V USA sa o tejto generácií hovorí aj ako o generácií nájomcov. Sociológovia zastávajú názor, že dôvodom je finančná kríza, ktorou trpia svetové ekonomiky. A to je to, prečo majú mladí strach z pôžičiek, alebo úverov. Najdôležitejším faktom ale je, že táto generácia má iné hodnoty ako mali ich rodičia. Častokrát prehodnocujú koncepciu úspechu a kúpu nehnuteľnosti priraďujú k úspechu len v prípade, ak ide o dlhodobú investíciu s úmyslom jej následného prenájmu. Investujú radšej do skúseností, športu, startupov. Ide o to, že nechcú prosperitu a stabilitu, ale časovú flexibilitu, finančnú a geografickú nezávislosť.

A Businessman Sits On A Beach Chair On The Beach Working On A Laptop Computer And Talking On The Phone With His Surfboard Sitting At His Feet; Tarifa Cadiz Andalusia Spain --- Image by © Ben Welsh/Design Pics/Corbis

foto: startitup.sk

Prečo je to tak?

Čoraz viac prejavujeme menší záujem o materiálne veci. Načo vlastniť auto, keď si môžeme zavolať taxík, zdieľať jazdu, či chodiť verejnou dopravou. Predsa auto niečo stojí, treba sa oň starať, servisovať ho, platiť poistku, či pohonné hmoty. Prečo si kupovať domček na krásnom mieste a chodiť tam na prázdniny, keď napríklad Airbnb ponúka ubytovanie takmer na každom mieste tejto planéty? Buď si človek vyberie možnosť, že bude splácať úver 30 rokov, alebo sa zmieri s tým, že si bude domov prenajímať. Podľa Forbes, moderný človek mení svoju prácu každé 3 roky. Za poslednú dekádu prišli psychológovia so zisteniami dokazujúcimi, že míňať peniaze na zážitky prináša viac šťastia a pocitu pohody, než kupovanie si nových vecí.

Carevale 2002

foto: startitup.sk

Vďaka zážitkom máme viac priateľov. Sociálna interakcia je medzi ľuďmi rozhodujúca, či už sa človek cíti šťastný alebo nie. Mať viac priateľov nás robí šťastnejšími. Budú tvojii kamaráti radšej počúvať príbehy, ako si sa túlali po zaujímavej krajine alebo koľko budeš splácať hypotéku? Pamätaj si, že aj zo zlej skúsenosti môže byť dobrý príbeh. Z hmotných vecí nie. Nakupovanie materiálnych statkov nám súčasne prináša starosti. Najmä v prípade, ak sú tieto veci drahé. Ak si kúpite dom, treba ho zariadiť a starať sa oň, zveľaďovať. Stále je však ohrozený, môžu ho vykradnúť, niečo sa pokazí. To isté platí o aute. Ale nikto si neodnesie tvoje skúsenosti a zážitky.

trave1

 

 

foto: favim.com

Každá vec stráca v priebehu času svoju hodnotu. Poznáš to, ideš si kúpiť mobilný telefón, a hneď ako ho zaplatíš klesne jeho hodnota.

Naši rodičia nemali možnosti, ktoré ponúka dnešná doba a nemohli cestovať tak ako my. Nedostali príležitosti na zakladanie si podnikov, preto všetky svoje peniaze investovali do domov a áut. Na skúsenostiach a zážitkoch naozaj záleží a častokrát sa stáva, že s nimi prichádzajú aj zaujímavé príležitosti. Preto ber najprv skúsenosti, to ostatné príde neskôr.

zdroj: brightside.me , zdroj titulnej fotografie: /napoleonfour.com, Jonas Berg/favim.com

Pridať komentár (0)