Prečo sa tak Bratislavčania pobláznili z Bubbleology?

Martin Bohunický / 11. mája 2016 / Business

O Bubbleology som nepočul od mojich kamarátov veľa dobrých slov, napriek tomu, že tam deti neustále stáli v radoch.

Nikdy som neprechovával sympatie k týmto značkám – nie som z tých, ktorý by sa nechal stiahnuť popularitou nejakého brandu a snažím sa brať veci racionálne. Takže aj na Bubbleology som sa pozeral cez prsty a prevracal očami vždy, keď som videl nadšené tínedžerky fotiť sa s pohárom v ruke.

Keďže ale nechcem byť tak negatívny, rozhodol som sa, že zistím, čo za tou popularitou je. Začal som teda menšou anketou u známych a kolegov – všetci majú 20-29 rokov. Mali ste už niekedy Bubbleology? Mali. Všetci. Raz. Nikomu to výrazne nechutilo. Niekomu to prišlo príliš sladké, inému to prišlo umelé.

Ak je to naozaj také zlé, prečo tam chodí toľko ľudí? Nemusí každému chodiť do isté, ale ak mi osem ľudí jednohlasne potvrdí, že to nestojí za nič, asi nebudem náhodne v kolektíve jediných ôsmych ľudí, ktorí tento čaj s bublinkami nemusia.

Vchádzam teda krátko po desiatej do Avionu a oproti mne idú dve decká, ktoré vyzerajú, že v stredu o 10-tej nemajú čo v obchodnom centre robiť a zastavujem ich. Chcel som sa ich spýtať, prečo nie sú v škole, ale potom si hovorím, že moja vec to nie je a som tu pracovne. Približne 13-ročný chalan a podobne stará baba s takým tým smiešnym, umelým a farebným skateboardom v ruke zastavujú a počúvajú moju otázku: „Čo vás na Bubbleology baví?“

IMG_0520

Baba pohotovo tvrdí, že to má len druhýkrát, ale že je to dobré. Chalan očividne svoju úlohu zobral vážnejšie, chvíľu sa zamyslel a najskôr za to kúzlo označil sladkú chuť. Potom opäť nachvíľu zaváhal a dodal, že ho baví kombinovať jednotlivé príchute. Je to jednoducho zábava, vyberať si z toho nekonečna kombinácií.

„A úprimne, nepijete to len preto, že je to cool?,“ pýtam sa a úprimnosť asi nečakám. Baba so skateboardom okamžite odmieta, že jej to chutí a je jej jedno, čo si o tom kto myslí. Presne túto odpoveď som čakal, jej autentickosť však nemám ako otestovať, viem ako marketing funguje a aký som bol, keď som bol v jej veku. Chalan je trošku otvorenejší a prezradil mi, že síce to tak nie je, no prvýkrát prišiel práve kvôli kamarátom. Ďakujem obom za ich čas a prichádzam k samotnému stánku.

Tam si staršia pani pýta dva čaje a nezabúda dodať, že je to pre deti. Akoby sa hanbila, že by to mala piť sama. Ale to je len môj dojem. Skúmam záhadnú procedúru, vyzerá to, že jeden čaj si vyžaduje dosť roboty. Prichádzam na rad a z množstva dostupných kombinácií absolútne netuším, ako začať.

IMG_0521

„Čaj? Zelený?,“ poviem neisto a potom sa priznávam, čo je účelom mojej návštevy. Milá slečna vyzerá, že ju jej práca celkom baví a púšťame sa do rozhovoru. Pri jej poznámke, že toto vôbec nie je značka pre deti, ale chodí sem aj mnoho dospelých ukazujem na špeciálny čaj českej Youtuberky Teri Blitzen, ktorú asi nepozná nikto nad 15 rokov. Aj ja len náhodou, keď som z nejakého dôvodu hľadal najpopulárnejšie Youtuberky. Vtedy priznáva, že marketing je naozaj cielený na mladých, z toho, čo počujem to však Bubbleology robí naozaj dobre – letné tábory, prepadovky na školách. Smejem sa pri pohľade na špeciálnu tyčinku Teri Blitzen, ktorej popis je ako keby nejaký hejter vegánov urážal nejaké jedlo – vraj je gluten free, no sugar, raw, bio aj vegan. Proste všetko.

Na moju otázku, čo je podľa nej kľúčom úspechu, najskôr odpovedá, že nápoj je jednoducho sladký. A keď si vypýtam niečo kyslejšie, akosi mám pocit, že mi stále chce ukázať, aký môže byť tento čaj sladký. Nakoniec pristupujem na kompromis a slečna mi namiešala nápoj s jablkom a limetkou, doplnený o nejaké farebné guličky a želé. Odpoveď sladké mi nestačí a keď idem trochu do hĺbky, tvrdí mi, že možných kombinácií je až 2800.

Dostávam svoj čaj a na prvý pokus to nie je až také zlé, ako by som čakal, no nič, za čo by som znova dal vyše 4 eurá. Srkám si svoj nápoj v kancelárií a postupne mi to začína dochádzať. „Keby je tam menej toho želé, možno by to bolo lepšie. A aké by to bolo, keby miesto limetky skúsim broskyňu?“ Začínajú ma fascinovať jednotlivé kombinácie a predstavujem si, ako by som svoj nápoj drobnými zmenami mohol vylepšiť. 

IMG_0518

BINGO! Asi som pochopil. Ok, do Bubbleology asi znova nepôjdem, veľkú časť úspechu určite zohráva silný marketing, no bude to práve tá kreativita pri výbere, ktorá tie decká tak baví. Nechutí ti tvoja kombinácia? Prídeš znova, urobíš pár zmien a snažíš sa postupne nájsť tú svoju – dokonalú. A keďže možností je toľko, nikdy nedostaneš pocit, že už je to ono, že nemôže byť lepšie.

Bubbleology síce priniesol na slovenský trh niečo úplne nové, čaj z Taiwanu zrejme pili doteraz len ľudia, ktorí boli v Taiwane, no to jednoducho nestačí. Pozri sa na McDonalds. Nie som jeho fanúšikom a na Slovensku ho navštevujem úplne minimálne, no hlavne na letiskách si medzi všetkými fastfoodami vyberiem práve ten. Prečo? Pretože presne viem, čo môžem očakávať. Po celom svete je ponuka viacmenej rovnaká, s veľmi podobnými cenami. Za úspechom McDonalds je podľa mňa práve jeho konzistencia pri jednotlivých prevádzkach.

Potom tu je napr. Starbucks, ktorý svoju prvú slovenskú pobočku otvorí už za 3 týždne. Uspel by Starbucks ako kaviareň len tak? Pravdepodobne nie, medzi kávičkármi by si jednoducho nikdy nenašiel miesto. Starbucks však dostal svoju kávu netradičným prístupom práve k tým, ktorí možno doteraz kávu ani nepili.

IMG_0522

A Bubbleology? Mohli priniesť na Slovensko nový čaj, no bez všetkých možností, ktoré ponúka a bez tej hravosti, ktorú nákup nápoja sprevádza by to asi nestačilo. Fanúšik tejto firmy sa zo mňa nestal, nechám to na mladších. No Bubbleology môže svojim prístupom inšpirovať každého jedného podnikateľa. Na Slovensku sa presadili náramne a žiadna náhoda to nie je. Daj ľuďom možnosť tvoriť, daj ľuďom vždy iný zážitok, dovoľ im, aby si ten zážitok vytvárali sami. A garantujem ti, že oni sa vrátia.

zdroj fotografií: autor

Pridať komentár (0)