Prečo volím vždy to slovenské?

  • Zo všetkých strán počúvam, ako Slováci nadávajú, že si u nás veľké zahraničné firmy diktujú podmienky a že na druhej strane, úspešných slovenských firiem je doma aj vo svete minimum. Je pritom nad slnko jasné, že nikto nie je spokojný s tým, ako zahraničné firmy dominujú nášmu trhu. No a ja sa teda pýtam: Prečo potom bežný Slovák vo väčšine prípadov, keď ma na výber, nevolí to slovenské?
collage Slovenske
  • Zo všetkých strán počúvam, ako Slováci nadávajú, že si u nás veľké zahraničné firmy diktujú podmienky a že na druhej strane, úspešných slovenských firiem je doma aj vo svete minimum. Je pritom nad slnko jasné, že nikto nie je spokojný s tým, ako zahraničné firmy dominujú nášmu trhu. No a ja sa teda pýtam: Prečo potom bežný Slovák vo väčšine prípadov, keď ma na výber, nevolí to slovenské?

Keď na StartItUp uverejníme článok o zaujímavom slovenskom projekte, takmer na 100% sa pod ním objaví zopár komentárov o tom, ako vlastne vôbec nemá šancu, lebo už existuje taká a taká konkurencia. Je jedno, či sa nápad niečím odlišuje alebo by ho tento rozdiel mohol dostať pred konkurentov, množstvo Slovákov ho okamžite odpíše. No a potom tí istí ľudia nadávajú, ako nás majú v hrsti zahraničné korporácie a ako sa zo Slovenska nedá podnikať.

 

4886889118_f752fed997_b

foto: Flickr/asebest

 

Možno by si to v živote nepovedal, ale TY môžeš všetko zmeniť

Stačí zmeniť rozmýšľanie – to som si povedal ja. A prestal som tak veľmi využívať služby zahraničných firiem, volím miesto toho radšej to slovenské. Uvedomil som si totiž, že som to práve ja, kto rozhoduje o budúcnosti mladých slovenských firiem – veď predsa, ako môžu uspieť na medzinárodných trhoch, keď ich my, Slováci nepodporíme ani na tom lokálnom? No a neviem ako ty, ale ja chcem, aby množstvo slovenských firiem rástlo u nás, ako aj v zahraničí. Prečo?

Odpoveď je celkom jednoduchá: Pretože robia vizitku Slovensku. Nie je zložité uvedomiť si, že keď bude zvyšok sveta považovať Slovensko za krajinu s dobrými nápadmi, ľahšie si nájdeš v zahraničí správny kontakt pre ten svoj. Ľahšie nájdeš investora, partnera a v konečnom dôsledku aj uplatnenie. Keď ale budeme na Slovensku miesto lokálnych projektov využívať služby ich gigantických zahraničných konkurentov, nikdy sa nič nezmení.

3831965952_0be451e88b_b

foto: Flickr/Harald Groven

 

Ja však zmenu chcem a verím, že nie som jediný

Predsavzal som si, že budem dávať prednosť slovenským firmám pred tými zahraničnými. Presne preto som pre kamarátov zo Španielska, ktorí za mnou nedávno na pár dní prileteli, privolal HopIN a nie Uber či Liftago. Tak trochu som tak spravil reklamu domácej slovenskej firme, ktorá však, aj napriek „Uber efektu“, dokáže byť slušne inovatívna a stále jazdiť s najväčším počtom taxíkov v Bratislave. No hlavne som tak spravil reklamu Slovensku. A oplatilo sa, Slováci ma nesklamali – chalani potom jazdili s HopINom počas celého pobytu (dokonca sa im páčilo, že je viac „taxi“ ako Uber).

Čo chcem ale povedať je, že práve Slovák musí byť ten, kto podporí slovenské firmy, pretože nik iný to za neho robiť nebude. Vždy si preto nahodím do notebooku radšej ESET, aj keď mám predinštalovaný McAfee, každému rád odporučím Sygic (možno sa aj tvárim, že iné GPS softvéri ani nepoznám) a na každom evente nahodím aspoň jednu otázku cez Slido. No a keď na Slovensku vznikne nová zaujímavá aplikácia, hneď ju mám v mobile a na StartItUp o nej zaručene nájdeš článok.

Tak sa nad týmto všetkým skús prosím zamyslieť predtým, ako pod neho hodíš komentár, ktorým ju hneď odsúdiš.

slovaci mafa

zdroj titulnej fotografie: wiki/autorská fotografia

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech