Rene Kruijt z Heineken Slovensko: Najradšej by sme pivo nevyrábali do PET fliaš a plechoviek

  • Podľa návrhu Európskej komisie budú musieť členské krajiny do roku 2025 zabezpečiť zber minimálne 90 % vyrobených PET fliaš a plechoviek
  • Zmenám sa samozrejme musia prispôsobiť aj veľké spoločnosti, ktoré ich denne produkujú tisíce
  • Medzi také patrí aj Heineken Slovensko, na čele s novým generálnym riaditeľom Rene Kruijtom, ktorý sa vyjadril k novému trendu zálohovania
  • Sám je toho názoru, že v ideálnom svete pivárov by sa Slováci vrátili k tradičnej sklenenej fľaši
Heinen Slovensko
  • Podľa návrhu Európskej komisie budú musieť členské krajiny do roku 2025 zabezpečiť zber minimálne 90 % vyrobených PET fliaš a plechoviek
  • Zmenám sa samozrejme musia prispôsobiť aj veľké spoločnosti, ktoré ich denne produkujú tisíce
  • Medzi také patrí aj Heineken Slovensko, na čele s novým generálnym riaditeľom Rene Kruijtom, ktorý sa vyjadril k novému trendu zálohovania
  • Sám je toho názoru, že v ideálnom svete pivárov by sa Slováci vrátili k tradičnej sklenenej fľaši

Okrem spoplatnenia ľahkých plastových tašiek sa v rámci boja za čistejšie životné prostredie na Slovensku pracuje na spustení zálohovania PET fliaš a plechoviek. Envirorezort odhaduje, že suma za zálohovanie PET fľaše by sa mala pohybovať okolo 12 centov, pri plechovke by to malo byť 10 centov.

Podľa prieskumu agentúry AKO, zálohovanie podporuje viac ako 86 % opýtaných Slovákov. Vítajú ho aj vodohospodári, ktorí za jeden rok vynaložili 400-tisíc eur na čistenie vodných plôch a tokov. V roku 2017 vytiahli z riek a jazier 700 ton odpadu, pričom významnou zložkou tohto objemu boli práve PET fľaše a plechovky.

Podľa analýz sa na slovenský trh ročne uvedie zhruba jedna miliarda PET fliaš, pričom vyzbierať sa dokáže len približne 60 %. Podľa skúseností zo zahraničia je zavedenie zálohovania overený spôsob, ako zvýšiť množstvo vyzbieraných PET fliaš nad 90 %. Zálohovanie by sa malo v praxi na Slovensku začať v roku 2022. Mnohí ľudia, ale aj dodávatelia, sú skeptickí a nevylučujú zdražovanie produktov, ktorých sa záloha bude týkať.

zdroj: pexels.com

Ako vníma zálohovanie a možné zvyšovanie cien produktov, objasnilo aj zastúpenie Heineken Slovensko, spoločnosti, ktorá na Slovensku predáva niekoľko značiek piva, medzi ktoré patria: Zlatý Bažant, Corgoň, Kelt, regionálny Martiner, ako aj Krušovice, Starobrno a Desperados či Strongbow. Denne tak do obehu púšťa obrovské množstvo plechoviek ako aj PET fliaš, ktoré sa v budúcnosti budú musieť predávať aj s depozitom.

Zo skúseností z krajín EÚ, ktoré už zaviedli depozity vieme, že nevyhnutne nemusí vzrásť cena konečného produktu. Ale samozrejme, že tento depozit musí byť zaplatený, a tak pri nákupe automaticky navýši cenu produktu. No v momente, kedy zákazník prinesie naspäť obal, samozrejme dostane peniaze naspäť,” hovorí generálny riaditeľ Heineken Slovensko Rene Kruijt.

zdroj: Pexels.com

Vedenie spoločnosti však pripomína aj fakt, že v celom procese bude potrebné investovať vysoké investície do nových technológií a zariadení, vďaka ktorým bude môcť nový zálohovací systém fungovať.

Dobre nastavený systém v praktickom prevedení, častokrát financuje chod samotného systému. Preto nemusia byť žiadne dodatočné náklady refakturované v konečnej cene produktu. Ale systém musí byť dobre a efektívne nastavený už od začiatku,” pokračuje R. Kruijt.

Heineken je toho názoru, že ak by na súčasnom trhu prevzal svoj zásadný podiel zodpovednosti štát, výrobca ako aj zákazník, tak by zrejme ani nebolo nutné žiadnu novú zálohovaciu schému zavádzať, pretože by sme dokázali odpad vyzbierať a zrecyklovať už v existujúcom systéme.

zdroj: Heineken Slovensko

Ak by sme žili v ideálnom svete pivárov, tak by sa konzumenti vrátili k tradičnej sklenenej fľaši, aby sme nemuseli pivo vôbec vyrábať do PET fliaš a plechoviek, pretože práve sklenená fľaša je tradičným obalom piva. Avšak toto rozhodnutie nie je na nás, pretože my len sledujeme trendy konzumentov. Tí chcú okrem rozmanitosti chutí v nápojoch aj praktickosť a pohodlné riešenia,” uzatvára generálny riaditeľ.

Spoločnosť si však je vedomá, že do budúcnosti už nebude možné pozerať sa len na preferencie zákazníkov, ale bude potrebné robiť veci inak aj smerom k odbremeneniu životného prostredia od záťaže, ktorú človek vytvára.

Slováci a pivo

Podľa údajov Štatistického úradu SR ročná spotreba piva na obyvateľa na Slovensku predstavuje 72 litrov, respektíve 144 veľkých pív. Slováci najčastejšie siahajú po miestnej produkcii (58 %). Keď volia pivo z dovozu, je to z 90 % české pivo.

Čistý zisk druhého najväčšieho pivovaru na svete sa za tri mesiace do konca marca 2019 zvýšil na 299 miliónov eur z 260 miliónov eur v rovnakom období vlani, informáciu priniesla TASR.

Pivovarnícka skupina uviedla, že konsolidovaný objem predaného piva v prvých troch mesiacoch roka vzrástol o 4,3 % na 52,7 milióna hektolitrov. Pod tento výsledok sa podpísal rast predaja takmer na všetkých trhoch.

zdroj: minzp.sk, TASR

Najnovšie video