Retropodnikanie je na Slovensku opäť v móde. V čom sa dnes opäť oplatí robiť biznis?

  • Boli časy, kedy tými najcennejšími remeselníkmi boli cukrári, pekári, čipkári či ten, kto dokázal vyrobiť parádny nábytok
  • Nie len v móde platí, že trendy sa vracajú
  • Práca v týchto oblastiach sa dnes opäť z hobby stáva plnohodnotnou zárobkovou činnosťou
PPP
Facebook/modranska, Unsplash
  • Boli časy, kedy tými najcennejšími remeselníkmi boli cukrári, pekári, čipkári či ten, kto dokázal vyrobiť parádny nábytok
  • Nie len v móde platí, že trendy sa vracajú
  • Práca v týchto oblastiach sa dnes opäť z hobby stáva plnohodnotnou zárobkovou činnosťou

Vieš si predstaviť obdobie, kedy tým najmajetnejším v okolí nebol manažér banky ani CEO vychyteného startupu, ale ten, ktorý si zarábal remeslom? Určite si si všimol, že dnes je opäť ten čas, kedy po slabom útlme sú najviac trendy tí, ktorí si zarábajú handmade výrobkami. Nuž a aj z pohľadu na čísla je jasné, že je to biznis, ktorý sa oplatí robiť, ak ťa baví.

Sladký biznis

Cukrári sú opäť na piedestáli. Raw torty, cheesecaky, vegánske koláčiky, brownies, punčáky aj bratislavské rožky dokážu šikovným cukrárom na Slovensku vskutku dobre zarobiť. Veď si len prelistuj svoj Instagram a zistíš, koľkých pre ich krásne sladké výtvory sleduješ. Skvelým príkladom môže byť napríklad Lucia Gažová z Trnavy. Bývalá modelka rozbehla pod značkou Lulus bakery svoju dielňu s tortami pred pár rokmi po tom, ako vyštudovala marketing. Dnes nestíha prijímať objednávky a stihla vydať už dve knihy. Podľa oficiálnych zdrojov minulý rok pečením v podniku obrátila viac ako 60-tisíc eur. Zaujíma ťa viac? Prečítaj si náš rozhovor s Luciou TU.

Zobraziť celú galériu (5)
zdroj: lulusbakery.sk

V tomto odvetví môže byť skvelým príkladom napríklad aj známa bratislavská Fertucha. Malá rodinná pekáreň len pred rokom otvorila svoju druhú prevádzku, dnes je to už aj eshop. Pravé maslo, domáci tvaroh a smotana, čerstvé vajcia a ďalšie prísady od lokálnych výrobcov stoja za kvalitou samotných produktov, no a o marketing sa pravidelne stará poriadna kopa spokojných zákazníkov. Minulý rok boli tržby Fertuchy viac ako 340-tisíc eur a z roka na rok rastie. Trojica zakladateliek, ses­try Bar­bora a Petra Bilčíkové s ka­ma­rát­kou Lu­ciou Čier­nou, sa stali dokonca ví­ťazkami ti­tulu EY Za­čí­na­júci pod­ni­ka­teľ roka 2017 a pár ďalší zaujímavých drobností zo zákulisia si môžeš prečítať v našom rozhovore TU.

Zobraziť celú galériu (5)
zdroj: Facebook/Fertucha

Keramika

Nie len okolité krajiny sa môžu pochváliť bohatou históriou v oblasti keramikárstva. Slovensko má napríklad svoju modranskú, ktorá je tu s nami už od 90. rokov a stále je mimoriadne v kurze. Ich stánok vidíš snáď na každom dobrom trhu a už druhá generácia rodu Liškovcov ťahá tržby firmy rok čo rok vyššie. V roku 2017 predstavovali bezmála 43-tisíc eur, za čo s najväčšou pravdepodobnosťou môže tradičné remeslo prevedené v novom šate, pretože moderný, minimalistický dizajn modranskej dnes láka nie len staršiu generáciu ako by mnohí čakali. Aká je dnes filozofia značky, v čom spočíva jej jedinečnosť aj ako vyzerá jej typický zákazník, sa dočítaš v našom rozhovore priamo TU.

Zobraziť celú galériu (5)
zdroj: Facebook/modranska

Mastičkári

Prírodná kozmetika mala vždy navrch. Všetci sa chceme páčiť, všetci chceme voňať. A práve značky, ktoré sa venujú tejto oblasti sú na našom najväčšom portáli venovanom ručnej výrobe, Sashe.sk, bezkonkurenčne najviac obľúbené. Patrí sem napríklad značka Ponio, ktorá so svojimi pazúchmi a šampúchmi dokázala v roku 2017 obrátiť 246-tisíc eur alebo DULCIA natural, ktorá so sortimentom s podobnou filozofiou dosiahla tržby 376-tisíc eur. Za spomenutie však určite stojí aj značka Navia alebo Mydláreň.

Zobraziť celú galériu (5)
zdroj: Facebook/Ponio

Moderní garbiari

Práca s kožou tiež patrí medzi remeslá, ktoré si vieš pokojne predstaviť na stredovekých trhoch. Avšak aj dnes pekne vynáša. Stačí len presne vedieť, čo zákazník chce. Značka Dajana Rodriguez to napríklad vie veľmi presne a so svojimi zdobenými koženými kabelkami minulý rok dosiahla tržby 176-tisíc eur, má vlastnú kamennú predajňu a na sociálnych sieťach tisícky fanúšikov. Starší rozhovor o začiatkoch jej podnikania si môžeš prečítať TU.

Zobraziť celú galériu (5)
zdroj: dajanarodriguez.com

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK