Rok s covidom bol náročný, no potrebný, hovorí Šimon Staš z Mlsnacava. Robiť za minimálku nemá zmysel

  • Povedzme si to hneď zo začiatku na rovinu. Posledný rok bol náročný a na prvý pohľad nikomu v gastro brandži nepomohol
  • Samozrejme, môžeme ihneď začať oponovať a vyťahovať z rukáva zážitky a skúsenosti, pri ktorých by sa dalo jednoznačne povedať, že pomohol
  • Všetko zlé, čo so sebou prináša, treba premeniť na to dobré
pjimage (7)
Kavickari.sk
  • Povedzme si to hneď zo začiatku na rovinu. Posledný rok bol náročný a na prvý pohľad nikomu v gastro brandži nepomohol
  • Samozrejme, môžeme ihneď začať oponovať a vyťahovať z rukáva zážitky a skúsenosti, pri ktorých by sa dalo jednoznačne povedať, že pomohol
  • Všetko zlé, čo so sebou prináša, treba premeniť na to dobré

Editoriál píše Šimon Staš pre web Kávičkári.sk

Ono je to pri krízach tak. Niekomu sa darí, iným nie. Výrobca rúšok a dezinfekčných prostriedkov je nadšený, hoteliér premýšľa čo bude zajtra. Prípadne sám neverí tomu, že ešte stále „to nejako prežil“. Moje vysokoškolské vzdelanie mi prinieslo veľa poznania. V prvom rade viem, že existujú určité vlny – lepšie obdobia vzrastu sa striedajú s tými horšími. Rovnako tak viem, že krízy nezasahujú všetkých rovnako.

V rokoch 2008 až 2010 zrejme nebolo finančnú krízu veľmi cítiť v kaviarni, no pri nehnuteľnostiach výrazne. Naopak teraz, ceny dvojizbových bytov v Banskej Bystrici zdraželi medziročne o 16%, aj napriek Covidu. Jedna veta z mojich vysokoškolských čias mi však tento rok rezonuje v hlave o čosi viac: „Každá kríza prináša príležitosti.“ Znie to ako klišé, súhlasím. Na druhú stranu je to zrejme jediná vec, ktorá nás posledný rok hnala vpred. A nielen nás.

zdroj: Kavickari.sk

Riadenie v krajine je chaotické

Problémom však je, že zatvorenie a lockdown má svoje opodstatnenie a teda dovolím si tvrdiť, že naozaj má naše zdravie prednosť pred biznisom. A naozaj zníženie mobility prináša svoje ovocie, špeciálne v tak kontaktnom biznise, akým gastronómia je.

Samozrejme musíme zrejme nahlas priznať, že riadenie týchto záležitosti v našej krajine je chaotické a určite nám nepomáha všetkým úplne pochopiť vážnosť situácie. Porozprávajte sa však s doktorom z Covid oddelenia a pochopíte. Prevádzky v našom odvetví zatvorené byť musia. Holý fakt.

zdroj: Kavickari.sk

Je hrozné, v mojom prípade vidieť, že osem rokov roboty, času, energie a odriekania, sa aktuálne rúti smerom nadol raketovou rýchlosťou. Je strašné vedieť, že dnes prežívame so zarobených, prípadne požičaných peňazí, ktoré bude treba najbližšie roky opäť vrátiť späť. No nerobiť nič, alebo sa prizerať tejto deštrukcií niekomu nepomôže. A tu vidím príležitosť. Príležitosť pre nás, pre našich zákazníkov, či ich baristov, kuchárov, umývačov.

Odpovedzte si na otázku, kedy budeme mať opäť toľko „voľného“ času na kreativitu, na zlepšovanie, zefektívňovanie. Verím tomu, že počas našich životov už nikdy. A práve tu vidím hore spomínanú príležitosť. Šikovným patrí svet. Buďme šikovní, buďme kreatívni, snažme sa ponúknutý čas využiť a pripraviť sa na mesiace a roky hojnosti. Presne to je to, čo naša firma spravila.

Šetriť by sa nemalo

Jeden môj veľmi dobrý priateľ a zákazník ma naučil, že šetriť v čase krízy, je tá najhoršia vec čo môžete spraviť. Šetriť na zákazníkovi, či hosťovi Vám nepomôže. Ten si to všimne a bude presne vedieť, že máte problémy. O tom silnejší Váš prepad a pád bude.

Práve preto sme sa ako firma už počas prvej vlny ihneď zamerali na rokmi zameškané, alebo len jednoducho odsúvané problémy, ktoré bolo treba vyriešiť. Či už je to prehodnotenie a nastavenie vnútorných procesov vo firme, alebo optimalizovanie určitých nákladov. Prípadne zlepšovanie portfólia, či akejsi zmeny myslenia a nastavenia biznis modelu.

zdroj: Unsplash/Mae mu

Konkrétne, v našom odvetví sa veľa distribútorov a pražiarov kávy zameralo na online predaj. Tu vidím určité výhody, ale aj riziká. Nedá sa Váš biznis model premeniť behom pár týždňov, ak na ňom pracujete niekoľko rokov. Online svet je dnes veľmi rýchly, zákazník v ňom je veľmi nelojálny a najrozhodujúcejší faktor je cena. Vo svete kávy, je to však často na úkor kvality.

Výhodné podmienky nie sú vždy výhodné

Za posledné mesiace vzniklo nespočetné množstvo e-shopov, ktoré Vám predajú kávu lacno. Sám som zo zaujímavosti nejaké objednávky spravil. Raz mi prišla viac ako pol rok stará káva. Netuším, či to bolo preto, že daný dodávateľ nevedel predať naskladnené množstvo kávy a tak predával kávu pod cenu a starú, alebo jednoducho oslovil viacero dodávateľov z okolitých krajín, kde starú kávu nakúpil za zvýhodnených podmienok.

zdroj: Unsplash/Mae Mu

Rozhodne však toto nebola cesta pre nás. Náš biznis model je nastavený na veľkoobchodný predaj v obrovských množstvách. Ak sa ten zastaví, je veľmi nepravdepodobné, že naskladnené a upražené množstvo kávy predáte rovnako čerstvé a za rovnaký čas na novovzniknutom e-shope. Hľadali sme iné cesty a našli sme.

Mimo to nám veľmi pomohol fakt, že sme ekonomický zdravá firma. V časoch rastu sme peniaze nemíňali, ale investovali do nových technológií, vzdelania a rozširovania portfólia. To nám rokmi pomohlo k tomu, aby sme boli veľmi komplexná spoločnosť, ktorá je schopná nielen dodávať tovar jedného typu, ale ponúkať aj rôzne služby.

Všetko bude v poriadku

V prvej vlne nám pomohol servis technológií, ktoré sme za tie roky predali. Po pár týždňoch ich nepoužívania sme oslovili zákazníkov, že za určitý poplatok im zrevidujeme kávovary a mlynčeky. Budú si tak istí, že pri znovuotvorení bude všetko v poriadku a od prvého dňa budú môcť ponúkať produkt pripravený tak, ako má byť a „neodstaví“ ich porucha v čase, keď budú môcť obsluhovať hostí. 

Rovnako tak sme usilovne pracovali na zlepšení a rozšírení našej ponuky káv, čo nám ešte pred letom a počas letných mesiacov prinieslo enormný rast. Medziročne sme narástli o viac ako 50% v objeme predanej kávy za mesiac. Síce sme zaznamenali ročný pokles tržieb, v objeme predanej kávy za celý rok sme poklesli len o 7%. 

zdroj: Unsplash/Diego Catto

Taktiež sme sa snažili v lete osloviť zákazníkov, s ktorými sa nám počas predošlých rokov neporadilo nadviazať spoluprácu. Na moje prekvapenie bolo veľa z nich ochotných vypočuť si nás a začať s nami spolupracovať. V niektorých prípadoch to bolo doslova len preto, že ich vtedajší dodávateľ sa im za celé tie týždne ani len neozval, ako sa majú, ako situáciu zvládajú.

To Vám napovie veľa o záujme a húževnatosti niektorých konkurenčných spoločností. Rovnako tak naša práce v lete priniesla na jeseň svoje ovocie. Oslovilo nás niekoľko potenciálnych zákazníkov s novými projektami. Samozrejme, tie sa s príchodom druhej vlny zastavili, no po istom čase sa opäť rozbehli a zrealizovali. To nám pomohlo prakticky zmazať stratu z celej druhej vlny.

zdroj: Unsplash/Katya Austin

Čo bude ďalej?

Dnes sme všetci v očakávaní, čo nastane. Očkuje sa, schvaľujú sa nové vakcíny. Je kľúčové, aby sme počas leta neupadli to stavu, kedy si povieme, že je to za nami a jednoducho sa nepôjdeme zaočkovať. No a na jeseň sme tam, kde sme boli. 

Verím, že naša vláda bude dostatočné aktívna a schopná počas leta zaočkovať možno čo najviac občanov a tak nás na jeseň bude čakať lepšie obdobie, ako počas minulého roka. Zrejme s nejakými obmedzeniami, no nie celkovým lockdownom. Ako firma sa chystáme na tento scenár.

Vyťažiť z nadchádzajúcich mesiacov maximum, odložiť zarobené a prežiť nadchádzajúcu jeseň. No a o rok takto sa budeme tešiť, že pandémia je za nami.

Táto situácia bola potrebná

Posledný rok s Covidom bol náročný. Pre gastronomický segment ekonomiky nesmierne. Verím však, že sa z neho poučíme. Nielen obchodne, ale aj ľudsky. Ja osobne sa teším, že mi bol ponúknutý tento čas na prehodnotenie fungujúcich a nefungujúcich procesov, ale aj vzťahov. Dokonca úprimne verím tomu, že som takýto čas potreboval a potreboval ho aj celý náš segment.

Aby sme si uvedomili, že robiť za „minimálku“ a bez bločkov nemá z dlhodobého hľadiska žiaden zmysel. Potom zistíte, že aj počas zlých mesiacov nemusíte siahať na výplatu členom Vášho tímu, ktorí sa Vám odvďačia neskutočným zanietením a množstvom práce. A tak aj napriek tomu, že Vám vypadlo takmer 6 mesiacov práce, si môžete povedať, že straty boli minimalizované a tam, kde sa Vaša firma dnes nachádza, by sa za normálnych okolností možno dostávala 2 až 3 roky.

Zdroj: Kávičkári.sk

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech