Samota počas karantény zanechala rany na duševnom zdraví. Máme pre teba 10 tipov, ako sa naštartovať

  • Duševné zdravie je prepojené s celým našim telom
  • Týchto 10 rád ti pomôže upokojiť sa a spomaliť
 srcset
Unsplash/ Olia Nayda, Unsplash/ Fernando @cferdo
  • Duševné zdravie je prepojené s celým našim telom
  • Týchto 10 rád ti pomôže upokojiť sa a spomaliť

Duševné zdravie je počas momentálnej pandémie vystavené veľkej skúške. Ekonomické problémy, samota a karanténa, strach či vnútorná ťažoba. Podmienky sa už našťastie zlepšujú, no naša psychika potrebuje taktiež proces a čas na zlepšenie.

Ako môžeme zlepšiť a udržať si svoje duševné zdravie v poriadku? Máme pre teba 10 tipov, ktoré ti to zaručia.

Meditácia

Úzkosť, ťažkosti s dýchaním, tlak na hrudi, pocit, že prichádzame o všetok vzduch. Pri takýchto situáciách pomôže meditácia. Podľa Mangalorean pomáha meditácia vrátiť myseľ do neutrálneho stavu relaxácie.

Stačí si ľahnúť, alebo sadnúť, byť osamote, pravidelne dýchať. Prepojiť duševný stav s fyzickou prítomnosťou, spomalenie a doslova vypnúť.

Už vyše 100 000 ľudí v petícii žiada, aby sa do slovenských lesov nezasahovalo. Musí to riešiť parlament 

Je to práve časté a silné premýšľanie, ktoré nám spôsobuje úzkosť. Nekonečný kolotoč myšlienok, ktorý sa nám najskôr nedarí zastaviť, spomalí dobrá a kvalitná meditácia.

Samoštúdium

Kto povedal, že učiť sa máme len keď sme v škole? Naše školské skúsenosti sú častokrát len informácie v životopise. Na existujúcich vedomostiach však môžeme stavať a získať nové zručnosti a prísť tak na iné myšlienky.

Dnes sú už k dispozícií online kurzy či bezplatné aplikácie. Chceš si zlepšiť slovnú zásobu hravou formou? Dozvedieť sa nové informácie o histórií? Na internete nemusíš čítať len negatívne správy, ale môžeš ho využiť aj k niečomu pozitívnemu. Je oveľa jednoduchšie študovať, keď to nie je povinnosť a zlepšovať sa vo veciach, ktoré nás bavia.

Takisto sa zbavíš negatívnych myšlienok a v niečom sa zlepšíš.

zdroj: Unsplash/Helena Lopes

Pozitívny prístup

Podľa webu Seleni, ktorý sa zaoberá duševným zdravím, môže mať to, ako sami seba vnímame, vážny dopad na náš emocionálny stav. Ak sa vnímame negatívne alebo si sami dávame negatívne prívlastky a náhodou nám niečo nevyjde, upadneme do depresie.

Namiesto toho je potrebné používať slová a podporovať myšlienky, ktoré nám dodávajú silu. Nemať veľké očakávania, nebyť však na seba prísny. Aj zlá skúsenosť je skúsenosť a hlavné je nevzdávať sa a vydržať. S pozitívnym prístupom to ide ešte lepšie.

Hýb sa

Naše telo je prepojené s našim psychickým stavom. Uvoľňuje stres a látky, ktoré podporujú dobrú náladu: endorfíny. Pamätáš si, keď si naposledy cvičil, ako si sa po tom cítil?

Endorfíny sú protilátkou proti stresu, úzkosti a depresii. Nemusíš však absolvovať veľké tréningy, aby si sa cítil dobre. Prechádzka na čerstvom vzduchu či v prírode je osvedčeným prostriedkom na znižovanie stresu.

Nájdi si veci, na ktoré sa môžeš tešiť

Ako píše Country Living, jednou z vecí, ktoré ohrozujú naše duševné zdravie, je samota. Preto je dôležité zúčastňovať sa spoločenských aktivít. Našťastie je to teraz jednoduchšie, ako pred pár mesiacmi.

Rozpadnuté staré autá by si tu hľadal márne. Dubajské vrakovisko áut je rajom na zemi

Môžeš vyraziť s priateľmi do baru, do reštaurácie, či len tak na túru alebo von. Trávenie času s inými ľuďmi a plánovanie spoločných aktivít ti dodá väčšiu chuť do ťažkých dní.

Dodržuj rutinu

Pravidelné aktivity nie sú na škodu. Zavedenie denných a týždenných aktivít je veľkým rozptýlením a pravdepodobne jedným z najlepších nástrojov, ako bojovať proti depresii.

Pracuj, relaxuj, cvič, trénuj v správny čas. Vyhneš sa tak zlým návykom a myšlienkam. Maj pravidelný spánok, udržuj si svoj režim, pravidelne jedz, staraj sa o seba. Dodá ti to určitý zmysel a dni ti budú plynúť rýchlejšie a budeš mať pocit zadosťučinenia.

zdroj: Unsplash/ bruce mars

Zbav sa negatívnych myšlienok

Vyššie sme písali o pozitívnom prístupe. Ako existujú pozitívne myšlienky, existujú aj tie negatívne, ktorých sa treba zbaviť. Podľa webu Stylist totiž naše negatívne myšlienky, emócie a správanie sú vzájomne prepojené. Všetko ovplyvňuje naše správanie a zmýšľanie a zasa naopak.

Negatívne a demotivujúce myšlienky je potrebné nahradiť. Myslíš, že niečo nedokážeš, lebo je to pre teba príliš veľké sústo? Nevadí, rozober si svoj sen či plán na drobné časti a začni ich postupne plniť. Čím menšie kroky podnikneš, tým ľahšia bude zmena a tým menej negatívnych myšlienok.

Správne a pravidelne jedz

Je dôležité si všímať, čo ješ, a z akých potravín varíš. Tento krok skvele súvisí s rutinou, do ktorej môže patriť aj varenie.  Takisto je dôležité sa pri jedení nenáhliť. Vychutnaj si sústo, užívaj si varenie. Čas ťa netlačí, zapoj všetky svoje zmysly, dopraj si pocit zadosťučinenia, ak sa ti jedlo podarí.

Pri jedení či pití vody je skrátka dôležité spomaliť. Je to ako s oddychom. Telo naberá potrebné živiny a preto je dôležité dopriať mu čas a neponáhľať sa. Preto je potrebné aj pravidelné stravovanie, nech si telo zvykne.

zdroj: Unsplash/ Nate Johnston

Zapisuj si myšlienky

Sarah McDevitt, ktorá sa zaujíma o duševné zdravie, pre Forbes uviedla, že je potrebné si zaznamenávať myšlienky.

Vtipné, bizarné, veselé ale aj ťažké skúsenosti dňa. Vďaka tomu si uvedomuješ, že si prítomný v jednotlivej fáze histórie, ktorou si svet prechádza. A nemusí to byť do zápisníka a už vôbec nemusíš byť spisovateľ.

Z detskej izby na státisícové obraty. Michal založil startup v netradičnom segmente, ktorý dobýja Európu

Viac sa nad jednotlivými zážitkami z dňa zamyslíš a na konci dňa si s chladnou hlavou uvedomíš, aký si mal deň a budeš vedieť s prehľadom zhodnotiť jednotlivé udalosti. Navyše ťa môže počas dňa napadnúť pár veci, ktoré by si neskôr zabudol.

Rozprávaj sa

Neboj sa ukázať to, že sa cítiš zle, či podeliť sa so svojimi problémami. Rozhovory s priateľmi ti pomôžu zamerať sa na to, čo sa s tebou deje. Takisto nie je hanbou vyhľadať odborníka, ktorý tvojim problémom porozumie najlepšie.

Predsa len, nie je nad chvíľu, kedy si môžeš vymeniť s priateľmi zážitky či skúsenosti. Nie každý má perfektný život a po vzájomnom rozhovore sa môžete psychicky podporiť navzájom.

Zdroje: forbes.com, stylist.co.uk, countryliving.com, seleni.org, mangalorean.com

Najnovšie video