Schyľuje sa k chaosu. Pracovníci letísk sa hrnú do veľkého štrajku

  • Pracovníci francúzskych letísk vstúpili do štrajku
  • Okrem vyšších platov požadujú, aby sa na letiskách zvýšil počet zamestnancov
Ľudia s batožinou
TASR/Thomas Padilla
  • Pracovníci francúzskych letísk vstúpili do štrajku
  • Okrem vyšších platov požadujú, aby sa na letiskách zvýšil počet zamestnancov

Zamestnanci francúzskych letísk sa v piatok v dôsledku inflácie rozhodli vstúpiť do štrajku za vyššie platy. Napodobnili tak pracovníkov letísk v iných európskych krajinách v čase, keď sa po dvoch rokoch reštrikcií spôsobených pandémiou koronavírusu opäť naplno rozbehla letecká doprava. Odbory uviedli, že štrajk môže trvať až do nedele.

Štrajk na francúzskych letiskách obmedzil prevádzku a napríklad Letisko Charlesa de Gaulla spolu s menším Letiskom Paríž-Orly zrušili 17 % pravidelných letov, predovšetkým na krátke trasy.

Niekoľko stoviek zamestnancov taktiež zablokovalo príjazdovú cestu k Letisku Charlesa de Gaulla, čo prinútilo cestujúcich ťahať kufre stovky metrov až k terminálom. Protest sa konal aj pri Letisku Paríž-Orly. V letiskových halách cestujúci museli čakať v dlhých radoch na check-ine, pasovej kontrole i bezpečnostných kontrolách.

Letiskám vo Francúzsku sa až dosiaľ vyhýbal podobný chaos, aký nedávno zaznamenali v Londýne, Amsterdame a ďalších európskych mestách.

Pracovníci francúzskych letísk okrem vyšších platov požadujú, aby sa na letiskách zvýšil počet zamestnancov minimálne na predpandemickú úroveň.

Letisko Bratislava hlási nedostatok personálu

Na bratislavskom letisku sa cestujúci výraznejšie nezdržia, hoci tie zahraničné majú v súčasnosti viaceré problémy, informovala hovorkyňa Veronika Demovičová. Zároveň však pripustila, že im chýba personál.

„Na Letisku M. R. Štefánika nedochádza k zdržaniu cestujúcich pri vybavení, ale v čase viacerých odletov nie je vylúčené zdržanie pri registrácii, na kontrole či po prílete, pri výdaji batožín. Radi by sme verejnosť požiadali o trpezlivosť,“ upozornil generálny riaditeľ letiska Dušan Keketi.

„Nedostatok personálu napriek tomu pociťujeme. Počas leta sme prijali zhruba 120 brigádnikov a súčasní zamestnanci pracujú aj nadčasy, aby sa zdržania eliminovali, čo si ceníme a ďakujeme im,“ dodal.

lietadlo írska letecká spoločnosť Ryanair
zdroj: TASR/DPA/Marcel Kusch

Na zahraničných letiskách zažívajú v súčasnosti cestujúci diskomfort kvôli dlhším čakacím dobám pre nedostatok personálu, štrajky, pribúdajúce meškania a rušenie letov, priblížila Demovičová.

„Nedostatok personálu pociťuje celé letectvo, keďže počas zákazu príletov niektorí zamestnanci zmenili povolanie bez návratu po kríze,“ doplnila.

Práca v leteckom priemysle si vyžaduje aj previerky, zamestnanci musia byť posúdení pre prácu v civilnom letectve. „Posúdenie vykonáva Dopravný úrad a získanie previerky môže trvať niekoľko mesiacov,“ upozornila hovorkyňa. Je potrebné tiež absolvovať mnohé školenia. Zaučenie kvalifikovaného personálu je tak dlhší proces a môže trvať mesiace.

Bratislavské letisko ani počas obmedzení letov a zákazu príletov kvôli Covidu nepristúpilo k hromadnému prepúšťaniu, ale čerpalo príspevky zo štátneho programu Prvá pomoc.

V období redukcie letov nepredĺžili niektoré pracovné zmluvy na dobu určitú a v skúšobnej dobe. Zároveň v súvislosti s nedávnou zmenou organizačnej štruktúry niektoré pracovné pozície zanikli.

Letisko teraz zamestnáva 518 zamestnancov, čo je o 20 % menej ako pred krízou. V roku 2019, keď zaznamenali historicky najvyššie počty cestujúcich, tam pracovalo 631 osôb. Počet cestujúcich je v tomto roku nižší o 60 %, z vtedajšieho 2,3 milióna klesol na približne milión.

dovolenka, letisko
zdroj: Pexels/Kelly Lacy, Letisko Bratislava

Vzhľadom na zvýšený počet letov v porovnaní s pandémiou bolo počas aktuálnej sezóny potrebné obsadiť niektoré pracovné pozície,  letisko preto využíva aj pomoc približne 120 študentských brigádnikov.

Pracovné inzeráty sú zverejnené na webstránke letiska v časti Kariéra, aj na portáli Profesia.sk. Hľadajú napríklad zamestnancov bezpečnostnej kontroly, ochrany letiska, check-in agentov, nakladačov batožiny, mechanikov, hasičov či dispečerov.

Kým v zime vybavovalo bratislavské letisko 20 pravidelných letov týždenne, v lete je ich 35 a nepravidelných 30. Zatiaľ čo v zimnej sezóne na pravidelných linkách väčšina cestujúcich má len príručnú batožinou, dovolenkári majú často aj batožiny v podpalubí. To si vyžaduje viac zamestnancov nakladania batožín, ale len sezónne, čo komplikuje hľadanie zamestnancov.

„Aktuálne občasné meškania letov na letisku BTS sú hlavne z dôvodu rotácie lietadiel počas dňa a ich zdržaniu na letiskách, najmä v Dubline a Veľkej Británii, ale už aj v Európe. Vyloženie batožiny jedného charterového lietadla nie je fyzicky možné do polhodiny,“ vysvetlila hovorkyňa. Prosia preto cestujúcich, aby po prílete počítali minimálne s takýmto časom pri batožinových pásoch.

Globálny výpadok systémov

Masívny výpadok systému na odbavenie cestujúcich, dnes komplikuje prevádzku na mnohých letiskách. Okrem Prahy hlási problém aj Londýn, Zürichu, Budapešť a Sydney.

O chaose na letisku v Sydney píše spravodajský server News.com.au. „Nemohol som sa odbaviť, aplikácia nefunguje, odbavenie batožiny nefunguje a na zákaznícky servis sa tvoria obrovské rady,“ uviedol jeden z cestujúcich.

„Dovoľujeme si vás informovať, že z dôvodu globálneho technického problému sa v Budapešti výrazne preťahuje odbavenie, podobne ako na iných letiskách,“ informovalo na sociálnej sieti letisko v Budapešti. Podľa serveru Portfolio.hu sa problém týka okrem iného letísk v Nemecku, Francúzsku či Británii.

Zdroje: SITA, bts.aero

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá