Z NULY DO SVETA: Slido – Ako robiť svetové eventy po slovensky

Lukáš Gašparík / 23. marca 2016 / Rozhovory

František Krivda zo Slido sa s nami podelil o novinky ohľadom plánov úspešného startupu pre rok 2016. Slido motivované úspechmi v zahraničí a plánuje zohrávať svoju rolu aj pri tých najpopulárnejších konferenciách vo svete. Zistili sme tiež, že v slovenskom startupe veria v nevyhnutnosť žien pre svetový úspech, ako aj to, že do svojho tímu stále hľadajú nových ľudí.

Slido je dnes jedným z mála slovenských startupov, ktorý je dávaný ostatným za príklad. Čo je podľa teba tou najsilnejšou vlastnosťou Slido, ktorú by si mali ostatné lokálne startupy osvojiť?

Už od začiatku sme boli veľmi silno orientovaný na zákazníka. To ovplyvňovalo všetko, cez náš produkt po customer support. Startupy by mali vo svojom plánovaní počítať s tým, že klientom musia venovať veľa času a naučiť sa to vnímať ako dlhodobú investíciu. Je jedno či to je platiaci klient, snažíme sa pomôcť každému, chceme aby Slido pomohlo spraviť ich biznis alebo ich klientov úspešnejšími.

Viem, že sa vám v posledných mesiacoch podarilo byť break even. Aký ďalší dôležitý target máte pred sebou?

Tento rok by sme radi dosiahli 20,000 eventov, na ktorých bolo použité Slido.

foto slido 3

Skús spomenúť tie naj konferencie (powered by Slido), na ktoré ste najviac hrdí?

Tak napríklad World Business Forum robí konferencie po celom svete. Tento rok na ich evente v New Yorku boli spíkri ako Richard Branson alebo Kevin Spacey. V Anglicku to je napríklad atraktívny Festival of Marketing. No a budeme aj na niektorých sekciách SXSW 2016, čo je asi najlepšia referencia.

Ale osobne ma baví sledovať využitie Slido na eventoch ako je debata kandidátov na prezidenta Filipín alebo v jednom Londýnskom divadle, kde vďaka Slido mohli účastníci ovplyvniť dej hry.

Z aktívneho pôsobenia na americkom trhu a vytvorenia office representative ste sa pred časom stiahli? Čo bolo dôvodom?

Potrebovali sme si nachvíľu upratať našu stratégiu, ale rozbiehame sa opäť. Momentálne sa našim US klientom venujú naše kolegyne (Kika, Katka a Terka) a ďalší, ktorí tam pravidelne cestujú a osobne pomáhajú klientom. US je ale naša priorita, takže to bude tento rok zaujímavé.

Je dnes Ázia trhom, na ktorý sa oplatí sústrediť veľkú časť energie?

Ak by sme v Ázii nemali našu šikovnú kolegyňu Anku, tak by sme tam rástli pomalšie. Niekedy tie business poučky majú presne zadefinované tabuľky, na aké trhy sa sústrediť a kde vstúpiť skôr, ale ak máte zaujímavého partnera v nejakej krajine, tak prečo to neskúsiť. Inak by sme sa napríklad prioritne nedostali do Mexika.

Veľa ľudí považuje biznis Slido za veľmi ťažko škálovateľný. Ako to vnímaš ty?

Ja osobne to frázu „to nie je škálovateľné“ vnímam ako také startupovské klišé. Ľudia to často aplikujú aj na modely, ktoré škálovateľné nemajú alebo nechcú byť. Aj na Slovensku je veľa lokálnych príkladov s ťažším škálovaním a absolútne to nevadí, naopak, beriem to ako súčasť skvelého podhubia.

SaS biznis modely sú vždy dlhodobejšie, nájsť správny Pricing je rovnako dôležité ako napríklad product-market fit, len sa o tom toľko nehovorí. Aj teraz u nás ho stále kreujeme. Odkedy sme ale zaviedli ročné balíčky, alebo kupovanie kódov, zmenilo to aj naše obraty.

Kam sa celý trh konferencií a eventov uberá?

Pomaly budú miznúť typické jednosmerné eventy, kde návštevník ma minimálny priestor na interakciu. Účastníci už viac nepotrebujú fyzicky ísť na konferenciu, aby počuli rozprávať expertov.

Dostáva sa do popredia nový prístup – nie je dôležité ČO sa chcú naučiť, ale AKO sa to chcú naučiť. Spôsob je teda rovnako dôležitý, ako forma. Také dobre vedené pódiové diskusie mi dajú oveľa viac, ako sledovanie 45 minútovej nekonečnej slide šou.

A ako dnes ešte viac podnietiť ľudí k väčšej interakcii? Virtuálna realita, alebo Slido? :-).

Čokoľvek, čo im pomôže odniesť si z eventu lepší zážitok alebo vzdelanie :-).

Aké nové fičúry v najbližšej dobe pripravujete? Na čo sa môžeme tešiť?

Pracujeme stále na Live Slides, čo je real-time zdieľanie prezentácií s publikom. Vyvíjame kvôli tomu aplikáciu, ktorá vie z jedného počítača switchovať akýkoľvek obsah. Takisto chystáme veľa produktových updatov.

Aby táto celá technológia o ktorej rozprávaš fungovala pomerne hladko, musíte mať špičkovo vyriešený hlavne computing cloud, z ktorého to všetko funguje. Používate niečo vlastné?

Máme AWS cloud, myslím, že sme už celkom dobre pripravení na veľkú záťaž takmer kdekoľvek na svete.

Koľko ľudí do dnešného dňa použilo Slido po celom svete? Skús poodhaliť nejaké čísla aj o počte konferencií, ktoré ste stihli pokryť.

Minulý rok sme mali 5800 eventov (kde reálne použili Slido). Neviem presne číslo, ale určite to bolo aspoň 100 krajín.

8d87a17b-15f1-415f-a7f6-56005d18d7a2

Na to, že ste tech company, tak v tíme máte pomerne veľa báb. Je to cesta, ktorou by sa malo uberať viacero slovenských startupov? Ak hej, prečo?

Neviem si predstaviť svetový startup bez žien :-).

Čo čaká Slido v roku 2016?

Pre mňa osobne je to výzva, ako budeme vedieť pracovať ako väčší tím, keďže momentálne je nás asi 28. A stále máme čo robiť, aby sme sa stali data-driven company.

Skúsme prejsť z biznisu trochu do súkromia. Kto je tvojím životným vzorom?

Neustále sa menia, momentálne to je v nejakých veciach slovenský Imrich Karvaš.

Ktoré slovenské startupy to majú podľa teba dobre rozbehnuté?

Neviem ako presne sú na tom, ale fandím Staffino, Cloudo, Inhiro… proste menám čo končia na „o“ :-).

Čo by si odkázal mladým ľudom, ktorí chcú robiť svetový biznis?

Nech si to vyskúšajú v nejakom startupe, ktorý už niečo také robí, celkom im to pomôže otvoriť oči. Môžu si to pokojne vyskúšať aj u nás.

Pridať komentár (0)