Slováci dokazujú, že do poctivých výrobkov svetovej kvality nepatrí palmový olej

  • Palmový olej sa v posledných 30 rokoch stal jedným z najpoužívanejších produktov rastlinnej výroby
  • Nachádza sa v polovici potravinárskych výrobkov, samozrejme aj na Slovensku
  • Powerlogy patrí medzi jedných zo slovenských výrobcov, ktorí škodlivému palmovému oleju vo vlastných produktoch nedávajú šancu
zdroj: Powerlogy
  • Palmový olej sa v posledných 30 rokoch stal jedným z najpoužívanejších produktov rastlinnej výroby
  • Nachádza sa v polovici potravinárskych výrobkov, samozrejme aj na Slovensku
  • Powerlogy patrí medzi jedných zo slovenských výrobcov, ktorí škodlivému palmovému oleju vo vlastných produktoch nedávajú šancu

Palmový olej nájdeš v margarínoch, čokoláde, sušienkach, majonéze, čipsoch či tyčinkách a v pečive. Obsahuje ho však aj v krmivo pre psy alebo kozmetika. Hoci sa vie, ako veľmi je nebezpečný, jeho cena všetky hrozby prebíja. Je totiž o tretinu lacnejší ako (už aj tak lacný) repkový olej a dvakrát lacnejšie ako olej arašidový. Podľa lekárov denne konzumujeme až šesťkrát väčšiu dávku, než je naše telo schopné bez ujmy spracovať.

Strácajú sa posledné dažďové pralesy

Nejde len o naše zdravie. Palmový olej pochádza z palmy olejnice guinejskej, ktorá má pôvod v západnej Afrike, lenže dnes sa pestuje miesto pralesov na Borneu či v Malajzii. V roku 1985 mali palmové plantáže len 1 500 km štvorcových, o 30 rokov neskôr už je to stonásobok. Viac ako polovica monokultúry „lesa“ pritom vznikla na mieste pôvodných dažďových pralesov.

Produkt, ktorý do poctivého biznisu nepatrí

Čoraz viac značiek chce hrať so zákazníkmi čistú hru a od palmového oleja sa pokúšajú upustiť. Medzi spoločnosti, ktoré nechcú mať so surovinou akou je palmový olej nič spoločné patrí aj slovenská značka Powerlogy s celou radou funkčných výrobkov, ktoré robia Slovensku dobré meno aj v zahraničí. My sme sa na problematiku týkajúcu sa palmového oleja a produkciu kvalitných výrobkov v našich podnikateľských podmienkach pýtali priamo Dušana Plichtu – zakladateľa značky Powerlogy.

Prečo ste sa v produktoch Powerlogy rozhodli celkom vylúčiť využívanie palmového oleja?

Pri vývoji produktov Powerlogy vychádzame vždy z jasných kvalitatívnych štandardov, ktoré lacný palmový olej vylučujú. Nielen kvôli jeho negatívneho vplyvu na organizmus, ale aj na životné prostredie.

V našom prístupe chceme ľuďom pomôcť k efektívnejšej životospráve. Postačí kupovať menej, ale za to výživou a kvalitou nabitých potravín, ktoré naozaj zasýtia. V neposlednom rade palmový tuk je saturovaný tuk a jeho kombinácia napríklad so sacharidmi je tou najhoršou, ktorú môžete zvoliť pre vaše telo.

Je v niečom výroba produktov bez palmového oleja náročnejšia? Prečo sa podľa vás mnoho spoločností ešte stále nechce vzdať tejto suroviny? Je to len nízkou cenou?

Myslím si, že nejde o náročnosť výroby ale o cenu a zloženie produktu. V štandardných komerčných nátierkach ktoré konzumuje väčšina ľudí nájdete cca 16 % lieskovcov a až 50 % palmového oleja a potom cukor. V našom kréme je 70 % lieskovcov, keďže olej potrebujeme dostať aj z nich a potom pravá čokoláda. Nugát  tak dostáva adekvátnu lahodnú sladkosť a percento cukru je pod 15 %.

Najlepšie to pochopíme tak, že BIO orechy stoja 10 eur Kg a Palmový olej cca 0.5 Eur Kg, napriek tomu náš produkt nemôže byt 20 krát drahší. Takto keď do toho človek začne vidieť, tak si uvedomí, že práve na lacnejších potravinách a mäse je zdieraný a prepláca.

Ako prebieha výroba napríklad vašej novej kešu kokosovej nátierky?

V našom prístupe sa opierame o najmodernejšie technológie a takzvané mikrónové mlyny aj vďaka tomu vieme zabezpečiť stabilitu teplôt spracovania a eliminovať oxidáciu orechov , čo máme potvrdené aj v laboratórnych testoch na produkt, ale aj oceneniami Great Taste, kde profík celkom rýchlo rozozná pokazené orechy v zložení. Takto si trúfam povedať, že väčšina lacnejších masiel a krémov by náročnejšími testami kvality a delikátnej chute neprešla.

To máte ako s vínom. Keď raz okúsite kvalitu a istý štandard, tak niet cesty späť. Takto keď testujem bežné nátierky, ktoré sa spracovávajú po „domácky“, alebo lacnejšími technológiami, alebo sa šetrí na kvalite orechov, tak tam jednoducho vždy nájdem veľa defektov. Samozrejme som si vedomý, že nie každý má takú citlivosť a štandardy, ako ja, ale zároveň vidíme, že ľudia to už začínajú riešiť a tak ako nechcú piť víno za 5 eur, z ktorého bolí hlava, tak si radšej priplatia za naozaj orieškovú N-tellu, alebo pravý nugát.

Často predstavujete mnoho nových zaujímavých produktov, kto vymýšľa nové príchute?

Nové produkty vymýšľam ja a ladím spolu s výrobou. Mám v hlave nápad, testujem, miešam, vnímam trh, špekulujem, inšpirujem sa na výstavách a eventoch v zahraničí. Nakupujem drahé novinky a špeciality, varím , tvorím, experimentujem. V podstate som vypísal keywords svojho fungovania, ktoré ma baví a to, či to robím dobre sa hneď ukáže na tvári človeka, ktorý prvýkrát ochutná náš produkt a má z neho zážitok. A ja verím, že jedlo nie je výdavok, ale investícia do zážitku a do vlastnej energie.

Verím, že raz by mohli vynájsť technológiu, ktorá by merala, ako ľudia emočne fungujú po správnom jedle a ako fungujú po nekvalite. V konečnom dôsledku tu už takéto meranie máme vďaka HRV technológii, ktorá naozaj vie ukázať vnútorný stres, ktorý často spustí nesprávne jedlo, ktoré si môžete predstaviť aj ako pokazené zoxidované orechy.

Značka Powerlogy je skvelým príkladom toho, že kvalitné produkty svetovej kvality sa dajú vyrábať aj na Slovensku a to aj bez toho, aby bolo pri výrobe nutné znižovať ich cenu pridávaním palmového oleja, ktorý by mal dnes patriť len do minulosti potravinárskeho priemyslu ako aj mnohých iných.