Slovenská návrhárka Matty Urbanič: Na začiatku som nemala vôbec nič

  • Slovenská módna návrhárka sa podelila o svoje začiatky
  • Dá sa začať aj z ničoho na materskej a vybudovať kvalitnú značku
  • Slovenská módna návrhárka sa podelila o svoje začiatky
  • Dá sa začať aj z ničoho na materskej a vybudovať kvalitnú značku

Módna návrhárka Matty Urbanič z Bernolákova, ktorá pred necelým rokov vyhrala prvé miesto v súťaži Čo dokáže mama, nám prezradila detaily z jej podnikania. Je dôkazom toho, čo mama naozaj dokáže vybudovať často krát aj z ničoho, vďaka vlastnej hlave, húževnatosti a vytrvalosti. Ako sa teda predrala, až tam, kde je dnes?

Zobraziť celú galériu (8)
zdroj: facebook.com/MattyUrbanicdesigner

Kedy ste sa začali venovať móde, šitiu a návrhárstvu? Študovali ste to alebo ste samouk?

Pred troma rokmi som sa chtiac, nechtiac dostala k návrhárstvu. Začínala som ako fotografka a keď som mala potrebu svoje fotografie dostať na vyšší level potrebovala som šaty…šaty, ktoré nemá nikto, ktoré nie sú obkukané. Som samouk a som presvedčená, že ak človek dáva zo seba maximum a má chuť robiť to, čo ho napĺňa, tak najlepšia škola je prax a vnímanie potrieb potencionálnych zákazníkov okolo seba. Vnímam spätnú väzbu žien, ktoré nosia šaty vychádzajúce z mojej dielne, vnímam akýkoľvek podnet od môjho okolia, od ľudí ktorým sa páči moja tvorba.

Zobraziť celú galériu (8)
zdroj: instagram.com/mattyurbanic_designer

Prečo práve folklór?

Už veľakrát som sa zamýšľala nad tým prečo práve FOLK… chcela som zachovať naše tradície a dostať viac do povedomia ľudí našu históriu, naše dedičstvo…

Zobraziť celú galériu (8)
zdroj: instagram.com/mattyurbanic_designer

K folklóru dnes inklinujú viacerí, nie je veľká konkurencia? 

Áno inklinujú….je to momentálne ešte stále veľmi žiadané. Možno je to zapríčinené aj tým, že samotní ľudia si začali uvedomovať hodnoty, ktoré sa pomaly vytrácali spomedzi nás.
Konkurencia, tá bola a aj vždy bude potrebná pre nás tvorcov aby sme stále prichádzali na trh s lepšími a prepracovanejšími návrhmi, ale čo vlastne považovať za konkurenciu alebo skôr povedané koho? Nech sa zamýšľam, ako sa zamýšľam, spomedzi nás návrhárov na Slovensku, každý jeden z nás robí tvorbu , ktorá je odlišná od tých ostatných. A potom sú tu tvorcovia, ktorí sa nás snažia napodobňovať a vytvárať odporné plagiáty, oni pre nás nie sú konkurencia….

Ako ste začínali? Popri inej práci alebo rovno vlastné podnikanie?

Keď som začala tvoriť šaty bola som na materskej dovolenke a keďže som bola od malička aktívna neposedela som, keď mi dcérka spala. A tak som mala dostatok času vyšperkovávať svoje modely.

Zobraziť celú galériu (8)
zdroj: facebook.com/MattyUrbanicdesigner

Ako sa šaty predávajú? Dá sa dnes z módy na Slovensku slušne vyžiť?

Ak máte zaujímavú tvorbu, ste originálna máte svoju základňu zákazníkov alebo fanúšikov, to vám zabezpečuje pravidelný príjem a niečo navyše na dokúpenie strojov alebo materiálu, ktorý je potrebný pre tvorbu ako takú.

Koľko šaty stoja? Pravdepodobne je suma vyššia, je dosť Sloveniek, čo si to môžu dovoliť? Akú máte klientelu?

U mňa sa samozrejme šaty pohybujú od stovky eur vyššie. Je to zapríčinené hlavne tým, že si všetky látky, ktorých dizajn sama navrhnem a vyrobím v grafickom programe aj nechávam tlačiť u nás na SK. Nevyrába mi ich žiadne dieťa v Bangladéši, čiže aj suma je automaticky vyššia a ľudia nemôžu čakať, že šaty čo majú spotrebu do 7 metrov látky budú stáť 20,- €.

Slovenky sa u nás v tomto delia na 2 tábory. Jedna si váži prácu a originalitu a tá druha by to mala rada doma najlepšie zadarmo.

Klientela je skutočne rôzna, od maturantiek, cez družičky, nevesty  alebo dámy ktoré sa chystajú na ples, až po mužov, ktorí by radi obdarovali svoje manželky, partnerky. Keďže pracujem podľa vopred zadaných mier, nie je pre mňa problém ušiť šaty, aj na diaľku.

Doteraz sa mi podarila spolupráca s Mamou Dášou, speváckym triom Lady Colors, Zuzkou Plačkovou.

Žiadalo si vysnívané vlastné návrhárstvo veľký kapitál? Alebo sa dá začínať aj skromne? Koľko mesiacov/rokov sa vaše podnikanie rozbiehalo? Šlo všetko hladko?

Keď som začínala nemala som vôbec nič…rodičovský príspevok a to bolo všetko. Ale aj z toho sa dá začať, netreba sedieť doma so založenými rukami a lamentovať na tým, ako nás všetkých štát zdiera. Začínala som veeeeľmi ale veľmi skromne. Na požičanom starom stroji som si vycibrila všetko potrebné, počítač na grafiku som ako fotografka mala, číže skutočne nič navyše hmatateľné človek nepotreboval. Jediné, čo bolo treba, bola chuť a fantázia, bez tej by som sa nikam nepohla. Od svojho otca som sa naučila správne podnikať a komunikovať so zákazníkom, myslím, že to je nevyhnutné v dnešnej dobe viac ako dobrý marketing, lebo reklamu vám robia hlavne ľudia, zákazníci. V tomto fachu som už 3 roky, ťažko povedať koľko mesiacov sa podnikanie rozbiehalo, treba začať HNEĎ a vytrvať v tom. A či šlo všetko hladko? Vôbec nie, v každom podnikaní či tvorbe sú prekážky, ale každý dobrý podnikateľ sa ich snaží preskakovať a keď spadne, postaví sa znova. Aj ja som si nie raz poplakala nad rozliatym mliekom, ale išla som ďalej…

Šaty šijete sama alebo ich navrhujete a dávate šiť inde?  

Šaty si navrhujem sama. Látky, ktoré sú môj autorský originál si vyrábam v grafickom programe sama a dávam tlačiť ako som už spomínala u nás na Slovensku. Keď mi príde látka šaty aj sama šijem. Nemám žiadnych zamestnancov.

Zobraziť celú galériu (8)
zdroj: instagram.com/mattyurbanic_designer

Plánujete svoje šaty ponúkať aj v zahraničí? 

Samozrejme, rada by som expandovala do zahraničia, ale tam by som jednoznačne tých zamestnancov potrebovala a verím že aj k tomu raz príde. Ešte som v podstate len na začiatku.

Podnikanie na Slovensku je trochu ťažšie ako vo veľkých štátoch, poradil vám na začiatku niekto s marketingom? Akú stratégiu  ste zvolili? Je potrebné do reklamy veľa investovať?

Neradil mi v marketingu nikto. Od svojho otca, ktorý podniká so svietidlami som sa čo to naučila, hlavne to ako sa obrniť pred neprajníkmi, ako predychávať, keď vám niekto ukradne zákazku, do ktorej ste vložili všetok svoj čas na úkor vlastnej rodiny…

Jediné, čo vo svojom marketingu využívam je, nikdy sa nepovyšovať nad ostatnými, byť stále skromná ale húževnatá, hlavne neprestavať komunikovať s ľuďmi, reklama je niečo čo vám prinesie ďalších zákazníkov a kto iný ako zákazník vám  môže urobiť tu najdokonalejšiu reklamu. Čiže investujem práve do svojich zákazníkov. Rada ľudí obdarovávam a žiaden môj zákazník odo mňa neodchádza na prázdno.