Stovky až tisíce za registráciu staršieho auta: Vysoko kritizovaný poplatok čakajú zmeny (PREHĽAD)

  • Viskupič navrhol nižšie poplatky
  • Kremského návrh má jednu výnimku
Ilustračná foto
  • Viskupič navrhol nižšie poplatky
  • Kremského návrh má jednu výnimku
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

O zmene správnych či takzvaných registračných poplatkoch pre motorové vozidlá sme ťa už informovali. Prvotne mala zmena nadobudnúť účinnosť od 1. apríla 2023. V rámci novely to poslanci odsúhlasili ešte počas schôdze v decembri 2022, krátko pred vianočnými sviatkami.

Pozmeňujúci návrh Mariána Viskupiča (SaS) prináša zmenu spôsobu výpočtu správneho poplatku za motorové vozidlá, kde sa do výpočtu „zapojilo“ aj ekologické hľadisko. Parlament tak v „tichosti“ v tom čase schválil pomerne dôležitú zmenu pre všetkých motoristov.

Marián Viskupič si novelu nechal schváliť bez akejkoľvek diskusie, pomerne narýchlo a okrem toho ako doplňujúci návrh k úplne inému a vôbec nesúvisiacemu zákonu.

Podľa zákona by sa tak mal nový výpočet poplatku určiť ako súčin výkonu a ekologického koeficienta vozidla. To, čo v mnohých ľuďoch spustilo vlnu kritiky, je práve fakt, že týmto by sa registračné poplatky pre nové autá znížili a pre staré a výkonnejšie vozidlá zvýšili aj o stovky percent.

Proti tomuto návrhu sa začala búriť samotná verejnosť. Vznikla petícia, ktorá sa vzoprela schválenému návrhu zákona Mariána Viskupiča a dala do povedomia verejnosti jasný nesúhlas so zmenou výšky poplatku. Petíciu podpísalo viac ako 82-tisíc Slovákov, čo naznačuje jasný nesúhlas s konkrétnym návrhom zákona.

Okrem iného, majitelia starších áut neskôr založili aj Združenie mladších historických vozidiel SR (ZMHV), tzv. „young-timerov“, a podľa nich tento zákon od začiatku sprevádzalo viacero kontroverzií.

Advokát Jakub Berthoty, ktorý sa celému prípadu od začiatku intenzívne venuje, navrhol vzorec, ktorý by zohľadnil skutočné emisie vozidla, rovnako jeho hmotnosť a hodnotu auta.

Ako uviedol denník Pravda, podľa Berthotyho je základným problémom to, že poplatky by tak boli v rozmedzí 33 až 3 900 eur. To je 118-násobný rozdiel, pričom z pohľadu emisií CO2 a spotreby paliva sú medzi vozidlami rozdiely len 4-násobné.

Navrhol tak nový vzorec, ktorý by zohľadnil skutočné emisie vozidla spolu s údajmi: (CO2) x (CO) x (HC) x (hmotnosť) x (koeficient EURO normy) = 33 až 415 eur.

Snímka obrazovky 2023-03-15 o 11.38.09
zdroj: REPROFOTO: Digital.sk - tabuľka a vzorec

Do Viskupičovho zákona sa „obuli“ aj poslanci za OĽANO, Peter Kremský, Milan Kuriak, Richard Vašečka, Peter Liba a Peter Vons. Tí navrhli, aby sa pri prepise majiteľa motorového vozidla kategórie M1 a N1 znížil správny poplatok, ak sa nemení evidenčné číslo vozidla.

Išlo by tak o zníženie o 70 %, najviac však na hodnotu 33 eur. Jednoducho povedané, ide o návrh, ktorým sa anuluje zmysel navrhovanej zmeny Viskupiča. A ďalšou z vecí je, že táto zmena by nemohla platiť na dovezené či nové vozidlá. 

Od času, ako sa o návrhu zákona dozvedela verejnosť, sa spustila vlna kritiky a prišli viaceré chaotické zmeny, prešiel už dlhší čas a len pár týždňov predtým, než by mal zákon vojsť do platnosti, sa v parlamente udialo opäť viacero zmien.

Niekoľko chaotických zmien

Marián Viskupič predstavil pozmeňujúci a doplňujúci návrh k návrhu poslancov Petra Kremského, Milana Kuriaka, Richarda Vašečku, Petra Libu a Petra Vonsa, ktorým sa dopĺňa zákon o správnych poplatkoch. 

Marián Viskupič navrhol, aby bol maximálny poplatok 1 000 eur, s účinnosťou od 1. júla 2023, čo znamená, že od apríla sa žiadna zmena konať nebude. Viskupič na 88. schôdzi parlamentu povedal, že zákon, v ktorom malo platiť, že poplatky za vozidlá sa budú pohybovať v sume od 33 do 3 900 eur, sú zlým riešením a nemali by sa 1. apríla 2023 dostať do platnosti.

Zmeny uvedené v tabuľke nižšie navrhol poslanec Marián Viskupič (SaS). To značí, že zmena je prijateľnejšia ako tá, ktorú poslanec Viskupič navrhol ešte v decembri. 

Viskupič (SaS), tabuľka k návrhu zákona o správnych poplatkoch
zdroj: NR SR - Tabuľka k návrhu zákona

Ak by od apríla platil zákon z decembra, napríklad za 15-ročné auto BMW trojkovej rady s trojlitrovým naftovým motorom a výkonom 170 kW (sadzba poplatku v eurách bola v decembrovej tabuľke 1 250 eur), ktorý spĺňa emisnú normu Euro 4 (v tom čase koeficient 0,70), za registračný poplatok by si zaplatil 875 eur. Teda za auto, ktorého trhová hodnota je približne 6 500 eur, by si si priplatil ďalších takmer 900 eur.

Ako však nadobudol platnosť pozmeňujúci návrh Viskupiča, správny poplatok za to isté auto, s rovnakým výkonom a rovnakou euronormou, zaplatíš už len 420 eur. (170 kW (700 eur) x Euro 4 (0,6) = 420)). Čo je, na rovinu povedané, omnoho prijateľnejšia zmena.

Nie tisíc, ale dvetisíc

Okrem vyššie uvedeného pozmeňujúceho návrhu priniesli poslanci za OĽANO ďalší, ktorý odporúčali schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.

Návrh Petra Kremského a ďalších poslancov za OĽANO mení tabuľku v cenovom rozmedzí od 33 do 2 400 eur, s účinnosťou od 1. januára 2024.

Snímka obrazovky 2023-03-15 o 12.16.45
zdroj: NR SR - tabuľka návrhu zákna k správnym poplatkom

Keby sme si opäť zobrali modelovú situáciu a príklad trojkového 15-ročného auta BMW trojkovej rady, s výkonom 170 kW a euronormou Euro 4, výpočet by bol nasledovný: 1 400 eur x 0,6 = 840 eur. 

Pre porovnanie – z decembrovej tabuľky od Viskupiča by sme za toto auto zaplatili 875 eur, v jeho novej tabuľke, ktorej platnosť nadobudne 1. júla 2023, zaplatíme 420 eur a keby prešla tabuľka Kremského, cena by bola 840 eur.

Iný príklad

Z tabuľky z decembra, ktorá mala nadobudnúť účinnosť 1. apríla, taktiež vychádzalo, že pre 165 kW vozidlo bola počiatočná sadzba 1 100 eur. Ak to vynásobíme koeficientom 0,7 (Euro 4), cena bola 770 eur. Z aktuálne tabuľky Kremského pre rovnaké parametre vyplýva, že to bude ešte viac, teda 840 eur.

Okrem toho poslanci okolo Kremského v Spoločnej správe uviedli aj výnimku, a to: „Oproti pôvodnému návrhu sa navrhuje zavedenie poplatku v maximálnej výške 120 eur v takom prípade, keď sa pri prepise vozidiel kategórie M1 a N1 nielen nemení evidenčné číslo vozidla, ale vozidlo je aj ku dňu prepisu staršie ako 20 rokov od dňa prvej registrácie,“ uvádza sa v pozmeňujúcom a doplňujúcom návrhu poslanca Petra Kremského a Petra Libu. 

Parlament nakoniec v stredu podcečer (15. 3.) schválil návrh poslanca SaS Mariána Viskupiča, ktorému platnosť nadobudne 1. júla 2023.

Čítaj viac z kategórie: Auto

Zdroje: archív Startitup, Pravda, NR SR, NR SR

Najnovšie videá

Trendové videá