Tajomstvo novej dopravnej značky, ktorú šoféri nepoznajú: Experti odhalili jej skutočný účel

  • Na nemeckých diaľniciach nájdeš zvláštnu značku
  • Pokutu pre ňu však nedostaneš
značka
Unsplash, Archív Canva
  • Na nemeckých diaľniciach nájdeš zvláštnu značku
  • Pokutu pre ňu však nedostaneš

Na nemeckých cestách sa objavil zaujímavý úkaz. Ide o novú dopravnú značku, ktorá však nemá absolútne žiadny význam pre bežných vodičov.

Táto novinka je určená výhradne pre vozidlá s autonómnym riadením, ktorým pomáha pri orientácii v priestore. Je to ďalší krok v evolúcii dopravnej infraštruktúry, ktorá sa postupne prispôsobuje príchodu áut budúcnosti.

Hoci je Nemecko dobre známe svojím prepracovaným a niekedy až prehnane komplexným systémom dopravného značenia, v tomto prípade sa motoristi nemusia ničoho obávať.

Ako informuje portál Topspeed.sk, ignorovanie tejto značky nebude mať žiadne následky. Naozaj, nebudú ti hroziť pokuty ani iné sankcie. Je to jednoducho pomocník pre vozidlá, ktoré sa pohybujú bez ľudského zásahu.

Značku momentálne testujú

Technológia za touto novinkou je fascinujúca. Značka slúži ako orientačný bod, ktorý v spojení s GPS systémom, detailnými mapovými podkladmi a citlivými senzormi umožňuje autonómnym vozidlám určiť svoju presnú polohu. A keď hovoríme o presnosti, myslíme tým skutočne pozoruhodnú presnosť. Pohybuje sa na úrovni centimetrov.

V súčasnosti prebieha testovacia fáza na diaľnici A9, ktorá bola špeciálne vyčlenená na experimenty s autonómnou dopravou. Na tomto úseku je strategicky rozmiestnených 13 takýchto značiek. Medzi každou dvojicou je presne stanovená vzdialenosť 2,5 kilometra.

Nemecko nevybralo práve tieto úseky ako digitálne testovacie zóny náhodne. Cesty tu ponúkajú ideálnu kombináciu podmienok na testovanie autonómnych vozidiel. Striedajú sa tu totiž rovné úseky s kľukatými, kopcovitý terén a nájdeš tu dvojprúdové aj štvorprúdové časti.

Nemecko testuje autonómne vozidlá od roku 2017, keď vstúpil do platnosti zákon o automatizovanej jazde. Zatiaľ čo v Európe ešte autonómne vozidlá nie sú bežnou súčasťou premávky, v USA už realitou sú.

Ako uvádza portál Travel Tomorrow, spoločnosť Waymo, patriaca pod Alphabet (materská spoločnosť Google), už prevádzkuje autonómne taxíky a ďalšie firmy intenzívne vyvíjajú vlastné modely. Elon Musk, majiteľ Tesly, dokonca vyjadril ambíciu vidieť autonómne vozidlá na európskych cestách už začiatkom roku 2025.

Ťažké časy pre automobilky

SEAT bude nútený znížiť výrobu a prepustiť približne 1500 zamestnancov, ak EÚ do konca marca nezníži clo na elektromobily značky vyrábané v Číne. TASR o tom informuje na základe správy agentúry Reuters.

EÚ uvalila clá na elektromobily vyrobené v Číne v októbri. Odvtedy španielska dcéra najväčšieho európskeho automobilového koncernu Volkswagen platí dodatočné clo vo výške 20,7 % k existujúcemu clu vo výške 10 % na svoj model CUPRA Tavascan vyrábaný v čínskom závode v provincii An-chuej, ktorý je vo väčšinovom vlastníctve skupiny VW.

Šéfovia viacerých európskych automobiliek tvrdia, že dodatočné clá na ich vozidlá vyrobené v Číne spôsobujú vedľajšie škody domácim výrobcom a ohrozujú pracovné miesta, čo je v rozpore so zámerom EÚ.

Šéf spoločsnoti SEAT Wayne Griffiths uviedol, že clo na model CUPRA, ktorý sa predáva za 50 000 až 60 000 eur, spôsobilo, že automobilka v minulom roku nesplnila svoje finančné ciele a v roku 2025 ju bude stáť stovky miliónov eur. „Nemáme veľa času. K riešeniu musíme dospieť v 1. štvrťroku,“ povedal Griffiths v rozhovore pre agentúru Reuters.

Clá sú privysoké

Šéfovia španielskej automobilky aj skupiny VW Group sa pravidelne stretávajú s predstaviteľmi EÚ a rokujú o osude modelu Tavascan. Španielsky premiér Pedro Sánchez sa v snahe o riešenie obrátil aj na šéfku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyenovú. V opačnom prípade totiž hrozí veľké prepúšťanie, uviedol hovorca spoločnsoti SEAT.

Griffiths odmietol diskutovať o tom, akú výšku cla si automobilka môže dovoliť. Dodal však, že sa musí „čo najviac priblížiť“ k pôvodným 10 %. Ak sa dodatočné clo nezníži alebo neodstráni už v 1. kvartáli, SEAT bude podľa neho nútený vyradiť stratový model zo svojej ponuky.

To by však tiež nebolo ideálne, keďže španielska automobilka by musela riešiť ďalší problém, ako bez modelu Tavascan znížiť priemerné emisie svojej flotily tak, aby splnila ciele EÚ.

Čítajte viac z kategórie: Auto

Zdroje: Topspeed.sk, Travel Tomorrow, TASR

Najnovšie videá

Trendové videá