Takáto atrakcia na Slovensku ešte nebola. V Košiciach vzniká ekologický unikát

  • Drezinový ovál vznikne v rekreačnej lokalite Alpinka
  • Inovatívny projekt nadregionálneho charakteru je na Slovensku úplne nový
  • Dreziny sú absolútne moderným trendom v Európe
detská železnica
Vizualizácie: Detská železnica Košice
  • Drezinový ovál vznikne v rekreačnej lokalite Alpinka
  • Inovatívny projekt nadregionálneho charakteru je na Slovensku úplne nový
  • Dreziny sú absolútne moderným trendom v Európe

Košický samosprávny kraj sa rozhodol, že podporí cestovný ruch sumou viac ako 800 000 eur. V tomto kraji pribudne 11 nových projektov zameraných na ekoturizmus a 4 veľké zážitkové atrakcie. Jednou z nich bude aj unikátny, ekologický drezinový ovál.

Bude dlhý približne 300 metrov. Na dráhe sa bude pohybovať 5 až 6 cyklodrezín, prípadne pákových drezín, každá pre 2 až 4 osoby. V jednom momente sa tak na dráhe bude môcť pohybovať až 20 návštevníkov. Unikátne dreziny (cyklodreziny a pákové) budú na ľudský pohon.

Po vzore európskych krajín

Inovatívny projekt nadregionálneho charakteru je v slovenských podmienkach úplne nový. Nadväzuje na moderné turistické trendy v Európe, najmä v Poľsku, Maďarsku, Rakúsku, Nemecku či Taliansku.

Drezinový ovál bude prepojený s Detskou železnicou Košice. Tá minulý rok oslávila svoje 65. narodeniny a v bývalom Česko-Slovensku sa zachovala ako jediná. „Prvý ovál svojho druhu v Slovensku bude nezávislý, no úzko prepojený s atraktívnou turistickou ponukou regiónu. Vybudovanie drezinového oválu vhodne zapadne do existujúcej turistickej infraštruktúry desať kilometrov dlhého údolia,“ povedal pre Startitup Ľubomír Lehotský, riaditeľ OZ Detská železnica.

Vybudovanie drezinového oválu vhodne zapadne do existujúcej turistickej infraštruktúry 10 km dlhého údolia, kde už viac ako šesť desaťročí premáva unikátna historická úzkorozchodná železnica (jediná detská na Slovensku) s najstarším funkčným parným rušňom v Európe.

zdroj: Vizualizácia: Detská železnica Košice

Podpora z kraja

Ovál bude maximálne ekologický, energeticky nezávislý, podporujúci ekoturizmus s vysokou pridanou hodnotou rekreácie a pohybu ľudí na zdravom vzduchu. Atraktívne a bezpečné dreziny (cyklo a pákové) sú totiž na ľudský pohon. Úplne nová atrakcia vhodne doplní infraštruktúru eko a cyklo-turizmu mimo krajskej metropoly.

Dreziny sú absolútne moderným trendom v Európe a v roku 2020 sa k nemu aktuálne schválením príslušného zákona konečne pridalo aj Slovensko. Jedinečný produkt zažíva v zahraničí už niekoľko rokov doslova boom. Samotná atrakcia v sebe nesie silný potenciál pritiahnuť na východ Slovenska množstvo návštevníkov, čo sa už ukázalo v prípade unikátnej muzeálnej železnice. Nášvtevnosť sa vtedy zvýšila viac ako 3-násobne.

zdroj: Vizualizácia: Detská železnica Košice

Projekt získal podporu viac ako 42-tisíc eur od Košického samosprávneho kra­ja. Hotový by mal byť na prelome jari a leta budúceho roku. Dreziny sú vďaka svojmu prevodu bezpečné, umožňujú zážitok z jazdy pre malých i veľkých návštevníkov. Jednoduchá a nenáročná obsluha neodradí žiadneho návštevníka.

Jediná na Slovensku

Košická detská historická železnica bola vybudovaná v Košiciach v rokoch 1955 – 1956 ako Pionierska železnica. Miestnu dráha financovalo Ministerstvo dopravy a šlo o prvú rekreačnú železnicu vo vtedajšom Československu. Okrem iného však po vzore podobných železníc vo vtedajšom Sovietskom zväze, slúžila aj na výchovu a motiváciu mladých železničiarov. Takéto železničky neskôr vznikli aj v Prešove, Plzni či iných mestách Československa. Zachovala sa však iba tá v Košiciach.

zdroj: TASR/Milan Kapusta

Doslova znovuzrodením Detskej železnice bola rekonštrukcia a obnova parnej lokomotívy U 36.003 – Katka na podnet primátora Rudolfa Schustera. Najstaršia prevádzkyschopná parná lokomotíva v strednej Európe bola vyrobená v roku 1884 vo firme Lokomotivfabrik Hagans v Erfurte.

Slovensko si môže vziať príklad: Košický kraj zachraňuje cestovný ruch, pribudnú atrakcie za státisíce eur

Detská železnica je v skutočnosti historickou muzeálnou železnicou – nielen ohľadom jej povahy a jedinečnosti, ale aj veku dochovaných dráhových vozidiel a dopravných zariadení. Mnohé boli síce časom zničené, no mnohé sa dajú obnoviť alebo nanovo vybudovať ako verná kópia. Iba máloktorá muzeálna železnica v susedných krajinách sa vyrovná práve tej v Košiciach.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech