Tatry ukrývajú hotový unikát. Do 100-ročného mlyna sa chodia najesť aj cudzinci, vybookovaný je na týždne vopred

  • Na Slovensku máme niekoľko vzácností, ktoré stoja za našu pozornosť
  • Jednou z nich je aj Gašperov mlyn, ktorý láka nielen svojou históriou
Gašperov mlyn
Gašperov mlyn, instagram/amazingplacescz, archív/gašperov mlyn
  • Na Slovensku máme niekoľko vzácností, ktoré stoja za našu pozornosť
  • Jednou z nich je aj Gašperov mlyn, ktorý láka nielen svojou históriou

Sú priestory, ktoré ti ihneď po vstupe doslova vyrazia dych. Ak sa k tomu pridá aj fakt, že históriou dýcha každý jeden objekt umiestnený v podniku, ľudia sa tam vracajú pri každej príležitosti. Rovnako je tomu tak aj pri podniku s názvom Gašperov mlyn, ktorý sa nachádza v Batizovciach. Spomínaná dedinka sa nachádza v okrese Poprad a poskytuje doslova okúzľujúci pohľad na Tatry.

Chcú zachovať intimitu

Gašperov mlyn je unikátom hneď na prvý pohľad. Mlyn, ktorého múry stáli už pred 100 rokmi upúta hneď pri vstupe do dvora. V budove sa v minulosti mlela múka a spracovával ľan, ktorý bol veľmi dôležitým ekonomickým činiteľom tohto regiónu. Z ľanu sa totiž ďalej vyrábalo plátno, ktoré bolo platidlom a zároveň dôležitou ekonomickou komoditou.

Približne v 70-80 rokoch prestal mlyn fungovať a budova bola vo veľmi zlom stave. „ Stavba nemala pevné základy a tak sa v reštaurácii zachoval len jeden pôvodný múr. Do interiéru sme sa však snažili priniesť zo starého mlyna maximum. Pôvodným je aj pôdorys mlyna, nakoľko sme ho nechceli pretvárať do príliš modernej podoby,“ hovorí nám manažérka Gašperovho mlynu Slavomíra Raškovič.

Okrem vône histórie, ktorou mlyn dýcha by ťa po vstupe do priestorov podniku za bežných podmienok určite oviala vôňa kvalitného jedla. Po príchode pandémie však mlyn musel svoje služby prerušiť. Zákazníkom totiž ponúkajú zážitkovú gastronómiu. Tá pozostáva z degustačného menu, ktoré sa zvyčajne skladá z 9 chodov a pred pandémiou stálo 80 € aj s párovaním vín.

Pri ochutnávke tak zákazník pokojne strávi aj viac ako 2 hodiny. Hlavnou myšlienkou podniku je totiž stavať na blízkom kontakte so zákazníkom. Menu preto servírujú priamo kuchári, ktorí ľudí oboznámia s ponúkaným jedlom a jednotlivými surovinami.

„Chceme medzi nami a zákazníkom zachovať intimitu. Nechceme aby to bolo len o vynášaní jedál a následnom rámovaní tanierov,“ hovorí pre Startitup Slávka. Hostia podobný prístup oceňujú, nakoľko nikdy vopred nevedia, čo bude súčasťou ich menu.

Gašperov mlyn
zdroj: archív/Gašperov mlyn

Elektrinu dodávajú aj do okolia

Jednotlivé chody sú teda prekvapením a zákazník sa s dôverou vkladá do rúk kuchárov. Tí však zohľadňujú aj možné alergie, či iné stravovacie špecifiká. Hosť totiž svoje požiadavky spojené s prípadnými alergiami uvádza už počas rezervácie degustácie.

Na základe uvedených informácií kuchári zostavujú jednotlivé chody. V súvislosti so stravovacími špecifikami je nutné spomenúť aj chuť podniku napredovať. Najmä ak ide o bezmäsité alternatívy, ktoré zatiaľ v ponuke nemajú. „Uvedomujeme si, že si nemôže dovoliť zaspať na vavrínoch. Práve preto sme sa rozhodli pre kurz vegánskej stravy. Vidíme totiž, že čoraz viac ľudí začína inklinovať k podobnému druhu stravovania,“ opisuje nám Slávka.

O tom, že sa podnik pokúša zákazníkom ponúknuť len tie najkvalitnejšie suroviny svedčí aj fakt, že mnohé z prísad si Gašperov mlyn zabezpečuje sám. Doslova. Za budovou mlyna sa totiž nachádza záhradka, o ktorú sa starajú kuchári. Suroviny, ktoré v nej dopestujú následne používajú pri príprave jedál. Suroviny, ktoré si nedokážu dopestovať sami nakupujú u lokálnych pestovateľov a pri hľadaní sa snažia zameriavať na farmárov z okolia.

Okrem toho, že veľká časť zeleniny pochádza z ich skleníka, na tanier ti naservírujú aj vlastné pečivo či domáce kompóty. Podnik je tak do veľkej miery sebestačný nie len vo využívaní surovín ale aj čerpaní energie. Pri mlynskom kolese, ktoré si hostia všimnú na dvore Gašperovho mlyna, totiž kedysi stála vodná elektráreň. Tú však zrušili a premiestnili.

„Na pôvodnom mieste rušila hostí, nakoľko bola pomerne hlučná. Presunuli sme ju teda inam. Aktuálne je silnejšia a má lepší výkon,“ opisuje nám manažérka Gašperovho mlyna. Okrem toho, že energiou zásobujú celý objekt, elektrinu dodávajú aj do okolitých miest.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Gašperov mlyn (@gasperov_mlyn)

Vybookovaný na týždne vopred

Unikátom však nie len samotný koncept degustácie, ale aj priestory v ktorých ochutnávka prebieha. Pri prerábke mlynu totiž majiteľom pomáhal akademický maliar Marián Čižmárik, ktorý priestory vyzdobil maľbami aj farebnými vitrážami. Tie možno vidieť zabudované vo vnútri svietidiel, či na oknách podniku.

Dychberúcimi však nie sú len farebné dekorácie, ale aj historické detaily, ktoré sa v priestoroch nachádzajú. Len málokto by sa po vstupe do reštaurácie zamýšľal nad pôvodom záclon. Ako nám však samotná majiteľka prezradila, ide o hotový unikát. Záclonky sú totiž ušité z posteľných prikrývok, ktoré sa využívali v minulosti. Manažérka podniku nám tiež objasnila, že sa jedná ešte o prácu jej starej mamy.

Podnik teda okrem kvalitnej gastronómie ponúka aj hotový umelecký zážitok. Niet sa preto čomu čudovať, že za Gašperovým mlynom cestujú aj ľudia zo zahraničia. Je teda nutné podotknúť, že ak sa rozhodneš podnik navštíviť, je nutné aby si si miesto rezervoval včasne. Degustácie bývajú vybookované na 3 týždne vopred.

„Z vlastnej skúsenosti už hosťom hovoríme, že už v momente keď sa rozhodnú pre návštevu Tatier, môžu si spraviť aj rezerváciu, aby sa im miesto ušlo,“ vysvetľuje Slávka. Aj napriek tomu, že o Gašperov mlyn a jeho služby je obrovský záujem, manažérka podniku ku ich obľube pristupuje skromne. „Veľmi si vážime našich zákazníkov. S niektorými stihneme počas degustácie nadviazať aj bližší kontakt. Predsa len, za viac ako dve hodiny sa ľudia dokážu zblížiť,“ hovorí pre Startitup Slávka.

Gašperov mlyn
zdroj: archív/Gašperov mlyn

V mlyne aj prespíš

Okrem všetkého vyššie spomenutého Gašperov mlyn ponúka aj ubytovanie či wellness. Rovnako ako priestory reštaurácie, aj izby sú dielom maliara. Ten ich rozdelil na tematické časti, ktorých obsah cítiť v jednotlivých maľbách.

Najobľúbenejšou je Izba 4 ročných období, ktorej okná zdobia farebné vitráže. V Izbe prútikára je zas pri výzdobe použité skutočné zlato. V podobnom duchu sa nesú aj priestory wellnessu.

„Plachty, do ktorých sa hostia zabalia pri vstupe do sauny sú veľká vzácnosť. Ide totiž o ľanové plachty, ktoré majú 70 rokov. V tom období to bolo tak, že čím belšie plátno, tým luxusnejšia plachta. Ak malo náhodou plátno aj modrý pásik, šlo o najvyššiu kvalitu a obrovskú vzácnosť toho obdobia. Hostia tak majú doslova kontakt s minulosťou,“ hovorí nám o dobových plachtách Slávka.

Gašperov mlyn
zdroj: Archív/Gašperov mlyn

Gašperov mlyn
zdroj: archív/Gašperov mlyn

Degustácia priamo doma

Ako sme už uviedli na začiatku, korona zavrela brány aj tomuto podniku. Nakoľko pri ponuke zážitkovej gastronómie nemohli využiť možnosť jedla so sebou, rozhodli sa, že za hosťami poputujú sami. Vytvorili koncept balíčkov, ktorých súčasťou bol okrem jednotlivých častí jedla aj návod ku príprave.

Gašperov mlyn sa tak stal vôbec prvou reštauráciou s vysokou gastronómiou na Slovensku, ktorá sa rozhodla priniesť degustačné menu aj do formy take away, aby sprostredkovala zákazníkom zážitok z kvalitného jedla aj počas lockdownu,“ opisuje Gašperov mlyn. Prvé kolo rozvozu si vyžiadalo štyri týždne príprav. Bolo potrebné domyslieť veľmi veľa detailov – ako pripraviť zaujímavé degustačné menu, ktoré však bude jednoduché na dokončenie doma, ako zabaliť jedlo, aby vydržalo cestu, ako ho hosťom doručiť, ako vysvetliť „foodstyling“.

„Prvé dva týždne kuchári tvorili menu, skúšali pripravovať jednotlivé komponenty, riešili sme logistiku, ako menu dostaneme v top stave k hosťom, marketing, grafika, predajný kanál, škatule, párovanie vína, aký bude spôsob komunikácie s hosťom, keďže sme vedeli, že pri ňom nebudeme.

Druhé dva týždne sme reálne pripravovali menu, booklet a návody do neho, videá aj playlist k večeri. Druhé kolo sme pripravovali už len dva týždne, lebo koncept bol vymyslený,“ opisuje proces príprav Slávka Raškovič. Booklet obsahoval QR kódy, pomocou ktorých si hostia mohli pustiť aj  videá, ktoré opisovali prípravu jedál. Počas oboch rozvozov pripravil Gašperov mlyn celkom 151 degustačných menu v balíku a 1 359 chodov.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Gašperov mlyn (@gasperov_mlyn)

Podnik je niekoľkokrát ocenený

Ako pre Startitup manažérka Gašperovho mlynu prezradila, nechcú aby ľudia nadobúdali pocit, že je podnik niečim nedostupným. Rozhodli sa preto pre kratšie menu, ktoré bude 5-chodovým variantom. „Bude menší avšak rovnako exkluzívny. Ocenia ho najmä zákazníci, ktorí síce milujú vysokú gastronómiu, ale z časových alebo iných dôvodov si nemôžu vyhradiť niekoľko hodín na takúto zážitkovú večeru,“ hovorí Gašperov mlyn, ktorý niekoľko rokov po sebe získal Zlatú vidličku.

Okrem toho si prevádzka vyslúžila aj 1.miesto medzi TOP10 Tematických reštauráciami Slovenska podľa gastronomického bedekra Gurmán na Slovensku.

Aj napriek tomu, že podnik je aktuálne veľmi obľúbený, jeho vznik začal skutočne nevinne. „Máme stavebnú firmu, súčasťou ktorej sú zákazníci z 30 krajín sveta. Ocino mal pocit, že obchodných partnerov nemal kam zobrať. Chcel mať teda niečo vlastné pre zákazníkov. Kvôli tomu vzal mlyn do vlastných rúk. Vedeli sme, že je to unikátna budova, no nachádza sa na konci dediny.

Museli sme teda vymyslieť koncept, ktorý by ľudia cielene vyhľadávali. V zahraničí sme si všimli, že mnohé reštaurácie fungujú len na rezerváciu a degustačné menu. Nápad sme si osvojili a začínali sme teda doslova na kolene. Celý proces bol skôr pokus alebo omyl. Som za to vďačná, nakoľko teraz všetku prácu a jej jednotlivé odtiene poznám do detailu,“ uzatvára Slávka.

Zdroj: Gašperov mlyn

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá