Taxíky v roku 2030 – riešenie bratislavskej dopravy?

Michal Sorkovský / 30. júna 2016 / Tech a inovácie

Svetom rezonujú informácie o hneď niekoľkých spôsoboch prepravy budúcnosti. Je jasné, že tento segment budú technológie posúvať stále ďalej a ďalej. Aký to bude mať dopad na jednu z jeho hlavných súčastí – taxíky?

Rok 2030 – medzi mestami jazdí neskutočnou rýchlosťou Hyperloop, ponad hlavy nám lietajú aeromobily a drony nám doručujú zásielky s jedlom priamo na stôl. Veľké svetové mestá vymýšľajú moderné spôsoby, ktorými riešia problémy preplnených ciest a Tesla Model 3 je zastaraná rachotina, dobrá akurát tak do múzea. Aj tak môže vyzerať svet o 14 rokov. Ako ale bude fungovať hlavné mesto Slovenska a taxíky v ňom?

Veľa bude závisieť od nasledujúcich faktorov: Množstvo ľudí koncentrovaných v meste, pokročilosť technológii, zdroje energie, trhové správanie a postoj vlády. Toto všetko ovplyvní fungovanie Bratislavy a taxíkov v nej. Má ale naše hlavné mesto na to napodobniť svetové metropoly a prísť s plánom, ktorý spraví z taxíku rýchlejší spôsob prepravy a nie len ďalšie auto v zápche? Išlo by to, ale budeme musieť začleniť inovatívne nápady do bežného života.

Bratislava_traffic_1

foto: geolocation.ws

Pre budúcnosť New Yorku existuje koncept ciest určených  čisto pre taxi. Ten hovorí o masívnych nadzemných magnetických obchvatoch a cestách, po ktorých by jazdili len špeciálne upravené vozidlá – taxíky. Vieš si predstaviť niečo podobné v Bratislave? Ťažko. New York je ale mesto, ktoré je v oblasti inovácií desiatky rokov pred nami (pre príklad možno stačí jedno slovo – metro). Napriek tomu by sme však mohli porozmýšľať nad tým, ako využiť vo svoj prospech technológie a s ich pomocou odbremeniť premávku.

cf7-0_800

foto: cargocollective.com

Taxíky si pritom s technológiami rozumejú, a to aj tie slovenské. Stačí sa pozrieť na HopIN, ktorého aplikácia je už teraz skvelo prepracovaný systém. Ponúka človeku výber z množstva filtrov (ceny, typ auta, pohlavie vodiča, to, či sa chce odviesť s fajčiarom, alebo nefajčiarom..) či možnosť vybrať si konkrétneho taxikára a priamo cez aplikáciu s ním komunikovať. Aplikácia má tak prepracovaný algoritmus, ktorý posiela vodičov, že zákazník sa viac nestretne s takým, ktorého hodnotil zle, ale dostáva takých, ktorých hodnotil pozitívne. Je tu teda základ – firmy, ktoré sú schopné inovovať, no a na tom sa dá stavať.

Keď si potom zoberieme aplikácie ako Waze, ktoré vodičom pomáhajú vybrať si tú „najschodnejšiu“ cestu, budúcnosť sa nezdá byť až taká čierna. Z plánov, ktoré chystajú v New Yorku si navyše môžeme zobrať jednu vec – budeme brať taxíky ako celkom samostatný dopravný prostriedok.

Nemyslím tým to, že musíme vybudovať celkom nové cesty špeciálne pre taxi, len to, že by si taxík mohol v budúcnosti nájsť cez mesto vždy „lepšiu cestu“ ako bežné auto. Ako? Pomocou technológií samozrejme, veď v roku 2030 sa pravdepodobne už nebavíme o autách so šoférom, ale o autonómnych vozidlách. Tie by mohli byť v rámci taxi služby prepojené a automaticky medzi sebou zdieľať informácie o aktuálnej cestnej premávke v jednotlivých častiach mesta.

collage aut

foto: factor-tech.com/theguardian.com

No a keď už sa bavíme o autách bez šoféra – tie by v budúcnosti pokojne mohli byť užšie ako klasické autá (už na autonómnych autách od Google sa ukázalo, že tieto vozidlá nemusia byť vôbec veľké), keďže bude v interiéry potrebné miesto pre menej ľudí. Jeden človek by sa potom vedel odviesť cez mesto jednoducho a rýchlo, a to aj cez zapchaté úseky.

Samozrejme, ide len o jednu z alternatív toho, ako môžu taxíky v Bratislave v budúcnosti fungovať. Jedno je ale isté – zmena bude musieť prísť, no a takáto by znamenala, že by boli taxíky lacnejšie, rýchlejšie a úplne samostatné. Aký je tvoj názor na budúcnosť taxíkov?

zdroj titulnej fotografie: toxel.com

Pridať komentár (0)