Ten­to elek­tric­ký auto­bus môže spô­so­biť revo­lú­ciu v hro­mad­nej dopra­ve

Rudolf Nečas / 8. októbra 2015 / Lifehacking

Elek­tric­ké autá sú mož­no viac sexy, ale býva­lý zamest­na­nec Tes­ly – Ryan Popp­le je pred­sved­če­ný, že elek­tric­ké auto­bu­sy sú zau­jí­ma­vej­šie.

 

Proterra -  tak sa volá startup, za ktorý je Popple zodpovedný, vyrobil elektrický autobus, ktorý v poslednom teste prešiel 258 míľ (415 kilometrov) na jedno nabitie. To je viac ako prejde väčšina malých elektrických áut a tiež viac, než koľko najazdí bežný mestský autobus za deň.

 

 

To znamená, že je pripravený nahradiť obrovské množstvo dieselových autobusov, ktoré znečisťujú ovzdušie uhličitanmi, sadzami a karcinogénmi ako je napríklad arzén. Pretože tento autobus ušetrí na palive, je postupom času lacnejší než iné alternatívy vrátane hybridných dieselových autobusov alebo tých, ktoré jazdia na CNG. A je to niečo, čo môže použiť každý, takže prináša najnovšie alternatívne možnosti prepravy pre širokú verejnosť.

 

„Hovoríme o technológií, ktorá poháňala športové autá za 100 000 dolárov a my ju teraz dávame do najdostupnejšieho dopravného prostriedku,“  vraví Popple.

 

Podobne ako Tesla, Proterra si sama navrhla svoje vozidlo od základu. „Myslím, že je dôležité preseknúť väzby so starými technológiami,“ hovorí. „Keď svojmu tímu inžinierov poviete, že jedno ypravidiel, ktorých sa musia držať je, aby použili všetky staré časti čo sú na sklade, dostanete z toho veľmi zlý produkt.“

 

 

Pretože elektrické vozidlá v podstate fungujú inak, než tie, ktoré využívajú naftu alebo benzín, staré návrhy nedávajú zmysel. Motor už nie je tou najťažšou časťou a nemusíte sa trápiť kam umiestniť nádrž s horľavým palivom. Nové časti ako napríklad batérie musia byť namontované na iných miestach.

 

Niektoré nové časti, ktoré sú optimalizované pre elektrický pohon majú aj niekoľko ďalších výhod. Autobus je vyrobený z karbónových vlákien takže je veľmi ľahký a vďaka tomu môžu byť ľahšie aj batérie. Inak povedané, ľahšiemu autobusu stačí menšia kapacita batérií na rovnaký dojazd. Jednoduché. Keďže nie je vyrobený z kovu tak ani nehrdzavie a vydrží tak dlhšie v prevádzke. Váha je rovnomernejšie rozložená a tak autobus lepšie zrýchľuje a zatáča.

 

Skorší model tohto autobusu, navrhnutý pre letiská a iné krátke trasy prešiel na jedno nabitie len 30 míľ (48 kilometrov). Vďaka špeciálnej batérií sa však nabil len za 10 minút. Nová verzia používa pre dlhý dojazd rovnakú technológiu ako Tesla.

 

 

Pri poslednom teste spoločnosť dúfala, že autobus na dráhe prejde na jedno nabitie 200 míľ (321 kilometrov). V skutočnosti však vydržal jazdiť ešte ďalších 50 míľ (80 kilometrov) a tvorcovia hovoria, že sa to ešte zlepší. „Ďalší míľnik, ktorý zdoláme je podľa mňa 300 míľ (482 kilometrov),“ hovorí Popple. V reálnych podmienkach – plný cestujúcich, na horších cestách a v rôznom počasí to nebude až toľko. Stačí však dojazd 130 míľ (209 kilometrov) na pokrytie bežnej jazdy autobusu. Autobus sa potom môže nabíjať v noci. Je navrhnutý tak aby sa dal pripojiť k nabíjacím staniciam, ktoré už sú vybudované v niektorých mestách.

 

Ako sa budú časom vylepšovať batérie, mestá môžu nahradiť stávajúce novšími. Prvé autobusy budú jazdiť pre spoločnosť Foothill Transit v Južnej Kalifornii. O päť alebo šesť rokov neskôr, keď bude potrebné vymeniť batérie, náhradné možno budú poskytovať o 100 míľ (160 kilometrov) dlhší dojazd.

 

Časom by tak tieto autobusy mohli nahradiť všetky so spaľovacími motormi.  „Niektoré spoločnosti vyrábajúce dieselové autobusy vyrobia 50 autobusov týždenne. Na také číslo sa môžeme dostať. Tesla začínala s výrobou pár áut týždenne a v súčasnosti vyrábajú 200 áut denne. Vieme, že technologické spoločnosti sa môžu rozrastať rýchlejšie než by ktokoľvek čakal,“ dodáva Popple. 

 

zdroj: fastcoexist.com
Pridať komentár (0)